Nowości na rynku franczyzy

franchising.pl 2 tygodni temu

Stava wycenia rynek dowozów jedzenia, a Xtreme Fitness Gyms podpisuje Kodeks Dobrych Praktyk dla rynku franczyzy. Przegląd tygodnia 20-27 kwietnia.

Według raportu przygotowanego przez firmę Stava, rynek dowozów w gastronomii jest wart już 9,5 mld zł. I stabilnie rośnie. Firma przewiduje, iż w tym roku jego wartość przekroczy 10,2 mld zł, a w ciągu najbliższych czterech lat osiągnie poziom 12,9 mld zł. Sukcesywnie wzrasta też wartość rynku zamówień online – aktualnie jest to ponad 4,4 mld zł.

Pomimo wysokiej inflacji, dwukrotnego podniesienia płacy minimalnej i wciąż sporych niedoborów kadrowych i rotacji pracowników – liczba lokali gastronomicznych wzrosła w 2023 roku o 3,4 proc. Jak wynika z danych raportu HoReCa – 22 proc. Polaków zamawia jedzenie z dostawą do domu przynajmniej raz w tygodniu. Dla wielu restauracji dania sprzedawane na wynos i z dowozem stanowią kluczową część biznesu. To właśnie logistyka dostaw, technologie usprawniające przyjmowanie, porządkowanie i dostarczanie zamówień są jednym z najważniejszych obszarów wspierających gastronomię.

Stava wykorzystując zaawansowaną technologię – w tym m.in. AI, machine learning, automatyzację - automatic dispatch, grupowanie zamówień - batching i pooling sprawia, iż dowozy stają się jeszcze bardziej rentowne z perspektywy restauracyjnej. Podobnie dzieje się także w samych lokalach.

– Restauratorzy oczekują też narzędzi, które zautomatyzują procesy, w których często panuje chaos, a nie są widoczne na zewnątrz. Na przykład połączą wiele systemów m.in. do obsługi zamówień online, które w ferworze pracy kelnera po prostu giną czy opóźniają się. Naszym celem jest budowanie i dostarczanie rozwiązań, które to uporządkują – być może choćby scentralizują, dzięki czemu pracownik restauracji choćby już po krótkim wdrożeniu – będzie znał priorytety zamówień, a wówczas też ich realizacja przepłynie sprawniej – mówi Grzegorz Aksamit, wiceprezes Stavy odpowiedzialny za technologie.

Xtreme Fitness Gyms przyjęła kodeks

Sieć Xtreme Fitness Gyms dołączyła do grona sygnatariuszy Kodeksu Dobrych Praktyk dla rynku franczyzy. Kodeks powstał w ramach wspólnej inicjatywy franczyzodawców oraz franczyzobiorców, a także organizacji branżowych oraz ekspertów. Dokument ma na celu określenie zasad i standardów, którymi powinni kierować się franczyzobiorcy i franczyzodawcy we współpracy w ramach zawartej umowy franczyzy, a także przed jej zawarciem i bezpośrednio po jej rozwiązaniu.

– Jako Xtreme Fitness Gyms szczególną wagę przywiązujemy do najwyższych standardów w zakresie współpracy z franczyzobiorcami. Podzielamy zdanie twórców Kodeksu, iż uzgodnienie dobrych praktyk leży w interesie zarówno franczyzodawców jak i franczyzobiorców, dlatego dołączyliśmy do grona sygnatariuszy dokumentu – komentuje James Cotton, CEO Xtreme Fitness Gyms. – Wierzymy, iż kooperacja branżowa oraz wzajemna wymiana doświadczeń ma duże znaczenie, dlatego od dawna należymy do Polskiej Organizacji Franczyzodawców.

Xtreme Fitness Gyms zrzesza pod swoim szyldem 64 obiekty i współpracuje z ponad 100 franczyzobiorcami. W pierwszym kwartale br. sieć zawarła aż 30 nowych umów franczyzowych. W ramach modelu franczyzowego Xtreme Fitness Gyms wskazuje franczyzobiorcom optymalną lokalizację klubu oraz zapewnia w pełni wyposażony lokal. Franczyzobiorcy są wspierani przez sieć na każdym etapie otwarcia i prowadzenia klubu, które poprzedza gruntowne szkolenie. Mogą także wziąć udział w cyklicznych szkoleniach, które pomagają w prowadzeniu biznesu.

