Ruch w pizzeriach uległ zmniejszeniu w 2024 r. o 3,6 proc. rdr. - wynika z raportu Proxi.cloud. Pizzerie zanotowały również spadek liczby klientów o 5,6 proc. przy wzroście o 2,3 proc. w innych fastfoodach. Spory wzrost zanotowała szczególnie jedna grupa fastfoodowych lokali. Skąd taka zmiana?
Jak wynika z raportu Proxi.cloud, w 2024 roku ruch (tzw. footfall) w badanych pizzeriach spadł o 3,6 proc. rdr. W tym samym okresie w lokalach oferujących kanapki i dania z kurczaka nastąpił wzrost ruchu o 4,2 proc. rdr.
"Jednym z potencjalnych powodów spadku ruchu w pizzeriach może być większa różnorodność posiłków i cen w sieciach z kanapkami i daniami z kurczaka. Utrzymująca się w ostatnich latach inflacja oraz presja na dochód rozporządzalny mogą wpływać na przesunięcie preferencji konsumentów w kierunku sieci oferujących dania po bardziej przystępnych cenach. Sam wzrost i spadek ruchu jest niewielki, więc nie powinien być specjalnie odczuwalny dla rynku" – zauważył Mateusz Chołuj z Proxi.cloud.
Analiza wykazała również zmianę liczby klientów badanych placówek. W przypadku pizzerii nastąpił spadek o 5,6 proc. rdr. Natomiast lokale oferujące kanapki i dania z kurczaka odnotowały wzrost o 2,3 proc. rdr. W ocenie Mateusza Nowaka z Proxi.cloud dynamika wzrostów i spadków liczby tzw. unikalnych klientów pizzerii oraz sieci oferujących kanapki i dania z kurczaka jest zbliżona do dynamiki ruchu, co dowodzi, iż lokale tracą lub zyskują konkretnych klientów bez większych zmian w częstotliwości wizyt.
"Powody wzrostu oraz spadku liczby unikalnych użytkowników są analogiczne jak w przypadku zmian związanych z ruchem. Mowa o inflacji, a także o większej różnorodności dań i cen w sieciach oferujących kanapki i dania z kurczaka. Nie wiemy jednak, czy możemy mówić o przejściu klientów z jednego typu restauracji do drugiego, ponieważ nie zostało to objęte w tym badaniu" – zastrzegł Chołuj.
Autorzy raportu zwrócili również uwagę, iż spadki ruchu i liczby klientów nie świadczą o tym, iż analizowane firmy zarobiły mniej. Część ruchu mogła być bowiem obsługiwana przy sprzedaży dań na wynos. Z analizy średniomiesięcznej częstotliwości wizyt wynika, iż w przypadku pizzerii przeciętna liczba wizyt przypadająca na klienta w jednym miesiącu wzrosła o 2,5 proc. rdr. W lokalach oferujących kanapki i dania z kurczaka wzrost wyniósł 1,6 proc. rdr.
"Średniomiesięczna częstotliwość utrzymuje się względnie na tym samym poziomie zarówno dla pizzerii, jak i dla sieci oferujących kanapki i dania z kurczaka. Jest to dowód przyzwyczajenia klientów do poszczególnych lokali" - dodał Nowak.
Autorzy raportu wskazali, iż średni czas trwania wizyty pizzeriach wzrósł o 1,6 proc. rdr. (średni czas trwania wizyty w 2024 roku wyniósł 22 min. 54 sek., w 2023 roku – 22 min. 36 sek.). Natomiast w lokalach oferujących kanapki i dania z kurczaka zaobserwowano spadek rdr. o 1 proc. (średni czas trwania wizyty w ubiegłym roku – 23 min. 06 sek., rok wcześniej – 23 min. 18 sek.).
"Czas potrzebny restauracjom na przyrządzenie posiłku, a także klientom na jego spożycie, pozostał praktycznie taki sam i jest niezależny od typu lokalu. Można zatem mówić o pewnym przyzwyczajeniu konsumentów w tej kwestii. Z badania nie wynika jednak, czy dla sieci korzystniejsze byłoby jego skrócenie, czy wydłużenie" – zaznaczył Chołuj.
Analiza powstała na podstawie obserwacji ruchu wokół prawie 1,9 tys. największych restauracji typu fast food, oferujących kanapki i dania z kurczaka (McDonald’s, KFC, Burger King, Max Burgers i Subway), a także pizzerii (Pizza Hut, TelePizza, MaxiPizza, Gruby Benek, Domino’s Pizza, Dominium, Da Grasso i Biesiadowo). Analitycy z firmy technologicznej Proxi.cloud przyjrzeli się sytuacji występującej w 2024 roku i porównali ją z 2023 rokiem. Łącznie poddano analizie ruch pochodzący z monitoringu zachowań blisko 1,4 mln konsumentów.
Próbę badawczą stanowili konsumenci, którzy wyrazili zgodę na dostęp do lokalizacji swojego urządzenia, udostępniali dane lokalizacyjne oraz odwiedzali badane placówki w obu porównywanych okresach. Wejście użytkownika w strefę badania było traktowane jako wizyta klienta w restauracji, gdy trwała ona co najmniej 3 minuty i nie więcej niż 4 godziny. Dane zostały zgromadzone poprzez sieć aplikacji mobilnych wykorzystujących autorską technologię, opartą na tzw. geofencingu, tj. metodę identyfikacji wejść i wyjść z wyznaczonych stref, wykorzystującą usługi lokalizacji urządzeń mobilnych. (PAP)