Lot 148. Olga BOZNAŃSKA (1865-1940). Portrait of a man, Oil on cardboard. Signed lower right. Dedicated and countersigned on the back: “A Monsieur Monin / Olga Boznańska”. (Restorations and missing parts). 47 x 39 cm A similar portrait dated “circa 1925” is in the National Museum in Krakow (MNK II-b-3122). Estimate 15,000 – 20,000 euro. Ader. 03/20/25
Mocno sterany przez życie olej Olgi Boznańskiej. Nie potrafię doszukać się sygnatury ‘lower right’.
Ad vocem Lot 148. Olga BOZNAŃSKA (1865-1940). Portrait of a man, Oil on cardboard.
Prezentowany obraz na tekturze faktycznie jest mocno uszkodzony po krawędziach. Natomiast wrażenie zamglenia malunku jest akurat charakterystyczne dla prac porterowych Olgi Boznańskiej w latach 20-30. Być może jest to tylko studium postaci do obrazu (co też w tym okresie występowało o czym poniżej).
1. Adler wskazuje na podobieństwo tego obrazu z: Studium postaci męskiej (MNK II-b-3122)
Ja osobiście wskazałbym raczej na portret panny Syrewicz 1926-załączam.
Numer inwentarzowy, MP 4835 MNW
oraz Study of a Female Figure ok. 1930 r.-załączam. Object number: MNK II-b-3116
Warto zwrócić uwagę na charakterystyczny motyw fotela z pracowni Boznańskiej. Ponadto zielona tkanina tła lub obicia fotelu b. często występuje w tle portretów Boznańskiej (znana również z innych obrazów jak „Portret Julii Ginzberg” zb. MNK, „Portret Amerykanina” zb.MNK). 2. Uważam, iż po lewej stronie jest widoczny zarys jednego z ulubionych piesków Boznańskiej: -Study of the Artist’s Dog – około 1925 roku -załączam.
Object number: MNK II-b-3114/b
3. Sygnatura jest widoczna po prawej stronie (załączam) ale w latach 30 Boznańska akurat przeciągała bardzo mocno w lewo ale literę “A”
a tutaj jest “K”.Pozdrawiam. Adartem
Inny czytelnik:
Dzień dobry, napisałem do domu aukcyjnego o info nt. pracy Boznańskiej. interesująca historia. Oto odpowiedź:
Nasz sprzedawca zakupił ten obraz przez przypadek… Na aukcji na południu Francji, sygnatura przeszła niezauważona, portret został sprzedany razem z innym obrazem. Była to tak zwana « aukcja klasyczna », bez ekspertów, obiekt byl opisany jako « lot de deux portraits » (« dwa portrety »)…
Obraz wymaga konserwacji, brzegi są dość zniszczone, przede wszystkim dolny prawy róg (za sygnaturą). Fragment tektury jest wymieniony u góry (i podklejony na odwrociu). Generalnie obraz był źle przechowywanym najwidoczniej w jakimś wilgotnym miejscu. Tektura jest też podniszczona na dole (widać to na odwrociu). Nie widać żadnych przemalowań pod lampą UV. Parę śladów po złotej farbie (obraz pewnie był w złotej ramie i zostawiła ślady). Tutaj może Pan pobrać dodatkowe zdjęcia : https://we.tl/t-yJxA9IcP8X. Ktoś może miał mega farta kupując lot dwóch obrazów.