Plany pociągów międzynarodowych na rok 2026

kolejblog.wordpress.com 1 dzień temu

Jest wczesna wiosna, więc pora na obietnice (obiecanki??) PKP Intercity nowych połączeń międzynarodowych w przyszłym roku (konkretnie: od grudnia 2025). Przedstawiam je poniżej, z zastrzeżeniem wynikającym z doświadczeń poprzednich lat: jest to plan maksimum, zobaczymy w grudniu co z tego wyjdzie.

Plan połączeń Polska-Niemcy

Niemcy: Będzie siódma para połączeń w relacji Warszawa – Berlin. Ale największą nowością jest zapowiedź nowego pociągu nocnego z Chełma przez Warszawę i Łódź. Byłoby to pierwsze od kilku lat bezpośrednie połączenie międzynarodowe z Łodzi. Pojawić mają się też dwie pary połączeń do Lipska przez nieczynne dziś w ruchu pasażerskim przejście Węgliniec-Horka. Jeden z kursów rozpocznie się w Przemyślu, drugi – w Krakowie. Oba zatrzymają się m. in. w Opolu i Wrocławiu. Dodatkowo nocny „Chopin” z Warszawy do Monachium będzie prowadzić wagony z Przemyśla przez Kraków.

Plan połączeń Polska-Austria/Słowacja/Węgry/Czechy

Austria/Słowacja/Węgry/Czechy: Wspomniany wyżej „Chopin” będzie miał też grupę wagonów z Przemyśla do Pragi. Dzięki innemu nowemu połączeniu relacji Kraków – Praga w tej relacji zapewnione mają zostać bezprzesiadkowe połączenia w takcie czterogodzinnym. Rozszerzona o jedną parę kursów ma zostać również oferta w relacji Kraków – Wiedeń. Uruchomiony ma zostać też drugi pociąg z Wrocławia do Wiednia. Obecny pociąg w tej relacji pojedzie na dłuższej trasie Poznań – Wrocław – Wiedeń. Do „Chopina” będą też doczepiane wagony do Budapesztu i Bratysławy. Aż strach pomyśleć ile czasu się będzie tracić na stacjach pośrednich na doczepianie i odczepianie tych wszystkich grup wagonów bezpośrednich…

Plan połączeń Polska-Litwa

Litwa: przez cały czas bezpośrednie połączenia będą tylko do przygranicznej stacji Mockava. Dalsza podróż wymaga przesiadki do szerokotorowego litewskiego pociągu do Kowna, a stamtąd, po ponownej przesiadce, do Wilna czy innej miejscowości. Do obecnego połączenia” „Hańcza” Kraków-Mockava, ma zostać dodany nowy kurs z Warszawy (być może ze Szczecina lub Zielonej Góry). Jest też proponowany pociąg na około trzydziestokilometrowej trasie z Suwałk do Mockavy. W tym kontekście trzeba wspomnieć, iż do Kowna jest zbudowany w ramach projektu Rail Baltica tor o europejskiej szerokości. Kilka lat temu jeździły po nim weekendowe pociągi Białystok-Kowno, ale w tej chwili o nich się nie mówi. Równie dobrze „Hańcza” czy nowy pociąg z Warszawy mógłby dojechać do Kowna, ale podobno polskie lokomotywy nie są dopuszczone do ruchu na litewskich torach, a koleje litewskie twierdzą, iż nie mają rezerw lokomotyw, które mogłyby obsłużyć pociągi z Polski.

Ukraina: nie planuje się nowych połączeń, utrzymane będą dotychczasowe z Przemyśla przez Medykę i z Warszawy przez Chełm i Dorohusk. Niezależny polski przewoźnik SKPL prowadzi w tej chwili pociągi z Warszawy do Rawy Ruskiej, nie wiadomo jakie są plany na przyszły rok.

Słowenia i Chorwacja: być może bezpośredni pociąg będzie kursował już od 1 lipca 2025, patrz mój poprzedni artykuł.

Rosja i Białoruś: Nie przewiduje się wznowienia ruchu pasażerskiego.

Fotografia i grafika: PKP Intercity

Idź do oryginalnego materiału