Film
Pan Vincent Kennedy McMahon (Aleksander Borszowski)Charyzmatyczny miliarder, słynny mem, druh Trumpa, król wrestlingu. Netfliksowy dokument „Mr. McMahon” niby ma go potępić, ale przede wszystkim przedłuża spektakl jego autorstwa, sięgający daleko poza ring
Przepraszam, czy tu biją? (Iwona Kurz)„Nie masz prawa w ryj dostać” – w dokumencie „1953. Walka o nadzieję” wielokrotny mistrz Polski Zbigniew Raubo przedstawił dość prostą filozofię na dziewięć minut walki. Co jednak dzieje się z tą prostotą, kiedy boks i życie trafiają do kina?
Spokojnie jak na wojnie (Darek Arest)Bohaterów „Pod wulkanem” – polskiego kandydata do Oscara – wojna zaskoczyła w świeżej opaleniźnie, z biletami na odwołany lot powrotny w dłoni. Co teraz? Zdjąć slipki i przepasać się kirem?
Muzyka
Dziwaczny polski barok (Jarosław Kowal)Szybko zauważyłem, iż mam do czynienia z ogromnym bogactwem muzyki twórców, o których nigdy wcześniej nie słyszałem. Im bardziej zatracałem się w polskim baroku, tym więcej mnie w nim zaskakiwało – tłumaczy dyrygent ansamblu The Sixteen
Obyczaje
Widma, czyli Kongres Kultury (Witold Mrozek)Kongres Kultury zawsze konfrontuje „środowisko” z jego własnymi oczekiwaniami wobec władzy i jej polityki kulturalnej
Sztuka
Delikatna równowaga (Vira Baldyniuk)Na całym świecie schemat jest podobny – tereny poprzemysłowe i dystrykty robotnicze przekształcane są w modne dzielnice, gdzie w szybkim czasie od sztuki i kultury ważniejsze stają się ceny nieruchomości, turystyka i zysk ekonomiczny
Teatr
Punktem wyjścia jest złość (Olga Byrska)W „Sile suki” nie pokazujemy przemocy, nie odgrywamy jej – a jednak sztuka jest interpretowana jako trudna w odbiorze – mówi brazylijska reżyserka
Kawa, kakao, przemoc (Wiktoria Tabak)Chaillon nie jest zainteresowana przyjmowaniem pozycji ofiary czy resentymentami. Przeciwnie – to artystka, która głośno i wyraźnie zaznacza swoją obecność w sztuce. Obrała strategię, by z teatru uczynić narzędzie do produkcji dyskomfortu