Nurkowanie na Malediwach – gdzie znaleźć manty i rekiny wielorybie?

szalonewalizki.pl 1 rok temu

Malediwy nurkowanie – najpiękniejszy atol South Ari

Nurkowanie na Malediwach większości z nas kojarzy się z najbardziej popularnymi w wodach Oceanu Indyjskiego mantami i rekinami wielorybimi. Dlatego nieprzypadkowo na ostatnie miejsce pobytu w tym wyspiarskim kraju wybraliśmy wyspę Dhigurah położoną na uważanym za najpiękniejszy i najciekawszy – atolu South Ari.

W pierwszym nurkowym tekście z Malediwów opisywałem okolice wyspy Thulusdoo czyli wody atolu Kaafu. Jak mogliście się przekonać rafa koralowa w tym miejscu nie jest, delikatnie mówiąc spektakularna. Wręcz zaskakuje jej mikroskala. Powody tego stanu rzeczy czyli tsunami również wyjaśniałem.

Zajrzyjcie do tego tekstu, by mieć lepsze porównanie:

Nurkowanie na Thulusdoo – wody wokół atolu Kaafu – Malediwy

Można też zobaczyć film z Thulusdoo, bo słowa to jedno a obraz jak wiadomo mówi tyle, co tysiąc słów:

Na Malediwach jest około 1200 wysp, zgrupowanych na 26 atolach. Mam wrażenie, iż im dalej na południe tym lepiej pod względem tego co zobaczymy pod wodą. Dhigurah położona jest około 160 km na południe od Male.

Snoorkeling na Dhigurah

W każdym z hoteli na wyspie znajdziemy oferty wycieczek na snorkeling z najczęściej występującymi wokół wyspy mantami, żółwiami i rekinami wielorybimi.

• whale shark safari – 75 dolarów (w tym sprzęt ABC)
  • snoorkeling – najlepsze miejscówki wokół Dhigurah – 45 dolarów
  • snoorkeling z mantami – 70 dolarów ( zawiera sprzęt ABC )
  • snoorkowanie na rafie żółwi (2 różne miejsca) – 70 dolarów

Więcej o tym jak dotrzeć na lokalną wyspę Dhigurah oraz co na niej robić przeczytacie w tym tekście:

Dhigurah – najdłuższa z wysp Malediwów – co warto o niej wiedzieć?

Na pewno warto pamiętać, iż na Dhigurah jedziemy oczywiście dla pięknych plaż i widoków, ale przede wszystkim by… nurkować.

Wybraliśmy się jednak na dzień snoorkelingu, by Dorota mogła też z bliska poczuć piękno tego miejsca i zobaczyć z bliska rafę atolu.

Nurkowanie na Malediwach – z jakim centrum na Dhigurah?

Szybko przekonałem się, iż na Dhigurah panują nieco inne zwyczaje niż na pierwszej, odwiedzonej wyspie czyli Thulusdoo. Tam można było sobie wybrać dowolne centrum nurkowe, z którym chcemy nurkować.

Na Dhigurah centra nurkowe są ściśle przypisane do hotelu, w którym się mieszka. My mieszkaliśmy w Dhiguveli Breeze, a z tym hotelem współpracowało centrum Go Divers.

Co interesujące spotkania nie realizowane są w centrum, a w hotelowym lobby, gdzie wypełnia się formalności i omawia kolejne nurkowania.

Nurkowanie na Malediwach – jakie miejsca udało mi się odwiedzić?

Na Dhigurah kończyliśmy swój pobyt na Malediwach. I chciałem go skończyć tak by było co wspominać. Kupiłem pakiet 6 nurkowań planując trzy dni nurkowe. Podobnie jak na Thulusdoo z częścią sprzętu, bo zawsze mam ze sobą maskę, płetwy i komputer.

Cena nurkowań na Dhigurah

• pakiet 4 nurkowań – 438 dolarów z podatkiem

Nurkowania na Dhigurah okazały się droższe niż na Thulusdoo, ale cena ściśle powiązana była z miejscem, jego sławą i tym co pod wodą zobaczyłem.

Najlepsze nurkowe miejsca na South Ari

Pierwszego dnia coś mi podszepnęło, by po każdym nurkowaniu na gorąco spisać swoje wrażenia. Gdy wracam do tych zapisków już wiem, iż to była najlepsza decyzja, bo po czasie nie dałoby się oddać już klimatu tego pięknego miejsca. Dlatego dalej zostawiam Was z tworzonym na gorąco opisem wszystkich miejsc, które udało mi się odwiedzić.

Hukuruelhi Faru

Nurkowanie 5 lutego 2023, zbiórka 7:45, jedziemy do portu, wypływamy i płyniemy prawie 2 godziny. W drodze do Hukuruelhi Faru zatrzymujemy się, bo nasi instruktorzy zauważyli w wodzie manty.

Skaczemy natychmiast wszyscy do wody. Są trzy, gdy nas zobaczyły rozdzieliły się.

Dwie udało mi się złapać na jednej focie.

Później jedna pływała przez kilka minut wokół mnie.

