PSYjazne podróże

ttg.com.pl 1 dzień temu
Fot. Leszek Nowak

Zwiększająca się liczba właścicieli zwierząt domowych wywarła istotny wpływ na branżę turystyczną, prowadząc do rozwoju usług i społeczności przyjaznych zwierzętom. Podróżowanie z pupilami robi się tak popularne, iż hotelarze żartują, iż czasem w hotelu mają więcej zwierzaków niż dzieci.

Jeszcze niedawno na myśl o przyjeździe z psem do eleganckiego hotelu wielu recepcjonistów podniosłoby brwi. Ze „Strategii marketingu turystycznego dla miasta Sopotu” przyjętej w 2005 roku radni usunęli pomysł „plaży dla psów” jako zbyt kontrowersyjny. A teraz? Hotele prześcigają się w oferowaniu specjalnych udogodnień dla zwierząt. Miski na wodę i karmę w pokoju? To już standard. Ale co powiesz na menu dla psów, specjalne łóżka, a choćby usługi spa dla pupili? Tak, to wszystko jest teraz rzeczywistością. Właściciele hoteli gwałtownie zrozumieli, iż zwierzęta stały się częścią rodziny, a zadowolony pupil oznacza zadowolonego klienta.

Nowy segment turystyczny

Ponad połowa właścicieli zwierząt domowych woli zatrzymywać się wyłącznie w obiektach przyjaznych zwierzętom, co podkreśla znaczenie takich miejsc noclegowych w branży hotelarskiej.

Fot. Leszek Nowak

Znalezienie zakwaterowania przyjaznego zwierzętom stało się istotną kwestią dla podróżujących i ponad ¼ osób z pokolenia wyżu demograficznego podaje to jako największą przeszkodę w podróżowaniu ze zwierzętami. Wielu właścicieli zwierząt domowych stara się teraz uwzględnić swoje zwierzęta w planach podróży, co skłoniło do utworzenia różnych grup i usług, aby sprostać temu zapotrzebowaniu. Skupiają się oni wokół społeczności internetowych dla podróżników lubiących zwierzęta. Powstało wiele platform internetowych i grup wspierających właścicieli zwierząt domowych w ich podróżach.

Usługi podróżowania ze zwierzętami i wzrost rynku

Kraje takie jak Austria, Szwajcaria i Włochy są liderami w zakresie infrastruktury turystycznej przyjaznej zwierzętom. Natomiast w Wielkiej Brytanii aż 85% właścicieli psów preferuje krajowe wakacje ze swoimi pupilami niż podróże zagraniczne bez nich, co sugeruje silne skłonności do podróży z uwzględnieniem zwierząt w kraju.

Rynek usług związanych z podróżowaniem ze zwierzętami domowymi odnotował znaczny wzrost, co odzwierciedla rosnący popyt na usługi związane z podróżowaniem z uwzględnieniem zwierząt domowych. Wartość globalnego rynku usług związanych z podróżowaniem ze zwierzętami domowymi szacowano na prawie 2 mld dolarów w 2023 roku, a w latach 2024–2030 ma on rosnąć rocznie średnio o 8-10% zarówno w Europie jak i na całym świecie. Ponad połowa właścicieli zwierząt domowych planuje podróżować ze swoimi pupilami każdego roku, a ponad 1/3 zamierza odbywać ponad sześć podróży z noclegiem ze swoimi pupilami każdego roku. 3/4 właścicieli zwierząt domowych w Europie woli podróżować ze swoimi pupilami, niż zostawiać je w domu.

Fot. Leszek Nowak

Turystyka dla zwierząt

Aby sprostać potrzebom rosnącej liczby podróżujących ze zwierzętami, opracowano różne usługi i zasoby jak m.in.:

  • platformy do planowania podróży, która oferuje informacje na temat przyjaznych zwierzętom miejsc noclegowych, restauracji i atrakcji,
  • baza hoteli, restauracji i atrakcji turystycznych przyjaznych zwierzętom na całym świecie, pomagająca właścicielom zwierząt w planowaniu podróży,
  • kluby turystyczne oferujące pełen zakres usług, organizujące pakiety turystyczne przyjazne zwierzętom i gwarantujące, iż psy będą mogły towarzyszyć swoim właścicielom, bez konieczności umieszczania ich w luku bagażowym.

Coraz większe zainteresowanie podróżami z pupilami sprawiło, iż pojawiło się mnóstwo nowych społeczności, usług i możliwości na rynku, które wychodzą naprzeciw potrzebom właścicieli zwierzaków. W internecie znajdziemy grupy, gdzie ludzie dzielą się swoimi doświadczeniami i wskazówkami, a także specjalistyczne usługi i poradniki, które ułatwiają planowanie wyjazdów z czworonogami. Wszystko wskazuje na to, iż ten trend będzie się rozwijał, a branża turystyczna będzie oferować jeszcze więcej opcji przyjaznych zwierzakom na całym świecie.

Źródła danych: sniffspot.com, dogster.com, grandviewresearch.com, etc-corporate.org, holidu.com
Autor: Agnieszka Nowak i Leszek Nowak, www.2ba.pl

Idź do oryginalnego materiału