Polacy szykują się na Black Friday. Rośnie liczba zdecydowanych klientów

300gospodarka.pl 2 godzin temu

Black Friday jest jednym z najważniejszych momentów zakupowych w roku. Najnowsze dane UCE RESEARCH i Shopfully Poland pokazują, iż w 2025 r. zainteresowanie wyprzedażami ponownie wzrosło. Aż 66,5 proc. dorosłych Polaków planuje skorzystać z promocji, podczas gdy rok wcześniej taką deklarację składało 64,1 proc. badanych. Maleje też odsetek osób niezdecydowanych, co ekspertom sugeruje, iż konsumenci coraz świadomiej podejmują swoje decyzje zakupowe.

Większe zainteresowanie niż rok temu


W tegorocznym badaniu 66,5 proc. respondentów zapowiedziało, iż zrobi zakupy w ramach Black Friday. Liczba ta jest wyższa niż rok temu, co – jak zauważa Robert Biegaj z Shopfully Poland – stanowi dobrą wiadomość dla branży retailowej. Coroczne wydarzenie zakupowe od lat cieszy się dużym zainteresowaniem i nie traci na popularności.


Jednocześnie 18,8 proc. badanych nie zamierza brać udziału w wyprzedażach. To wynik niemal identycznym jak przed rokiem (18,9 proc.). Część tych konsumentów bardzo ostrożnie wydaje swoje pieniądze, inni – jak tłumaczy ekspert – po prostu nie potrzebują szukać okazji, bo ich budżety pozwalają na komfortowe zakupy również poza okresami promocji. Wskazuje też, iż w Polsce oferty Black Friday często odbiegają jakością od tych w USA, gdzie rabaty są znacznie głębsze.

Zakupy planowane, a nie impulsywne


Jednym z ważnych wniosków raportu jest to, iż konsumenci coraz bardziej świadomie podchodzą do zakupów w ramach Black Friday. Według ekspertów ta forma wyprzedaży dotyczy głównie kategorii niebędących produktami pierwszej potrzeby – takich jak odzież, obuwie, perfumy czy elektronika. To sprawia, iż klienci planują zakupy z większym wyprzedzeniem i rzadziej działają spontanicznie.


– Zakupy w ramach Black Friday z reguły są bardziej przemyślane niż codzienne sprawunki, bo większość konsumentów czeka na nie naprawdę przez cały rok lub jego większość. Dlatego też z reguły nie są one impulsywne – mówi Robert Biegaj.

Mniej niezdecydowanych klientów


W tegorocznych danych widać wyraźny spadek liczby osób, które nie potrafią określić, czy wezmą udział w wyprzedażach. w tej chwili wynosi on 14,7 proc., podczas gdy rok temu było to 17 proc. Zdaniem eksperta może to świadczyć o tym, iż konsumenci lepiej rozpoznają swoje potrzeby i wiedzą, jakie produkty chcą kupić w okresie promocji.


– Polacy coraz lepiej znają swoje potrzeby zakupowe i dokładnie wiedzą, co chcą nabywać, zwłaszcza w okresie wszechobecnych wyprzedaży – podsumowuje Biegaj.


Badanie przeprowadzono w dniach 6-8 listopada 2025 r. metodą CAWI na próbie 1007 Polaków w wieku 18-80 lat.




Przeczytaj także:



  • Cyberbezpieczeństwo w firmach. Wciąż za wolno reagują na ataki

  • Promocyjne ceny kawy dzisiaj są wyższe niż ceny regularne z zeszłego roku

  • Polacy coraz częściej wybierają ubrania z drugiego obiegu. Circular fashion rośnie

Idź do oryginalnego materiału