Odkryto rekordową czarną dziurę — polscy naukowcy mieli w tym udział

dompelenpomyslow.pl 1 tydzień temu
fot. Obserwatorium Astronomiczne UW – YouTube

Naukowcom z Obserwatorium Astronomicznego Uniwersytetu Warszawskiego udało się odkryć niezwykle masywną czarną dziurę gwiazdowego pochodzenia w naszej galaktyce, Drodze Mlecznej. Badanie to przeprowadzono przy współpracy z międzynarodowymi teleskopami, w tym Europejskim Obserwatorium Południowym (ESO) oraz kosmicznym obserwatorium GAIA.

Dane z kosmosu i naziemnych teleskopów

Odkrycie zostało dokonane na podstawie analizy danych z różnych instrumentów, w tym teleskopu ESO i misji GAIA. Naukowcy skupili się na obserwacji gwiazdozbioru Orła, gdzie zachowanie orbitalne starej gwiazdy – olbrzyma wskazywało na obecność uśpionej, trudnej do wykrycia czarnej dziury. To obiekt o masie szacowanej na 33 masy Słońca, co znacznie przekracza typową masę czarnych dziur gwiazdowych w naszej galaktyce, wynoszącą około 10 mas Słońca.

Tajemnice kosmicznych olbrzymów

To odkrycie stanowi pierwszy niepodważalny dowód na istnienie tak masywnych czarnych dziur w Drodze Mlecznej. Dotychczas takie obiekty były wykrywane głównie w odległych galaktykach dzięki obserwacjom fal grawitacyjnych. Odkrycie systemu Gaia BH3 otwiera nowe perspektywy dla zrozumienia procesów ewolucji masywnych gwiazd i powstawania czarnych dziur.

Co dalej?

Odkrycie to nie tylko rzuca światło na ewolucję masywnych gwiazd, ale również pozwala naukowcom na głębsze zrozumienie procesów kosmicznych, które przez cały czas skrywają wiele tajemnic. Polski wkład w międzynarodowe badania kosmiczne potwierdza znaczącą rolę naszych naukowców w prowadzeniu zaawansowanych projektów badawczych.