Passo della Croce Arcana – szlak z Doganaccia od stacji narciarskiej

mynaszlaku.pl 1 rok temu

Passo della Croce Arcana to piękna przełęcz w Apeninach, z której rozciągają się wspaniałe widoki na góry. Tuż nad przełęczą jest szczyt Croce Arcana mierzący 1722 m n.p.m. Przechodzi przez niego czerwony szlak turystyczny. Można zaplanować tam wycieczkę na cały dzień, ponieważ w okolicy przebiega wiele tras. Wycieczkę najlepiej rozpocząć z Doganaccia. Tam znajduje się stacja wyciągu narciarskiego. Ten region jest popularnym celem wśród narciarzy.

• Zobacz nasze najpiękniejsze szlaki w Apeninach.

Jak dojechać na parking?

Dojazd na parking w Doganaccia z Pistoia zajmuje 1 godzinę i 13 minut. Droga dojazdowa jest kręta i prowadzi do góry przez las. Musisz uważać podczas mijania się z innymi. Przy stacji narciarskiej znajduje się obszerny bezpłatny parking.

• Współrzędne parkingu przy szlaku: 44.1216, 10.7760.

Szlak na Passo della Croce Arcana – opis trasy i mapa

• Długość szlaku: 4,4 km
  • Czas wycieczki z przerwami: 3 godziny
  • Suma podejść na trasie: 245 metrów

Na miejsce dojechaliśmy przed godziną 12, dlatego na parkingu było już sporo osób. Niektórzy wracali, a inni dopiero szli do góry tak jak my. Weszliśmy na czerwony szlak, który prowadził po schodkach do góry. Nad stacją kolejki skręciliśmy w lewo i szliśmy asfaltem. Za schroniskiem La Bicocca kierowaliśmy się za dobrze oznakowanym szlakiem. Przeszliśmy pod wyciągiem i weszliśmy do lasu.

Miejscami na ziemi zalegał jeszcze śnieg. Nie było jakoś trudno go pokonać. Cały czas szliśmy łagodnie pod górę. Gdy skończył się las, to weszliśmy na łąkę pełną krokusów. Szlak zrobił ostry zakos w lewo i później odbił w prawo. Po 50 minutach spokojnego marszu dotarliśmy na miejsce. Stanęliśmy na przełęczy. Była ona wykorzystywana już od czasów średniowiecza, gdy mieszkańcy musieli przeprawiać się na drugą stronę góry. Zobaczysz tam również pomnik upamiętniający poległych żołnierzy.

Dojazd samochodem na przełęcz

Na mapie zaznaczony był na przełęczy parking. Nawet na niektórych zdjęciach widać, iż stoją tam samochody. Na miejscu okazało się, iż jest zakaz wjazdu, chociaż nawigacja normalnie prowadziła. Być może ten znak występuje tylko w okresie zimowym, ponieważ i tak ta droga nie byłaby przejezdna przez śnieg. W niektórych miejscach zalegało go całkiem sporo.

Szczyt Croce Arcana 1722 m n.p.m.

Z przełęczy na szczyt mieliśmy około 600 metrów. Wierzchołek był świetnie widoczny za sprawą masztów telekomunikacyjnych. Podejście na górę nie jest trudne. Ścieżka jest bardzo dobrze wydeptana. Sam szczyt Croce Arcana nie jest oznaczony. Najwyższy punkt znajduje się poza szlakiem. Swoją wycieczkę możesz kontynuować na Monte Spigolino 1827 m n.p.m. My wracaliśmy w dół najpierw za szeroką drogą, a później na szlakiem czerwonym.

Ze szczytu pięknie widać Dolomity, Amiatę, Korsykę, Morze Liguryjskie, Monte Cimone czy szczyty na granicy włosko-szwajcarskiej.