Skarży się Czytelnik.
Sprawa dotyczy biletów jednorazowych kupowanych w aplikacjach mobilnych. - Zwracam się do Państwa z prośbą o nagłośnienie ważnego problemu, który dotyka pasażerów poznańskiego MPK, a który wiąże się z niedawną zmianą sposobu walidacji biletów jednorazowych. Pasażerowie są zobligowani do skanowania QR-kodów, co w założeniu miało ułatwić podróżowanie. Niestety, w praktyce wprowadzone rozwiązanie jest co najmniej problematyczne i stoi w sprzeczności z podstawowymi zasadami projektowania użytecznego interfejsu (UX). Jak reguły projektowania UX-u zakładają maksymalną czytelność, spójność i pewność decyzji użytkownika, tak analogicznie powinny działać reguły Systemu Informacji Pasażerskiej. jeżeli Zarząd Transportu Miejskiego kieruje się dobrem pasażerów, powinien zadbać, aby zmiana sposobu walidacji e-biletu była dla nich przynajmniej neutralna, a taka nie jest - tłumaczy.
- Głównym problemem jest brak jednolitego i analogicznego w pojazdach położenia QR-kodów. Są one rozmieszczane losowo, w nierównych liczbach per pojazd, nie uwzględniając rodzaju taboru, liczby wagonów, niskopodłogowości czy długości pojazdu. Co więcej, QR-kody są często umieszczone za daleko lub są zbyt małe, co utrudnia ich skanowanie. To sprawia, iż pasażer musi włożyć więcej wysiłku, niż normalnie, aby zrealizować prostą czynność. Taka praktyka jest szczególnie uciążliwa dla osób z niepełnosprawnością, z dysfunkcjami wzroku, dla matek z dziećmi czy rowerzystów. Każdy pasażer ma prawo oczekiwać, iż wchodząc dowolnym wejściem, w ciągu kilku sekund i w zasięgu wzroku znajdzie QR-kod lub numer boczny. Zły system to taki, w którym jego użytkownik napotyka trudności i musi wkładać nadmierny wysiłek, aby z niego skorzystać - zauważa Czytelnik.
Jako pozytywny przykład podaje Warszawę. - QR-kody są tam rzeczywiście na poziomie wzroku, są większe i często umieszczone na górze. Choć sam koncept skanowania znaku graficznego można uznać za bardziej lub mniej potrzebny, to gdy już się na niego decyduje, warto zrobić to dobrze. Poznań, mimo iż miał dużo czasu w przygotowanie, tego dobrze nie zrobił - kwituje.
Poprosiliśmy Zarząd Transportu Miejskiego o odniesienie się do sprawy. - Naklejka umożliwia zeskanowanie QR-kodu, ale pamiętajmy, iż drugim sposobem aktywowania biletu jednorazowego kupowanego w aplikacji mobilnej jest wpisanie numeru pojazdu. Tenże numer znajduje się obok QR-kodu, a także z przodu i tyłu na obu burtach pojazdu. Jest też nad kabiną kierowcy. jeżeli ten sposób aktywacji jest dla pasażera bardziej wygodny, może on w ogóle nie stosować skanowania kodu QR. Nowość obowiązuje dopiero od 10 dni. Przy wprowadzaniu zmiany często potrzeba czasu w wybór najwygodniejszego sposobu korzystania z niej - informuje Bartosz Trzebiatowski z ZTM. - Kupno biletu poprzez aplikację jest tylko jedną z kilku możliwości zakupu biletu jednorazowego. Osoby rzadko lub okazjonalnie korzystające z komunikacji mogą kupić bilet jednorazowy w pojeździe dzięki terminalowi OPS, mogą skorzystać z tradycyjnego biletu w formie papierowej lub - do czego zachęcamy - wybrać najbardziej korzystną formę opłacania przejazdów, czyli tPortmonetkę na karcie PEKA.
Gdzie znaleźć naklejki potrzebne do skanowania kodów QR? - Naklejki z kodami QR oraz numerami pojazdów zostały umieszczone wewnątrz tramwajów i autobusów nad oknami, na elementach podsufitowych. Celem takiej lokalizacji jest ich maksymalna możliwa dostępność i widoczność. W tramwajach jednowagonowych umieszczono naklejki naprzeciwko drugich drzwi wejściowych do pojazdów (licząc od kabiny motorniczego) oraz w środkowej i tylnej części pojazdu. W autobusach przegubowych naklejki znajdują się naprzeciwko drugich i trzecich drzwi wejściowych. w tej chwili cały czas monitorujemy wprowadzone zmiany, zbieramy zgłoszenia i opinie. Cały czas jesteśmy na etapie wdrożeniowym, ale już dziś - biorąc pod uwagę głos pasażerów - możemy zapewnić, iż liczba naklejek zostanie zwiększona. Będą też dodatkowe wytyczne dla operatorów realizujących kursy na zlecenie ZTM (odpowiadają za umieszczenie naklejek w pojazdach) w celu maksymalnego uporządkowania lokalizacji naklejek - kończy.