Zachwyt. Zbieramy się po około 20-30 minutach i płyniemy na pierwsze miejsce. Mieliśmy nurkować z rekinami wielorybami, ale ogromna liczba snoorkujących spowodowała, iż zeszły one głęboko i nie było czego szukać. Płyniemy wiec na Hukuruelhi Faru. Faru oznacza rafę.

Schodzimy po łagodnie opadającej skale z rafą. Na około 18 metrach znajduję dość rzadką, turecką mureną białoustą, która o dziwo nie ucieka przed moimi wielkimi światłami i pozuje jak modelka na wybiegu.

Ta sytuacje wystarcza mi już, by czuć zachwyt z całego nurka. Dalej jeszcze są piękne błazenki, które bronią swojego gniazda.

Ciekawsko spoglądają też czasem na mnie. Wracamy, gdy w toni widzę jak oddala się whitetip ( żarłacz białopłetwy) popularny rekin rafowy. Dalej jeszcze żółw i pełnia szczęścia Nurek marzenie.

Kudalhoo Wall

Wsiadamy na łódź, żeby znowu szukać rekinów wielorybich. W miejscu, gdzie się ich spodziewaliśmy niestety ich nie ma. A wizura jest bardziej niż słaba. Nasz przewodnik wybiera nowe miejsce – Kudaldhoo Wall, wyjątkowe bo to jedyna tak stroma ściana na Malediwach.

Jest ciekawa, bo pojawiają się przy pięknie wybarwione ryby rafowe jak mauretańskie idole z gatunku okoniowatych.

Widziałem też rozdymkę gwiaździstą, największą z rozdymek i chyba najbardziej trującą.

Ale najlepsze czeka na około 20 metrach. To poukrywane w szczelinach dużej półki skalnej langusty. Są ogromne i jest ich sporo.

Zaskoczenie, kolejny zachwyt. To był rewelacyjny dzień.

Dhigurah Arches

6.02.2023 start 7:45
Pierwsze miejsce Dhigurah arches, królestwo muren, co kawałek kolejna, ale większość tego samego gatunku, czyli mureny olbrzymie.

Jest też ogromna kolczasta gwiazda poduszkowa kuzynka rozgwiazd.

Są lion fish.

I dobrze zamaskowana skorpena.

Słowem to był udany nurek.

Lux Beyru Dhigurah

Kolejne tego dnia miejsce, za sandbankiem Digurah to Lux Beyru Digurah. Z łodzi widzimy wypasiony resort, to miejsce obfitujące w żółwie zielone.

My schodzimy podziwiać korale twarde i miękkie, a także piękne ukwiały w których żyją anemony.

Trafiam w oddali na napoleona, który trzyma nas na dystans

Jedyna, niezbyt duża gorgonia jaką spotkałem na Malediwach.

A na koniec piękne pasiaste ryby, które jak później sprawdziłem nazywają się oriental sweetlipse. Żyją głównie w Oceanie Indyjskim.

Gdzie nurkować z mantami na Malediwach?

Rangali Manta Point

7 lutego ostatni nurek na Digurah. Go Divers załatwili mi przesiadkę na inną łódź, bo marzę by jeszcze raz zobaczyć manty i w końcu rekina wielorybiego. Cenię za takie podejście i dlatego będę polecał tych ludzi, dobra baza, tak jak dobry jest nasz hotel i jedzenie jakie oferuje. Świetna jakość do ceny.

Poprosiłem Shakela ( nasz przewodnik z Go Divers) o możliwość zanurkowania z mantami i whale sharkiem i on to zrobił.

Najpierw trafiłem żółwia zielonego, który nie bał się moich świateł więc do woli mogłem filmować i fotografować.

Później rekin whitetip, odpłynął ale spokojnie udało mi się go sfilmować (zobaczcie film na końcu tekstu).
Pierwszy nurek na Rangali Manta Point, który jest cleaning point dla mant. To miejsce, gdzie manty przypływają na czyszczenie.

Bez długiego czekania pojawiły się aż trzy, tańczyły przed nami bajecznie, co najmniej 15 minut i odpłynęły. Niesamowite wrażenie.

Warto zwrócić uwagę na piękne, gwałtownie odbudowujące się korale stołowe.

Po drodze zatrzymujemy się, bo pojawił się młody whale shark. Co to była za gonitwa. Tłum snoorkujących, w wodzie aż gęsto. On odpływa my za nim, dogoniłem na chwilę, by zrobić kilka zdjęć i jedno ujęcie do filmu.

Obserwacja tego rekina w naturze to pogoń, on ciągle płynie, żywiąc się planktonem.

Radison Channel

Ostatni nurek. Łagodnie opadająca skała z mnóstwem miękkich i twardych korali. Od razu zobaczyłem piękną ławicę żółtych ryb. To błękitnopłetwe lucjany.

Dalej było trochę muren,

I jeszcze jedna manta, spokojny nurek na zakończenie tego pięknego wyjazdu. Za to będę bardzo dobrze wspominał Malediwy

Nurkowanie na Malediwach, Dhigurah – zobacz film

Na koniec zapraszam na film z nurkowania wokół Dhigurah, by przeżyć to jeszcze raz.