W malowniczym, ale trudno dostępnym kanionie rzeki Huajiang w prowincji Guizhou realizowane są końcowe prace przy budowie mostu Huajiang Grand Canyon, który już niedługo zostanie wpisany do księgi rekordów jako najwyższa tego typu konstrukcja na świecie. Ten imponujący przykład współczesnej inżynierii, wznoszący się na wysokość 625 metrów nad lustrem wody, nie tylko bije dotychczasowy rekord pobliskiego mostu Beipanjiang, ale także stanowi najważniejszy element strategicznej autostrady łączącej miasta Liupanshui i Anshun.
Techniczne mistrzostwo na wysokościach
Projekt mostu, którego budowę rozpoczęto w styczniu 2022 roku, to prawdziwe arcydzieło współczesnej inżynierii. Główna rozpiętość przęsła wynosząca 1420 metrów, wsparta na potężnych pylonach o wysokości 262 metrów, wymagała zastosowania wyjątkowych rozwiązań technologicznych. Szczególną uwagę budziły tymczasowe platformy robocze, zwane potocznie “kocimi drogami”, które zawieszone na wysokości 800 metrów nad dnem kanionu stanowiły najwyżej położone tego typu konstrukcje w historii budownictwa mostowego.
Te specjalne pomosty o szerokości 4 metrów, zbudowane z podwójnej warstwy wzmocnionej siatki stalowej, musiały wytrzymać ekstremalne warunki atmosferyczne, w tym wiatry osiągające prędkość 120 km/h. Jak podkreśla Wang Songyu, zastępca kierownika projektu, stabilność konstrukcji zapewniło połączenie obu platform dziesięcioma poprzecznymi kładkami, co pozwoliło pracownikom bezpiecznie poruszać się pomimo ekstremalnych wysokości.
Przełom w regionalnej komunikacji
Znaczenie tej inwestycji dla lokalnej społeczności trudno przecenić. Dotychczas pokonanie głębokiego kanionu rzeki Huajiang wymagało ponad półtoragodzinnej podróży krętymi górskimi drogami. Dzięki nowemu mostowi czas ten skróci się do zaledwie dwóch minut, co radykalnie zmieni możliwości transportowe w regionie.
Most stanowi najważniejszy element ambitnego planu rozwoju infrastrukturalnego prowincji Guizhou, która jako jedyna w Chinach nie posiada żadnych równinnych obszarów. W ostatnich dekadach władze regionu podjęły się prawdziwie herkulesowego zadania pokonania trudnego górskiego terenu, budując ponad 30 tysięcy mostów różnego typu. Efektem tej polityki jest nie tylko poprawa dostępności odległych obszarów, ale także stworzenie unikalnego krajobrazu, który zaczyna przyciągać turystów z całego świata.
Most jako atrakcja turystyczna
Wizjonerski projekt zakłada nie tylko funkcje transportowe, ale także turystyczne. W bezpośrednim sąsiedztwie mostu powstaną ekskluzywny hotel zawieszony na klifie, szklana restauracja z widokiem na kanion oraz specjalne tarasy widokowe połączone windami panoramicznymi. Według szacunków władz prowincji, kompleks ten może przyciągać choćby pół miliona turystów rocznie, stając się ważnym elementem lokalnej gospodarki.
Symbol chińskich ambicji infrastrukturalnych
Budowa mostu Huajiang Grand Canyon wpisuje się w szerszy kontekst chińskiej polityki rozwoju regionów górskich. W prowincji Guizhou, nazywanej już “Królestwem Mostów”, znajduje się w tej chwili ponad 20 rekordowych konstrukcji mostowych. Każda z nich stanowi nie tylko rozwiązanie komunikacyjne, ale także świadectwo technologicznych możliwości współczesnych chińskich inżynierów.
Planowane na wrzesień 2025 roku otwarcie mostu będzie niewątpliwie ważnym wydarzeniem nie tylko dla lokalnej społeczności, ale także dla światowego środowiska inżynierskiego. Ta imponująca konstrukcja, łącząca w sobie najnowsze osiągnięcia techniki z dbałością o walory turystyczne, stanowi doskonały przykład, jak współczesna infrastruktura może zmieniać oblicze choćby najbardziej niedostępnych regionów. W przyszłości z pewnością znajdzie swoje miejsce w znajdującym się w Guizhou specjalnym Muzeum Mostów, które dokumentuje tę niezwykłą transformację górskiego krajobrazu.
Autor: 梁安基 Andrzej Z. Liang, 上海 Shanghai, 中国 Chiny
e-mail: [email protected]
Redakcja: Leszek B. Ślazyk
e-mail: [email protected]
© www.chiny24.com