Protest przeciwko projektowi rozporządzenia Minister Edukacji Barbary Nowackiej

pro-life.pl 1 dzień temu

Kraków, 20 listopada 2024 r.

Szanowna Pani
Barbara Nowacka
Minister Edukacji Narodowej
Al. Jana Chrystiana Szucha 25
00–918 Warszawa

Dotyczy: projektu rozporządzenia Ministra Edukacji zmieniającego rozporządzenie w sprawie ramowych planów nauczania dla szkół publicznych. Projekt rozporządzenia wprowadza do szkół podstawowych nowy przedmiot – edukacja zdrowotna, a do szkół ponadpodstawowych dwa nowe przedmioty – edukacja obywatelska i edukacja zdrowotna.

Szanowna Pani Minister,

Polskie Stowarzyszenie Obrońców Życia Człowieka wyraża stanowczy protest w związku z projektem usunięcia z programów szkolnych przedmiotu „Wychowanie do życia w rodzinie” i zastąpienia go permisywną edukacją seksualną, realizowaną w ramach obligatoryjnej „Edukacji zdrowotnej”. Istnieją uzasadnione obawy, iż taki kierunek reform będzie zagrażać wychowaniu dzieci w oparciu o tradycyjny model wartości rodzinnych, zniekształcając przekaz o życiu, zdrowiu i odpowiedzialności.

Dramatyczne skutki takiej edukacji obserwujemy w wielu krajach Europy Zachodniej. To przedwczesny wiek inicjacji seksualnej, ciąże nieletnich, aborcje, choroby przenoszone drogą płciową, a także wynikająca stąd większa podatność na młodzieży depresję. Rodzice mają szczególne, niezbywalne prawo do autonomicznego wychowywania swoich dzieci w tak delikatnej sferze, jaką jest seksualność. Konsekwencje wprowadzenia w Polsce permisywnej edukacji seksualnej będą długofalowo ponosić uczniowie i ich rodzice. Aktualne rozwiązania respektują konstytucyjne prawo rodziców do decydowania o edukacji seksualnej, a problematyka rozwoju psychofizycznego okresu dorastania i zdrowia w sposób efektywny i wystarczający jest prezentowana w ramach nieobowiązkowych zajęć „Wychowania do życia w rodzinie”, które mają ugruntowaną pozycję w polskim systemie edukacyjnym od dwudziestu pięciu lat.

„Wychowanie do życia w rodzinie” to pierwszy z trzech typów edukacji seksualnej, sklasyfikowanych przez Amerykańską Akademię Pediatrii. To typ „A” – wychowanie do czystości – abstynencji seksualnej (abstinence-only education, chastity education), pozostałe to typ „B” – biologiczna edukacja seksualna (biological sex education) oraz typ „C” – złożona edukacja seksualna, która zawiera oba powyższe podejścia (comprehensive sex education). Należy spodziewać się, iż proponowana przez Ministerstwo Edukacji zmiana typu edukacji seksualnej z „A” na „C” doprowadzi do narastania w Polsce fali podobnych zjawisk społecznych, jak obserwowane w krajach Europy Zachodniej.

Zaproponowany przez Ministra Edukacji program narusza prawa rodziców do wychowania dzieci zgodnie z własnymi przekonaniami oraz zapewnienia im wychowania i nauczania moralnego oraz religijnego zgodnie ze swoimi przekonaniami, zagwarantowane w art. 48 ust. 1 oraz art. 53 ust. 3 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, wprowadzając dla dzieci obowiązek uczestniczenia w zajęciach „Edukacji zdrowotnej” już od czwartej klasy szkoły podstawowej. Zajęcia z „Edukacji zdrowotnej” mają być obowiązkowe także dla uczniów szkół katolickich oraz w edukacji domowej, a promocja do następnej klasy będzie uzależniona od nauczenia się i zdania treści tego przedmiotu, zawierającego propozycje aksjologiczne nierzadko sprzeczne z systemem wartości rodziców.

Przedstawiony do konsultacji projekt nie spełnia także wymagania z art. 4 ust 1. ustawy z dnia 7 stycznia 1993 r. o planowaniu rodziny, ochronie płodu ludzkiego i warunkach dopuszczalności przerywania ciąży, który wprowadził do programów nauczania szkolnego wiedzę o życiu seksualnym człowieka, w tym o wartości rodziny i życia w fazie prenatalnej. Poczęte dziecko nie jest przedstawiane jako wartość osobowa, samoistna. W konsultowanym projekcie brakuje informacji na temat opieki prekoncepcyjnej, rozwoju i wychowania prenatalnego dziecka.

Należy się tu odnieść także do preambuły ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe, która gwarantuje, iż oświata w Rzeczypospolitej Polskiej respektuje chrześcijański system wartości.

