Na tym przystanku czekanie na autobus to horror. Hałas sięga 100 decybeli. "Szkodliwe dla zdrowia"

gazeta.pl 2 dni temu
To najgłośniejszy przystanek w Polsce. Pędzące samochody, smród spalin i hałas sprawiają, iż oczekiwanie na autobus to nie lada wyzwanie. Jest tak głośno, iż pasażerowie kryją się na schodach.
Chodzi o warszawski przystanek Metro Centrum Nauki Kopernik dla autobusu numer 185 w tunelu Wisłostrady. Linia łączy Żoliborz z Powiślem, Dolnym Mokotowem i Ursynowem. To także punkt przesiadkowy dla pasażerów chcących skorzystać z metra.


REKLAMA


Zobacz wideo Marcin Przychodniak: choćby wysokie cła na chińskie pojazdy nie zmniejszą ich konkurencyjności


Na tym przystanku hałas jest nie do zniesienia. To "niszczące dla słuchu"
Każdego dnia z przystanku korzysta wiele osób, bo w okolicy są bulwary wiślane, Biblioteka Uniwersytetu Warszawskiego oraz Centrum Nauki Kopernik. Niestety częstym widokiem są pasażerowie oczekujący na autobus na schodach lub na powierzchni, bo hałas w tunelu jest trudny do wytrzymania.


Przystanek autobusowy Metro Centrum Nauki Kopernik linii 185 Fot. Dawid Żuchowicz / Agencja Wyborcza.pl


Jak podaje portal raportwarszawski.pl, poziom hałasu wynosi od 85 do 100 dB. Warto wspomnieć, iż dopuszczalna norma w miastach oscyluje w okolicach 55 dB. Dodatkowo osoby oczekujące na autobus nie są w żadnym stopniu chronione przed spalinami, które gromadzą się w tunelu. - To natężenie, które nie jest już tylko niedogodnością, ale jest wprost szkodliwe dla zdrowia i niszczące dla słuchu. Jest to szczególnie niepokojące, ponieważ przystanek jest często odwiedzany przez grupy dzieci i turystów - wyjaśniła radna Marta Szczepańska z organizacji miejskiej Miasto Jest Nasze.


Co dalej z hałasem na przystanku? Projekt modernizacyjny przepadł
W 2021 roku pojawił się projekt "Eko-przystanki", który miał być realizowany z budżetu obywatelskiego. Celem było wybudowanie dźwiękoszczelnych ścian, montaż wentylacji, oczyszczacza i nawilżacza powietrza, jednak został odrzucony. Problem nie jest nowy, bo organizacje ekologiczne podnosiły tę kwestię już w 2018 roku, ale do dziś nie została rozwiązana. Jak podaje wprost.pl, Zarząd Transportu Miejskiego rozważa montaż wiaty ochronnej, ale przeszkodą mogą być wysokie koszty budowy. Jak często jeździsz komunikacją miejską? Zapraszamy do udziału w sondzie oraz do komentowania.
Idź do oryginalnego materiału