Porsche wczoraj w nocy zaprezentowało najmocniejszą odmianę swojej najlepszej, pod względem adekwatności jezdnych, platformy, z centralnie umieszczonym silnikiem – 718 Spyder RS. To urządzenie do burzenia najtrwalszej fryzury i rozweselania najsmutniejsze twarzy zawiera DNA 718 Cayman GT4 RS oraz 500-konny silnik z GT3. 30 lat po debiucie pierwszego Boxstera, to prawdopodobnie ostatni tego typu bolid, który wyjedzie z Zuffenhausen.
Liczby względem Caymana GT4 RS kilka się zmieniły. przez cały czas mamy 4-litrowego boksera o mocy 500 KM i 450 Nm, kręcącego się do 9000 obr./min. Zestawiono go wyłącznie z przekładnią PDK o skróconych przełożeniach, co pozwala 718 Spyder RS przyspieszyć do 100 km/h w 3,4 sekundy, do 200 km/h w 10,9 s, a prędkość maksymalna wynosi 308 km/h. Ten wariant waży 1410 kg, czyli jest o 5 kg lżejszy od Caymana GT4 RS i 40 kg lżejszy od 718 Spyder z PDK.
Dwie największe różnice w temacie aerodynamiki to mniejszy przedni splitter na dole przedniego zderzaka, którego zbalansowano z mniejszym, zintegrowanym tylnym spojlerem typu „ducktail”. Nowością jest też inna konstrukcja miękkiego dachu. Jest teraz jeszcze lżejsza i jeszcze bardziej nieporęczna, co idealnie pasuje do przydomku Spyder (dach w roadsterze jest głównie zamknięty i rozkłada się go dla przyjemności, dach w spiderze jest głównie rozłożony i zamyka się go z konieczności). Cała konstrukcja składa się z dwóch części – „żagla przeciwsłonecznego” oraz „owiewki przeciwdeszczowej” – które mogą być od siebie niezależne w przechowywaniu i montażu. Komplet waży 18,3 kg, czyli o 7,6 kg mniej niż w 718 Spyder i 16,5 kg mniej niż w 718 Boxster. Puryści oczywiście będą zostawiali dach w domu, dla pełnego odelżenia auta.
Zawieszenie to połączenie komponentów z 718 Cayman GT4 RS i 718 Spyder, a całość została zestrojona nie na tor, jak w przypadku wspomnianego GT4 RS, ale na kręte drogi. To oznacza, iż PASM, z prześwitem zmniejszonym o 30 mm, powinno być mniej twarde (nie mylić z zawieszeniem miękkim – to całkowicie co innego). Do kompletu pozostało PTV z mechanizmem różnicowym o ograniczonym poślizgu oraz felgi z kutego aluminium.
W 718 Spyder RS nie mogło zabraknąć opcjonalnego pakietu Weissach. Zawiera on komplet kutch felg z magnezu, zamiast aluminium, tytanowe końcówki wydechu, przypominające 935 z 2018 r. i deska pokryta Race-Tex. Klienci tego modelu mogą też zdecydować się na manualnie wykańczany chronograf z pracowni zegarmistrzowskiej Porsche w Solurze w Szwajcarii. Zegarek można skonfigurować sobie dowolnie w tym również tak, jak samochód – jego kopertę wykonano z tytanu, tarczę z karbonu,pasek z tej samej skóry, która zdobi wnętrze pojazdu, a rotor jest w kształcie obręczy zamontowanej na samochodzie.
Debiut 718 Spyder RS odbędzie się w czerwcu 2023 r. podczas obchodów 75-lecia samochodów sportowych Porsche w Stuttgarcie-Zuffenhausen, a potem będzie można go zobaczyć na Festiwalu Prędkości w Goodwood.
Cena nowego modelu zaczyna się od 807 tys. zł.