Oddzielenie wiedzy o seksualności nastolatków od jej społecznego kontekstu, takiego jak małżeństwo, rodzina, miłość i odpowiedzialność w relacjach, może negatywnie wpływać na ich dojrzewanie do dorosłości. W podstawie programowej brakuje odniesień do małżeństwa, wierności i trwałości związków. Przedstawianie wiedzy o popędzie seksualnym bez podkreślania potrzeby nauki jego kontrolowania jako elementu prawidłowego dojrzewania uważamy za niewychowawcze. Program zachęca do przedwczesnej inicjacji seksualnej, proponując rozmowy z trzynasto‑, czternastolatkami na temat kryteriów tzw. świadomej zgody czy „dojrzałego” przygotowania się do rozpoczęcia współżycia seksualnego. Tego rodzaju działania mogą wywoływać u dzieci niepotrzebny lęk i niepokój. Takie sformułowania sugerują akceptację wczesnej inicjacji seksualnej, bagatelizujące jej skutki dla zdrowia fizycznego i koherentnej formacji psychicznej dzieci. Nie można też zaakceptować przedstawiania dzieciom „różnych modeli rodzin” jako równoważnych oraz pomijania występujących w nich sytuacji kryzysowych, takich jak separacja, rozwód, przemoc domowa czy tworzenie przez rodziców nowych związków.

Po dwudziestu pięciu latach funkcjonowania w polskich szkołach „Wychowania do życia w rodzinie” widać, iż efekty edukacji seksualnej typu „A” są dobre i bez wątpienia powinna być ona kontynuowana. Świadczą o tym przedstawione poniżej wybrane dane liczbowe, zestawiające Polskę z krajami, w których prowadzona jest edukacja seksualna typu „B” lub „C”.

To właśnie w Polsce obserwujemy znacznie późniejszy wiek inicjacji, najniższy wskaźnik chorób przenoszonych drogą płciową na 100 000 mieszkańców, najniższą liczbę zajść w ciążę na 1000 nastolatek – zakończonych urodzeniem żywego dziecka lub jego aborcją – najniższą liczbę aborcji na 1000 mieszkańców i najniższą liczbę przestępstw o charakterze seksualnym na 100 000 mieszkańców.

Procent piętnastolatków, którzy mają za sobą pierwsze doświadczenia seksualne (2021/2022) Niemcy Polska Szwecja Wielka Brytania
Dziewczęta 19 10 25 21
Chłopcy 19 20 20 18

A focus on adolescent sexual health in Europe, central Asia and Canada. Health Behaviour in School-aged Children international report from the 2021/2022 survey, World Health Organization, Regional Office for Europe, 2024.

Państwo Potwierdzone przypadki chorób przenoszonych drogą płciową na 100 000 mieszkańców
Kiła (2022) Rzeżączka (2022) Chlamydioza (2022) HIV (2019)
Niemcy 10,0 brak danych brak danych 3,73
Polska 5,3 1,5 1,4 3,87
Szwecja 5,1 32,1 313,8 4,39
Wielka Brytania 13,1 (2019) 116,1 (2019) 388,5 (2019) 6,18

Źródło: European Centre for Disease Prevention and Control, Annual Epidemiological Reports for 2022, 19.11.2024 r.; WHO, https://gateway.euro.who.int, 20.11.2024 r.

Niemcy Polska Szwecja Wielka Brytania
Aborcje (2021, WB 2019) 94 596 107 33 697 221 981
Aborcje na 1000 mieszkańców (2021) 1,14 0 3,25 3,42
Aborcje na 1000 żywych urodzeń (2021) 119 0 295 328
Dzieci żywo urodzonych przez nastolatki poniżej 20 lat na 1000 nastolatek w tym wieku (2022, WB 2019) 4,50 6,05 2,18 9,14
Aborcje u nastolatek poniżej 20 lat na 1000 nastolatek w tym wieku (2022, WB 2019) 3,41 0,01 8,67 12,39
Aborcje na 1000 żywych urodzeń u nastolatek poniżej 20 lat (2021) 770 2 3 268 1 447

Źródło: Eurostat, https://ec.europa.eu/eurostat, 20.11.2024 r.; European Health Information Gateway, WHO European Region, https://gateway.euro.who.int/, 20.11.2024 r.

Niemcy Polska Szwecja Wielka Brytania
Zarejestrowane przez policję przestępstwa o charakterze seksualnym na 100 000 mieszkańców (2022, WB 2014) 59,70 8,96 200,34 438,58

Źródło: Eurostat, https://ec.europa.eu/eurostat, 20.11.2024 r.

Od lat podkreślamy, iż edukacja seksualna powinna opierać się na wartościach promujących szacunek do życia i odpowiedzialne podejście do relacji międzyludzkich. Takie cechy ma przedmiot szkolny „Wychowanie do życia w rodzinie”, który dla dobra naszych dzieci należy koniecznie zachować. Nie może bazować na treściach redukujących ludzką seksualność do sfery biologicznej. Dlatego wnosimy o całkowite odrzucenie podstawy programowej zaproponowanej przez Ministerstwo Edukacji Narodowej.

Z poważaniem,

Wojciech Zięba
prezes Polskiego Stowarzyszenia Obrońców Życia Człowieka

Idź do oryginalnego materiału