Trudności związane z rezerwacją biletów kolejowych zniechęcają wielu podróżujących na długich dystansach. Jak wynika z nowego sondażu przeprowadzonego dla T&E w siedmiu krajach europejskich, prawie dwie trzecie osób podróżujących koleją na długich dystansach przynajmniej raz zrezygnowało z korzystania z pociągów z powodu trudności z rezerwacją. 43% użytkowników pociągów dalekobieżnych częściej korzystałoby z kolei, gdyby rezerwacja online była łatwiejsza.
W sondażu wzięło udział 10.514 dorosłych osób w Wielkiej Brytanii, Francji, Niemczech, Włoszech, Hiszpanii, Polsce i Rumunii. Badania przeprowadzono online w dniach 4-16 września 2025 roku. Według warunków sondażu osoby podróżujące na długich dystansach to te, które przynajmniej raz w roku jeżdżą pociągiem na odległość co najmniej 300 kilometrów.
Zapytani o to, jakie zmiany by wprowadzili, podróżujący pociągami odpowiedzieli: 46% chce mieć możliwość rezerwacji wszystkich swoich podróży kolejowych na jednej platformie, podczas gdy 42% uważa iż platformy rezerwacyjne operatorów powinny pokazywać wszystkie dostępne pociągi na danej trasie – nie tylko ich własne. Z kolei tylko 10% uważa, iż obecny system, w którym przewoźnicy kolejowi decydują, gdzie sprzedawane są ich bilety, jest lepszy. Wyniki te podkreślają pilną potrzebę zmian. W związku z tym T&E wzywa nie tylko do obowiązkowego udostępniania biletów, ale także do wyświetlania przez operatorów przejazdów konkurencji, ponieważ strony internetowe i aplikacje rezerwacyjne starszych operatorów dominują na rynku.
Według T&E Unia Europejska powinna wprowadzić obowiązek sprzedaży biletów różnych przewoźników na każdej platformie biletowej i wyświetlania informacji o konkurentach, aby uczynić kolej bardziej atrakcyjną opcją.
T&E (Transport & Environment) to pozarządowa organizacja lobbingowa, której wizją jest zapewnienie bezemisyjnego transportu i systemu energetycznego, który będzie przystępny cenowo, o obiegu zamkniętym i będzie miał minimalny wpływ na zdrowie i środowisko.




