Jeszcze kilka lat temu pozalotnicze usługi były ciekawostką. Dziś tanie linie przyzwyczaiły nas do całego katalogu dodatkowo płatnych usług, które tradycyjne linie do niedawna oferowały w cenie biletu. Dopłaty do bagażu, rezerwacji wybranego miejsca, posiłku, rozmaite pakiety i łączone oferty sprawiają, iż choć sam bilet jest tani, ostatecznie podróż kosztuje znacznie więcej, niż początkowo zakładaliśmy. Branża lotnicza szuka dodatkowych źródeł zarobku na rozmaite sposoby, a raport CarTrawler Yearbook of Ancillary Revenue pokazuje, iż niektóre linie robią to skutecznie.
REKLAMA
Zobacz wideo W które dni kupować bilety lotnicze, żeby były najtańsze? Większość osób nie ma o tym pojęcia
Co oferują tanie linie lotnicze? Na tym zarabiają najwięcej
W 2023 roku tanie linie lotnicze zyskały 13,1 proc. w przeliczeniu na pasażera, podczas gdy tradycyjne... straciły 4,3 proc. w porównaniu do 2022 roku. 10 największych linii lotniczych w 2023 roku na usługach pozalotniczych zarobiło w sumie ponad 54,1 mld dolarów. Dla porównania w 2019 roku, a więc przed pandemią, przychód ten wynosił 38,4 mld dolarów. To jednak nie największe linie mogą pochwalić się największym zyskiem w przeliczeniu na jednego pasażera i to nie u nich zyski z działalności pozalotniczej stanowiły największą część dochodów.
Przykładowo w Spirit Airlines, amerykańskiej taniej linii lotniczej, dodatkowe usługi w ubiegłym roku stanowiły aż 56,4 proc. przychodów. Frontier Airlines, również tania linia ze Stanów, na pozalotniczej działalności zarobiła 56,2 proc. wszystkich przychodów. Dla porównania w WizzAir to 44,7 proc., ale nie jest to europejski przewoźnik, który na dodatkowych opłatach zarobił najwięcej. Nie jest nim także Ryanair.
Nie WizzAir i nie Ryanair. Ta tania linia lotnicza "kasuje" najwięcej
Brytyjski przewoźnik Jet2.com, który m.in. oferuje loty do Krakowa, na działalności niezwiązanej ze sprzedażą biletów w przeliczeniu na jednego pasażera w 2023 roku zarobił 95,83 dol., czyli ponad 372 zł. Wszystko dzięki temu, iż oferuje klientom bogato rozwinięte pakiety wyjazdowe, połączone m.in. z rezerwacjami hotelu lub wynajmem samochodu. Play, islandzkie linie i jedyne, poza Jet2.com europejskie linie w pierwszej 10., na opłatach dodatkowych zyskały 54,31 dol. na każdego pasażera.