Poręba w Górach Kaczawskich – krótki szlak w 15 minut z Pastewnika

mynaszlaku.pl 2 tygodni temu

Poręba 675 m n.p.m. to szczyt w Górach Kaczawskich w województwie dolnośląskim. Znajduje się nad miejscowością Pastewnik i to właśnie stamtąd najlepiej rozpocząć wycieczkę na szczyt. Poręba zaliczana jest do Diademu Polskich Gór. My na swoim koncie mamy już 79 szczytów i brakuje nam tylko Świnicy w Tatrach. W ostatnim czasie spędziliśmy kilka dni na Dolnym Śląsku w okolicy Wałbrzycha. Wykorzystaliśmy ten czas, żeby dotrzeć również do Pastewnika. To jakieś 30 kilometrów od Wałbrzycha. Polecamy także nasz przewodnik po Dolnym Śląsku.

Szczyt Poręba w Górach Kaczawskich

Wiedzieliśmy, iż wierzchołek Poręby jest zalesiony i trzeba wejść w las, żeby go odnaleźć. Pod szczytem znajduje się radar meteorologiczny IMGW, dlatego wzniesienie jest charakterystyczne i widoczne z daleka. W partii szczytowej są również pozostałości wojskowe. Przy ogrodzeniu stacji rośnie drzewo, a na nim zawieszona jest skrzyneczka z pieczątką oraz notesem do wpisania się i oznaczeniem szczytu.

Jak dotrzeć do najwyższego punktu?

Najlepiej iść po lewej stronie ogrodzenia (tuż obok skrzyneczki z pieczątką). Za ogrodzeniem schodzimy lekko w dół i idziemy jakieś 200 metrów. Potem skręcamy w prawo i kierujemy się do widocznego najwyższego punktu w lesie. Nie wchodzimy na szczyt od strony północnej, ponieważ jest tam sporo krzaków (sierpień 2024), tylko trzeba iść od północno-wschodniej. Chociaż nie ma tam jakiejś dobrze wydeptanej ścieżki, to intuicyjnie docieramy na szczyt. Są tam skałki i znowu krzaki. Nie ma żadnego oznaczenia. To już od Ciebie zależy, czy tam dotrzesz. My poszliśmy sprawdzić, żeby potem tutaj opisać, jak wygląda sytuacja.

Pastewnik – gdzie zatrzymać samochód? Nasz „parking” pod Porębą

Pod Porębą nie ma specjalnie wytyczonego parkingu. My skręciliśmy z drogi asfaltowej i jechaliśmy drogą gruntową przez 120 metrów. Potem był znak zakazu wjazdu, więc stanęliśmy przed nim na poboczu. Stamtąd ruszyliśmy na szczyt.

• Współrzędne naszego postoju: 50.8939, 16.0311.

Szlak na Porębę

Ciężko to nazwać szlakiem, ponieważ do radaru i skrzyneczki z pieczątką prowadzi szeroka droga. Wystarczy wysiąść z samochodu i kierować się do masztu. Trasa mierzy około 600 metrów i zajmuje 15 minut. Poniżej drogą główną przebiegał szlak zielony znany jako Szlak Zamków Piastowskich. Na trasie początkowo mamy widoki, potem wchodzimy w las, mijamy domy i docieramy na górę. Poniżej jeszcze mapa trasy.

Punkt widokowy na Karkonosze

Poręba jest zalesiona, jednak w pobliżu znajduje się kapitalny punkt widokowy, z którego można dostrzec np. Karkonosze. Gdy dojdziemy szeroką drogą na górę, to będzie rozwidlenie. Na lewo droga prowadzi do stacji IMGW, a w prawo na pola. I tam właśnie maszerujemy. Skręcamy na rozwidleniu w prawo, a potem w lewo i idziemy do końca. Będzie tam dom i zakaz wejścia. My odbijamy w prawo na pola i dochodzimy na łąkę. Polecamy tam dotrzeć. My byliśmy zachwyceni. Potem najlepiej wrócić taką samą drogą.