Między szesnastym a osiemnastym października 2025 roku, na lazurowym wybrzeżu odbyła się 40-sta już edycja francuskiego festiwalu mody. Jak podaje serwis madame.lefigaro, festiwal w Hyères od czterech dekad wyznacza kierunki w świecie mody, fotografii i designu. To miejsce, w którym młodzi twórcy po raz pierwszy prezentują swoje wizje, często zmieniając przyszłość branży. Tegoroczna edycja upłynęła pod znakiem koloru i innowacji, a jej laureat, Lucas Emilio Brunner, udowodnił, iż choćby prosty motyw balonu może stać się metaforą wolności. Jury podkreślało techniczną perfekcję i emocjonalną głębię jego pracy, która połączyła sztukę, rzemiosło i nowoczesność.
REKLAMA
Zobacz wideo Francuzi cieszą się z antyamerykańskiej retoryki na świecie
Balon stał się symbolem oddechu i lekkości. Moda jako opowieść o wolności i emocjach.
Kolekcja "À bout de Souffle" (z franc. "Do utraty tchu") była jednym z najbardziej symbolicznych projektów jubileuszowej edycji festiwalu. Lucas Emilio Brunner pokazał, iż moda może oddychać dosłownie i metaforycznie. Inspiracją stał się balon imprezowy, który w jego interpretacji zmienia się w tkaninę, kształt i ruch. Projektant połączył estetykę lateksu z delikatnością aluminium, tworząc ubrania, które jednocześnie unoszą i przyciągają uwagę. Każdy detal był przemyślany, od zagięć materiału po kolory symbolizujące życie i powietrze.
Balon, powracający w detalach i krojach, stał się punktem wyjścia do refleksji nad kruchością i siłą ekspresji. Współczesna moda coraz częściej łączy formę artystyczną z filozofią codzienności, a Brunner idealnie wpisał się w ten trend.
Nowe pokolenie projektantów zaskoczyło jurorów. Kreatywność spotkała się z technologiczną precyzją
Festiwal w Hyères od lat pozostaje przestrzenią dla młodych talentów z całego świata. Jurorzy byli zgodni, iż tegoroczni finaliści zaprezentowali kolekcje o wyjątkowej dojrzałości i świeżości. Uczestnicy eksperymentowali z nowymi materiałami, łącząc tradycyjne rzemiosło z nowoczesnymi technologiami.
Julien Dossena z domu mody Rabanne zauważył, iż prezentacje finalistów przypominały krótkie filmy o silnym przekazie emocjonalnym. Każdy projekt opowiadał historię, a moda stawała się sceną dla indywidualności. Wśród wyróżnionych znaleźli się Adrien Michel, który zachwycił podejściem do struktury materiału, oraz Layla Al Tawaya, nagrodzona za teatralność i dekonstrukcję klasycznych form.
Festiwal, który łączy przeszłość z przyszłością. Czterdzieści lat inspiracji i nowych wizji
Międzynarodowy Festiwal w Hyères wdeług uczestników to nie tylko pokaz mody, ale platforma, która od dekad kształtuje twórcze kariery. Tegoroczna rocznica stała się momentem refleksji nad tym, jak zmieniła się rola mody w świecie sztuki i technologii. Nowy dyrektor Hugo Lucchino zapowiedział, iż Villa Noailles jeszcze mocniej skupi się na wspieraniu młodych artystów i współpracy między różnymi dziedzinami twórczości.
Organizatorzy podkreślają, iż przyszłość festiwalu będzie bardziej interdyscyplinarna. Moda ma współgrać z fotografią, designem i sztuką cyfrową. Wielobarwne słońce, symbol jubileuszu zaprojektowane przez Jeana-Charlesa de Castelbajaca, rozświetliło willę w Hyères jako znak euforii i nadziei na kolejne lata kreatywności.
Laureaci, którzy zmieniają modę. Ich projekty łączą tradycję, technikę i emocje
Obok Grand Prix dla Brunnera nagrody trafiły też do innych projektantów. Adrien Michel został wyróżniony za innowacyjne podejście do koloru, a Layla Al Tawaya doceniona za połączenie stylu perfecto z baletową lekkością tutu. Wśród laureatów znalazł się także Noah Almonte, który w kolekcji "Replicants" połączył światy realny i cyfrowy. Publiczność zachwycił Youssef Zogheib, reinterpretując nowoczesny uniform, a nagroda za akcesoria trafiła do Amaury’ego Darrasa, twórcy drewnianych form łączących rzeźbę z modą.
Tegoroczny festiwal w Hyères potwierdził swoją pozycję jako jedno z najważniejszych wydarzeń w świecie mody. Połączenie tradycji i nowoczesności, które towarzyszy każdej edycji, pokazuje, jak szerokie możliwości daje współczesnym twórcom dialog między sztuką, technologią i emocjami.












