Ponad 10 000 hoteli pozywa Booking.com

manager24.pl 2 dni temu

Europejska branża hotelarska pozywa Booking.com. Ponad 10 000 hoteli bierze udział w pozwie zbiorowym przeciwko portalowi turystycznemu, domagając się odszkodowania za wieloletnie zmowy cenowe. Tłem dla tej sprawy jest orzeczenie Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości (ETS) z jesieni 2024 roku.

Zgodnie z orzeczeniem, tak zwane klauzule najlepszej ceny naruszają prawo antymonopolowe. Klauzule te uniemożliwiały hotelom oferowanie pokoi po niższych cenach poza platformą – na przykład na własnych stronach internetowych. Celem było zapobieżenie tzw. piggybackingowi.

Sędziowie TSUE orzeczyli jednak, iż platformy takie jak Booking.com mogłyby przetrwać ekonomicznie choćby bez takich wymogów. Dla podróżnych nie miało to jednak większego znaczenia: platforma internetowa zniosła klauzule obowiązujące w Europejskim Obszarze Gospodarczym na mocy unijnej ustawy o rynkach cyfrowych (DMA) z 2024 r.

Odszkodowanie za dwie dekady ograniczeń

„Europejscy hotelarze od dawna cierpią z powodu nieuczciwych warunków i wygórowanych kosztów” – mówi Alexandros Vassilikos , prezes Europejskiego Sojuszu Hotelowego Hotrec . Pozew zbiorowy wysyła jasny sygnał: „Branża hotelarska w Europie nie będzie tolerować nadużyć na rynku cyfrowym”. Celem jest uzyskanie odszkodowania za szkody poniesione w latach 2004–2024.

Sprawa toczy się przed holenderskim sądem – siedziba portalu turystycznego znajduje się w Amsterdamie – a jej koordynacją zajmuje się Hotel Claims Alliance. Sprawę wspierają Hotrec i ponad 30 krajowych stowarzyszeń hotelarskich, w tym Niemieckie Stowarzyszenie Hoteli (IHA). „Nadszedł czas, by zjednoczyć się i domagać się zadośćuczynienia” – mówi Alessandro Nucara , dyrektor generalny włoskiego stowarzyszenia Federalberghi. „Pozew zbiorowy spotkał się z ogromnym poparciem” – mówi dyrektor wykonawczy IHA, Markus Luthe . Ze względu na ogromny odzew, termin rejestracji został przedłużony do 29 sierpnia.

Pomimo krytyki, Booking.com pozostaje niezastąpiony dla wielu hoteli. Za pośrednictwem platformy docierają one do dużej liczby potencjalnych gości. Według badania przeprowadzonego przez Hotrec i Uniwersytet Nauk Stosowanych i Sztuki Zachodniej Szwajcarii w Valais, udział spółki-matki Booking Holdings w rynku wynosił 71% w całej Europie w 2023 roku – a w Niemczech choćby 72,3%. Jednocześnie udział rezerwacji bezpośrednich w Niemczech spadł o dobre 8% między 2013 a 2023 rokiem.

Idź do oryginalnego materiału