Przed Bożym Narodzeniem odbywa się 10% rocznych zakupów, o 15% częściej wymieniamy też waluty

rzecznikprasowy.pl 8 godzin temu

Święta Bożego Narodzenia to szczególny czas również dla konsumentów i gospodarki. Konsumpcja w tym czasie jest okresowo wyższa o kilka punktów procentowych w porównaniu do innych miesięcy roku (poza Wielkanocą). Z wewnętrznej analizy VeloBanku wynika, iż w tym czasie Polacy dokonują ok. 10% rocznych zakupów produktów i usług. To odpowiada generowaniu ok. 6% PKB i przekłada się na ok. 16% całkowitego obrotu gospodarczego w kraju. W tym czasie o 15% rośnie też liczba zawieranych transakcji wymiany walut.

Święta napędzają handel detaliczny, sektor usługowy oraz logistykę, a także znacząco wpływają na gospodarki wielu państw na całym świecie. Wydatki związane z okresem świątecznym obejmują głównie prezenty, żywność, napoje, dekoracje oraz podróże. Z VeloAnalizy, której dokonał zespół ekonomiczny VeloBanku wynika, iż kategorie te mogą stanowić od 15 do 60% wszystkich wydatków w tym czasie.

W Polsce dynamika zakupów w okresie świątecznym widoczna jest także w strukturze wydatków, które przesuwają się z podstawowych produktów ku dobrom luksusowym oraz nietrwałym, takim jak dekoracje czy specjalne produkty świąteczne. Konsumpcja w tym czasie jest na tyle wzmożona, iż ok. 10% rocznych zakupów produktów i usług odbywa się właśnie w okresie przedświątecznym. To odpowiada generowaniu ok. 6% PKB poprzez konsumpcję i przekłada się na ok. 16% całkowitego obrotu gospodarczego w kraju. Dla porównania (zakładając 3% wzrost PKB w tym roku), 6% PKB to ok. 218,5 mld zł na koniec 2024 roku, a w obrotach gospodarczych odpowiada to 1,54 tryliona zł.

Sezon świąteczny ma istotne znaczenie dla polskiej gospodarki, generując aż 10% całkowitej konsumpcji i ok. 6% PKB. Wyniki badania przeprowadzonego przez VeloBank pokazują, iż zakupy świąteczne wciąż stanowią istotny element tradycji, mimo zmian w podejściu do wydatków. Tylko 13% Polaków deklaruje rezygnację z kupowania prezentów, co świadczy o ich głęboko zakorzenionej roli kulturowej i społecznej. Interesująca jest dynamika zakupowa – aż 61% badanych przyznaje, iż zdarza im się kupować prezenty na ostatnią chwilę. To wskazuje na pewien stopień impulsywności w konsumpcji, co może być korzystne dla handlu detalicznego, szczególnie w segmentach o wysokiej marży, takich jak artykuły premium czy towary sezonowe – mówi Piotr Arak, główny ekonomista VeloBanku.

W okresie przedświątecznym, podobnie jak konsumpcja, rośnie też skłonność do wymiany walut. To jeden z trzech kluczowych momentów w ciągu roku, kiedy notowane są wzrosty. Pozostałe to wakacje oraz ferie.

Świąteczna wymiana walut

Patrząc na wyniki VeloKantoru, w którym bank stawia na intuicyjność, przejrzystość prezentowanych danych i konkurencyjne kursy wymiany walut, widać, iż miesiące wakacyjne (lipiec i sierpień) są okresami najwyższej aktywności. Drugie miejsce pod tym względem zajmuje okres przedświąteczny oraz ferie zimowe (listopad-luty). Łącznie w obu tych okresach realizowanych jest ponad 60% transakcji, a ich średnia jednostkowa wartość to ok. 4 tys. zł.

Powodów dla wymiany walut w tym okresie jest wiele, m.in. transfery świąteczne od polskich emigrantów zamieszkałych w Wielkiej Brytanii, w Niemczech i Europie Zachodniej. Takich środków w zeszłym roku przetransferowano do Polski ponad 46 mld PLN. Okres świąt to także czas wzmożonych zakupów w zagranicznych sklepach internetowych oraz wyjazdów zagranicznych. Do tego w okresie przedświątecznym firmy zajmujące się handlem międzynarodowym zamykają swoje transakcje walutowe.

Nikogo raczej nie dziwi to, iż w wakacje i ferie zimowe rośnie liczba transakcji wymiany walut. Najczęściej wymienianą walutą jest oczywiście euro. Natomiast trzecim momentem wzrostu liczby zawieranych transakcji jest okres przed świętami Bożego Narodzenia. Wtedy, a tak naprawdę już od listopada widzimy, iż transakcji jest więcej – wskazuje Maciej Tomczak, dyrektor biura produktów skarbowych, odpowiedzialny za VeloKantor.

Ciekawostką jest to, iż wraz z wiekiem aktywnego klienta rośnie średnia wartość przeprowadzanej transakcji walutowej.

Nota prawna: Ofertę kantoru walutowego udostępniamy dla Ciebie, jeżeli posiadasz u nas konto osobiste w złotych oraz konto walutowe w walucie, którą chcesz kupić lub sprzedać. Warunki działania kantoru oraz szczegółowe informacje o jego funkcjonalnościach znajdziesz w komunikacie oraz regulaminie kantoru walutowego. Dokumenty udostępniamy na velobank.pl i w naszych placówkach. W reklamie posługujemy się nazwami handlowymi – odpowiadające im nazwy usług reprezentatywnych i ich definicje znajdziesz na velobank.pl/slownik.

Kontakt dla mediów:
Monika Banyś
Rzeczniczka prasowa
VeloBank S.A.
t. +48 500 140 263
e. [email protected]

Idź do oryginalnego materiału