Jak możemy przeczytać w oficjalnym komunikacie na stronie plk-sa.pl, mowa o Nadodrzance, czyli 300-kilometrowym odcinku trasy łączącej Dolny Śląsk z Pomorzem Zachodnim. Aktualnie ze względu na zły stan torów, obowiązują na niej ograniczenia prędkości. Po remoncie mają zniknąć, co znacznie usprawni cały ruch oraz zwiększy przepustowość.
REKLAMA
Zobacz wideo Czy po podwyżkach cen biletów taniej podróżuje się pociągiem, czy samochodem?
Ile się jedzie pociągiem do Szczecina? Niebawem trasę pokonasz szybciej
Choć zmiana dotyczy głównie pociągów towarowych, skorzystają także pasażerowie. Wszystko za sprawą realizacji prac z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały trzy umowy na łączną kwotę ponad 500 mln zł netto. Inwestycja ma zostać zakończona w II połowie 2026 roku. Dzięki niej pociągi towarowe będą mogły poruszać się z prędkością 100 km/h (obecnie na niektórych odcinkach zwalniają choćby do 60 km/h). Z kolei pasażerskie przyspieszą aż do 160 km/h na odcinku dolnośląskim i 140 km/h na odcinkach lubuskim i zachodniopomorskim.
Dzięki temu podróż będzie trwała krócej. Między Wrocławiem a Zieloną Górą różnica będzie wynosiła 18 minut, między Zieloną Górą a Szczecinem ponad 20, a na całej trasie Wrocław-Szczecin aż 40 minut. Z kolei jadąc ze Szczecina do Świnoujścia, podróżni zaoszczędzą dodatkowe 10 min. Ponadto zwiększy się także przepustowość trasy, dzięki czemu będzie mogło przejechać nią więcej pociągów. - Środki unijne realnie zmieniają polską kolej. Dzisiejsze wydarzenie pokazuje wyraźnie, iż mądre dysponowanie środkami KPO przekłada się na ulepszenia w ruchu towarowym, ale i pasażerskim. 100 km/h dla towarówek zmierzających do portów i skrócenie czasów przejazdu dla pasażerów podróżujących ze Szczecina do Wrocławia o 40 minut. To robi wrażenie - podsumował wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak.
Ile się jedzie pociągiem do Szczecina?Szczecin, Pomorzany. Fot. Cezary Aszkiełowicz / Agencja Wyborcza.pl
To ma się zmienić na trasie. Zakres prac jest szeroki
Prace zakładają m.in. remont torów na wybranych odcinkach, w tym oczyszczenie i uzupełnienie podsypki, dzięki czemu będą stabilniejsze. Wymienione zostaną niektóre szyny oraz nawierzchnia. W planach jest także wyregulowanie sieci trakcyjnej i wyremontowanie rozjazdów, które pozwalają na płynną zmianę toru jazdy. Modyfikacje nie ominą także 27 przejazdów kolejowo-drogowych, do tego na 16 pojawią się nowoczesne systemy zabezpieczenia ruchu, co z pewnością będzie miało ogromny wpływ na bezpieczeństwo ruchu samochodów. Powstanie też blokada liniowa na szlaku Rudna Gwizdanów - Grębocice, która zwiększy przepustowość oraz zmodernizowane zostaną dwa perony w Chełmku Wołowskim. Jak często jeździsz pociągami? Zapraszamy do udziału w sondzie oraz do komentowania.