Nowe bilety, szybsze pociągi i Warszawa jako hub. Komisja Europejska ujawnia 4 filary planu kolejowego

imagazine.pl 1 godzina temu

Komisja Europejska oficjalnie przedstawiła szczegółowy plan, który ma zrewolucjonizować podróże po kontynencie i sprawić, iż szybka kolej stanie się najszybszym i najbardziej zrównoważonym sposobem podróżowania do 2040 roku.

Niedawno opublikowana mapa pokazywała ambitne cele, takie jak podróż z Warszawy do Berlina w 4 godz. 15 min. Teraz wiemy, jak Bruksela zamierza to osiągnąć. Nowe, ambitniejsze przykłady mówią o skróceniu podróży Berlin-Kopenhaga z siedmiu do czterech godzin (do 2030 r.) czy połączeniu Paryża z Lizboną przez Madryt.

Plan opiera się na czterech kluczowych filarach.

Inwestycje i wspólna infrastruktura

Plan zakłada przyspieszenie inwestycji i usunięcie transgranicznych „wąskich gardeł”. W najbliższych miesiącach ma powstać dedykowana strategia finansowania UE, która skoordynuje środki publiczne i prywatne.

Ma to doprowadzić do zawarcia „High-Speed Rail Deal” – wielostronnego zobowiązania do mobilizacji inwestycji. Celem jest osiągnięcie prędkości znacznie powyżej 250 km/h, tam gdzie będzie to ekonomicznie uzasadnione.

Lepsze usługi i bilety dla pasażerów

To kluczowa zmiana dla podróżnych. Komisja zaproponuje w 2026 roku przepisy, które uproszczą transgraniczne systemy rezerwacji i sprzedaży biletów, ułatwiając planowanie podróży i chroniąc prawa pasażerów korzystających z wielu operatorów.

Co ciekawe, Komisja chce też stworzyć rynek pociągów używanych. W 2027 roku zaproponuje środki zakazujące antykonkurencyjnego złomowania funkcjonujących i bezpiecznych pociągów. Ma to obniżyć barierę wejścia dla nowych firm, zwiększyć konkurencję i obniżyć ceny biletów.

Harmonizacja technologii (jeden standard)

Największym problemem kolei w Europie jest brak jednego standardu. Aby to zmienić, plan zakłada:

  • Uproszczenie certyfikacji maszynistów (w 2026 r.), aby ułatwić im prowadzenie pociągów za granicą.
  • Harmonizację wdrożenia ERTMS (Europejski System Zarządzania Ruchem Kolejowym), czyli jednego, wspólnego systemu sygnalizacji dla całego kontynentu.
  • Finansowanie badań (w 2026 r.) nad pociągami nowej generacji, które będą mogły płynnie poruszać się po różnych systemach kolejowych w Europie.

Zarządzanie i nadzór

Aby pilnować postępów, Komisja Europejska ustanowi specjalną „tablicę wyników” (scoreboard) do monitorowania rozwoju szybkiej kolei. Wzmocniona zostanie też Europejska Agencja Kolejowa, aby mogła skuteczniej usuwać zbędne przepisy krajowe i szybciej wydawać certyfikaty.

Co ważne, plan zakłada również wzmocnienie bezpieczeństwa Europy poprzez ułatwienie szybkiego przemieszczania wojsk i sprzętu wojskowego obok transportu cywilnego.

Jak podsumował komisarz ds. transportu, Apostolos Tzitzikostas:

„Kolej dużych prędkości to nie tylko skracanie czasu podróży – to jednoczenie Europejczyków, wzmacnianie naszej gospodarki i przewodzenie w globalnym wyścigu o zrównoważony transport”.

Hulajnogi Lime zostają na zimę. Operator ogłasza całoroczną dostępność w Polsce

Jeśli artykuł Nowe bilety, szybsze pociągi i Warszawa jako hub. Komisja Europejska ujawnia 4 filary planu kolejowego nie wygląda prawidłowo w Twoim czytniku RSS, to zobacz go na iMagazine.

Idź do oryginalnego materiału