
Większe zainteresowanie niż rok temu
W tegorocznym badaniu 66,5 proc. respondentów zapowiedziało, iż zrobi zakupy w ramach Black Friday. Liczba ta jest wyższa niż rok temu, co – jak zauważa Robert Biegaj z Shopfully Poland – stanowi dobrą wiadomość dla branży retailowej. Coroczne wydarzenie zakupowe od lat cieszy się dużym zainteresowaniem i nie traci na popularności.
Jednocześnie 18,8 proc. badanych nie zamierza brać udziału w wyprzedażach. To wynik niemal identycznym jak przed rokiem (18,9 proc.). Część tych konsumentów bardzo ostrożnie wydaje swoje pieniądze, inni – jak tłumaczy ekspert – po prostu nie potrzebują szukać okazji, bo ich budżety pozwalają na komfortowe zakupy również poza okresami promocji. Wskazuje też, iż w Polsce oferty Black Friday często odbiegają jakością od tych w USA, gdzie rabaty są znacznie głębsze.
Zakupy planowane, a nie impulsywne
Jednym z ważnych wniosków raportu jest to, iż konsumenci coraz bardziej świadomie podchodzą do zakupów w ramach Black Friday. Według ekspertów ta forma wyprzedaży dotyczy głównie kategorii niebędących produktami pierwszej potrzeby – takich jak odzież, obuwie, perfumy czy elektronika. To sprawia, iż klienci planują zakupy z większym wyprzedzeniem i rzadziej działają spontanicznie.
– Zakupy w ramach Black Friday z reguły są bardziej przemyślane niż codzienne sprawunki, bo większość konsumentów czeka na nie naprawdę przez cały rok lub jego większość. Dlatego też z reguły nie są one impulsywne – mówi Robert Biegaj.
Mniej niezdecydowanych klientów
W tegorocznych danych widać wyraźny spadek liczby osób, które nie potrafią określić, czy wezmą udział w wyprzedażach. w tej chwili wynosi on 14,7 proc., podczas gdy rok temu było to 17 proc. Zdaniem eksperta może to świadczyć o tym, iż konsumenci lepiej rozpoznają swoje potrzeby i wiedzą, jakie produkty chcą kupić w okresie promocji.
– Polacy coraz lepiej znają swoje potrzeby zakupowe i dokładnie wiedzą, co chcą nabywać, zwłaszcza w okresie wszechobecnych wyprzedaży – podsumowuje Biegaj.
Badanie przeprowadzono w dniach 6-8 listopada 2025 r. metodą CAWI na próbie 1007 Polaków w wieku 18-80 lat.
Przeczytaj także:
- Cyberbezpieczeństwo w firmach. Wciąż za wolno reagują na ataki
- Promocyjne ceny kawy dzisiaj są wyższe niż ceny regularne z zeszłego roku
- Polacy coraz częściej wybierają ubrania z drugiego obiegu. Circular fashion rośnie














