Idealny szef to osoba, która potrafi zmotywować zespół do pracy i zadbać o to, żeby każdy czuł się spełniony. Zarówno osoby pracujące w korporacji, jak i ci z branży usługowej, oczekują od osoby pełniącej tę funkcję kompetencji i wsparcia. Ostatnio psycholożka Małgorzata Witkowska opublikowała nagranie, w którym wyjaśnia, po czym poznać, iż szef nie ma pojęcia o byciu liderem.
REKLAMA
Zobacz wideo pSzpak wspomina pierwsze spotkanie ze Steczkowską. Od razu zaprosiła go do domu!
Cechy szefa, który nie nadaje się na lidera
Na początku zauważyła, iż szef, który nie nadaje się na swoje stanowisko, nigdy nie ma czasu dla swojego zespołu. Gdy już rozmawia z pracownikami, dzieje się to w biegu i na szybko. Następnie zwróciła uwagę na drugi, istotny aspekt. - Zawsze musi mieć rację. Zawsze jego pomysły są najważniejsze. choćby jeżeli ty masz świetny pomysł, to go nie przyjmuje. Bo przecież nie jest jego - wskazała.
Nieprofesjonalnie zachowuje się również, gdy narzeka na swojego szefa. - Lider, który uważa, iż nic nie jest jego winą, iż wszystko jest winą jego szefa, chyba nie jest dobrym liderem. A skoro obgaduje swojego szefa, to na pewno obgaduje też członków zespołu. Możesz mi wierzyć - ostrzegła.
Niekompetentne osoby nie doceniają swoich pracowników. Nie dziękują im za ich pracę i nie pokazują, iż mają istotny wkład w rozwój firmy. tyle dobre, żeby go ucieszyło. Nic nie jest na tyle dobre, żeby powiedział "Dziękuję i doceniam". - Liderzy, którzy nie ufają swojemu zespołowi, ciągle kontrolują, narzekają, obgadują czy muszą mieć zawsze rację, często nie robią tego celowo, ale wynika to z ich własnych obaw i ograniczeń - dodała.
"Nie są tego świadomi"
Następnie wyjaśniła, iż często te zachowania wynikają z braku pewności siebie. - Lider, który sam nie czuje się kompetentny, próbuje to zamaskować kontrolą i dominacją. Nie ufa zespołowi, bo nie ufa sobie - podkreśliła. Poza tym wskazała, iż boi się utracić autorytet. - "Jak pokażę słabość, to mnie nie będą szanować". To mit. Liderzy, którzy potrafią być autentyczni i otwarci, zdobywają większy autorytet niż ci, którzy udają nieomylność - zaznaczyła.
Jak zauważyła, bywa, iż osoby na stanowiskach kierowniczych są przyzwyczajone do starego stylu zarządzania. - Wielu liderów nigdy nie doświadczyło innego modelu niż mikrozarządzanie i przywództwo oparte na kontroli. Powielają schematy, które sami znają - tłumaczyła.
Podkreśliła, iż nie wiedzą, jak budować zaufanie, więc wolą "rządzić". Traktują zespół jak zbiór jednostek do zarządzania, zamiast jak grupę ludzi, którzy mogą wspólnie osiągać cele. Boją się wziąć na siebie odpowiedzialność. - jeżeli lider odda ludziom więcej decyzyjności, to… co jeżeli popełnią błąd? Lepiej trzymać wszystko w swoich rękach i mieć kontrolę. Niestety, to zabija motywację i zaangażowanie zespołu - tłumaczyła.
Może to wynikać też z braku czasu i przeciążenia. - Liderzy często są tak przytłoczeni zadaniami, iż nie mają czasu w słuchanie, rozwijanie zespołu i budowanie relacji. A to właśnie te rzeczy sprawiają, iż zespół działa sprawnie i samodzielnie - zaznaczyła. Jak oceniasz swojego szefa? Zapraszamy do udziału w sondzie i komentowania.