Celem marki jest otwarcie 227 rentownych klubów do końca 2027 r.

Nowy koncept salonów Neonail

Marka Neonail zaprezentowała nowy format salonu sprzedaży, w Galerii Wroclavia we Wrocławiu. Założeniem było, aby nowy design był prosty i elegancki i oczywiście zachęcał do zakupów. Punktem wyjścia do aranżacji wnętrza był układ funkcjonalny, który w łatwy i czytelny sposób ma poprowadzić odbiorców przez ofertę sklepu. Wizualnie sklep jest podzielony na dwie części – na długich białych półkach swoje wyeksponowane zostały produkty marki Neonail, a po drugiej stronie znalazły się produkty z serii NEO MAKE UP, które również zyskały nową oprawę wizualną.

Nową koncepcję dla salonu Neonail opracowało biuro architektoniczne FORMA4U Marcin Karaszowski.

– Wygląd lokalu stanowi istotny element wizerunkowy firmy, a oryginalnie zaprojektowane wnętrze przyciąga swoim wyglądem i zachęca do kolejnych odwiedzin. Postawiliśmy na trzy idee, które naszym zdaniem najbardziej kojarzą się z markami NEONAIL i NEO MAKE UP, czyli nowoczesny minimalizm, potęga kolorów oraz bliskość natury. Te trzy elementy stały się filarami naszej nowej wizji na aranżację tego wnętrza – komentuje architekt Sylwia Słopak – Karaszowska.

Aktualnie marka Neonail posiada 141 punktów własnych i franczyzowych w galeriach handlowych. Produkty Neonail można kupić w ponad 1 tys. punktów w całej Polsce: w multibrandowych drogeriach oraz sieciach drogeryjnych, a także w e-sklepie.

Neonail oferuje produkty do stylizacji paznokci i codziennej pielęgnacji dłoni. Należy do firmy Cosmo Group, która posiada w swoim portfolio również inne marki kosmetyczne: MYLAQ, StayLAC i NEO MAKE UP.

Carrefour z Woltem

Carrefour Polska, po udanych testach w dwóch sklepach w Warszawie, w ciągu miesiąca rozszerzył współpracę z Wolt do 59 marketów. Od 23 kwietnia usługa szybkich i elastycznych dostaw dostępna jest na terenie całej Polski, w tym w Łodzi, Krakowie, Poznaniu czy Wrocławiu.

Współpraca Carrefour z Wolt ma na celu zwiększenie zasięgu oraz rozwój sprzedaży internetowej sieci, odpowiadając tym samym na rosnące zapotrzebowanie klientów na elastyczne i szybkie opcje dostaw. Dzięki partnerstwu z Wolt, klienci Carrefour mogą liczyć na dostawy choćby w czasie do 35 minut od złożenia zamówienia. Opcja ta jest na razie dostępne w 15 miastach w całej Polsce, ale stopniowo będzie rozszerzana na kolejne lokalizacje. Dodatkowo, już teraz partnerzy wprowadzili możliwość zaplanowania zakupów na wybrany termin.

– Jesteśmy bardzo zadowoleni z dotychczasowej współpracy z Wolt i z przyjemnością ogłaszamy dalsze jej poszerzenie. Partnerstwo z Wolt umożliwia nam dotarcie do szerszej grupy klientów, zapewniając im jeszcze większą wygodę i dostępność zakupów online – mówi Marek Garus, dyrektor e-commerce w Carrefour Polska.

Współpraca z Wolt to element długofalowej strategii Carrefour Polska, której celem jest digitalizacja doświadczeń zakupowych oraz dalszy rozwój sprzedaży internetowej, dzięki współpracy z zewnętrznymi operatorami ecommerce. Ma ona na celu dostosowanie oferty i udogodnień około zakupowych do zmieniających się trendów oraz preferencji konsumentów. Rynkowe badania pokazują bowiem, iż udział e-commerce w branży spożywczej dynamicznie rośnie, a klienci coraz częściej oczekują elastycznych i szybkich opcji dostaw, w zależności od ich Po szyldem Carrefour działa w Polsce ponad 900 sklepów w sześciu formatach: hipermarketów, supermarketów, sklepów hurtowo-dyskontowych, osiedlowych i specjalistycznych oraz sklepu internetowego.

Idź do oryginalnego materiału