Okole (725 m n.p.m.) [Góry Kaczawskie]

manawpodrozy.pl 1 rok temu
Zdjęcie: Okole

Okole to szczyt leżący w Górach Kaczawskich. Według najnowszych pomiarów (z 2020 roku) wznosi się on na wysokość 725 m n.p.m., dzięki czemu dzierży on miano najwyższego w tym paśmie górskim. Jest wyższy zarówno od Folwarcznej (722 m n.p.m.), Barańca (720 m n.p.m.), jak i Skopca (718 m n.p.m.). W obrębie wierzchołka Okole znajdują się liczne formacje skalne, a w pobliżu szczytu platforma widokowa oraz wiata turystyczna. Najkrótsza trasa na szczyt rozpoczyna się na Przełęczy pod Świerkami (556 m n.p.m.). Właśnie tę trasę, która idealnie nadaje się na rodzinną wędrówkę, chcemy Wam przedstawić.

Na szczycie Okole
Nagrana trasa: Okole | mapa-turystyczna.pl

Okole- jak dojechać na szlak?

Przełęcz pod Świerkami, gdzie zaczniemy wycieczkę na Okole, znajduje się w pobliżu miejscowości Lubiechowa (ok. 2 kilometry na południe). Aby tutaj dojechać, najkorzystniej jest poruszać się drogą wojewódzką nr 365 (łączącą Jawor z Jelenią Górą) i skręcić na skrzyżowaniu dróg prowadzących na Lubiechową. Stamtąd po ok. 2 kilometrach jazdy wąską szosą dojedziemy na Przełęcz pod Świerkami, gdzie znajduje się niewielki parking (mogący pomieścić kilkanaście samochodów).

Parking na Przełęczy pod Świerkami

Żółtym szlakiem na Okole

Po przyjeździe na Przełęcz pod Świerkami przygotowujemy się do wyjścia na szlak. Przez to, iż jesteśmy po ponad 2-godzinnej podróży, korzystamy z tutejszy wiaty i jemy drugie śniadanie. Jesteśmy sami na parkingu, ale wiemy, iż już niedługo się to zmieni. Okole staje się coraz bardziej popularnym szczytem. Oprócz piechurów szczyt ten jest również chętnie odwiedzany przez miłośników dwóch kółek. Specjalnie dla nich zbudowano na zboczach Okole pętlę rowerową typu singletrack.

W drodze na Okole- szlak jest świetnie oznakowany

Po napełnieniu brzuszków wyruszamy w kierunku Okole. Przed nami niecałe 2 kilometry wędrówki, w czasie której do pokonania będziemy mieli niecałe 200 metrów przewyższenia. Szlak początkowo jest oznaczony kolorem żółtym, a jakby tego było mało, to drogę do celu naszej wędrówki wskazują nam tabliczki przygotowane przez Stowarzyszenie Góry Kaczawskie. Początkowo idziemy wąską, nieco zarośniętą ścieżką, która nieznacznie wznosi ku górze. Po ok. 300 metrach po prawej stronie możemy dostrzec pierwsze dzisiejszego dnia formacje skalne, których sporo będziemy jeszcze mijać. Docieramy do szerokiej drogi leśnej. Przed nami wyrasta Okole, a gdy odwrócimy się do tyłu, możemy spoglądać na wzniesienia Pogórza Kaczawskiego. Po kilometrowym marszu dochodzimy do skrzyżowania szlaków pod Pańską Wysoczką (642 m n.p.m.). Na nim opuszczamy szlak żółty, który podąża na wprost, a wraz z niebieskim kolorem skręcamy w prawo.

Formacje skalne przy szlaku
Widok na Okole z żółtego szlaku

Okole- droga na szczyt

Wraz z niebieskim szlakiem bardzo łagodnym zboczem maszerujemy ku szczytowi Okole. Między drzewami gdzieniegdzie wyrastają kolejne formacje skalne. Po ok. 800 metrach od skrzyżowania szlaków dość niespodziewanie gwałtownie wchodzimy na szczyt Okole. Trasa z parkingu zajęła nam ok. 30 minut. Na szczycie Okola czeka na nas platforma widokowa, na którą czym prędzej wchodzimy. Widoki, jakie się z niej rozpościerają, są naprawdę wyjątkowe. Na pierwszym planie wyrasta nam Łysa Góra (707 m n.p.m.) z ośrodkiem narciarskim. Za nią znajduje się natomiast Królowa Karkonoszy, czyli Śnieżka. Na prawo od niej widoczne są Śnieżne Kotły oraz Szrenica, a na lewo szczyty Rudaw Janowickich. Spoglądając najbardziej na wschód, można dojrzeć Folwarczną oraz Skopiec.

Na niebieskim szlaku w drodze na szczyt
Ostatnie metry przed szczytem Okole

Na punkcie widokowym znajduje się ławeczka, na której można przysiąść i cieszyć oczy tą wspaniałą panoramą. Tuż pod platformą widokową znajduje się zadaszona wiata turystyczna, która może stanowić świetne schronienie w przypadku załamania pogody. Obok niej wznosi się formacja skalna, która jest uważana za najwyższy punkt Okole. W jej pobliżu dojrzeć można także tabliczkę z nazwą i wysokością szczytu.

Widok na Łysą Górę i Karkonosze
Widok na Rudawy Janowickie
Platforma widokowa na Okolem
Na szczycie Okole
Szczyt Okole

Wracamy na Przełęcz pod Świerkami

Ze szczytu Okole podążamy przez cały czas wraz z niebieskimi szlakowskazami, jednak w kierunku przeciwnym niż ten, z którego przyszliśmy. Początkowo schodzimy po stromym zboczu, które po kilkuset metrach wyprowadza nas na szeroką leśną drogę. Maszerując nią dochodzimy po zaledwie kilku minutach na Przełęcz pod Pańską Wysoczką, na której już byliśmy. Okazało się, iż trasa, którą schodziliśmy, jest znacznie krótsza niż ta, którą podążaliśmy do góry. Jest ona jednak dużo bardziej stroma.

Strome zejście z Okole

Z Przełęczy pod Pańską Wysoczką dobrze już nam znaną trasą docieramy na Przełęcz pod Świerkami, gdzie zostawiliśmy samochód. Całość opisanej trasy ma niecałe 4 kilometry długości, a na jej pokonanie wystarczy ok. 1,5 godziny. Jest ona łatwa, przez co idealnie nadaje się na spacer z dziećmi.

W drodze powrotnej z Okole

Co jeszcze warto zobaczyć w okolicy?

• Ostrzyca– najpiękniejsze wzniesienie Pogórza Kaczawskiego
  • Organy Wielisławskie
  • Wieżę widokową na Zawodnej
  • Sudecką Zagrodę Edukacyjną

Jeśli znalazłeś na naszym blogu poszukiwane przez Ciebie informacje, kolejną inspirację na wycieczkę, czy odpowiedź na nurtujące Ciebie pytanie, to będziemy niezwykle wdzięczni, gdy wrzucisz nam napiwek do naszej blogowej świnki skarbonki (kliknij w poniższy obrazek). Dziękujemy!!!