– Rynek polski jest bardzo chłonny, mieszka tu 37 mln osób, więc wielu producentów czy dostawców usług jest w stanie zaspokoić swoje potrzeby na rynku rodzimym.
Ale to dopiero próba wyeksportowania swoich produktów powoduje, iż przedsiębiorcy mogą pomyśleć o zupełnie innej marży, innej dochodowości, dywersyfikacji źródeł swojego przychodu, niezależnie od tego, w jakiej sytuacji polska gospodarka i polscy konsumenci będą – podkreśla w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Karolina Opielewicz, dyrektorka generalna Krajowej Izby Gospodarczej.
86 proc. Polaków deklaruje, iż ze względów bezpieczeństwa woli kupować na sprawdzonych marketplace’ach
– Oczywiście nie każdy produkt musi być największym hitem sprzedażowym i nie każdy pewnie będzie w stanie osiągnąć megasukces, ale zdecydowanie jesteśmy w stanie sprzedawać za granicą niemal wszystko – dodaje Opielewicz.
86 proc. Polaków deklaruje, iż ze względów bezpieczeństwa woli kupować na sprawdzonych marketplace’ach – wynika z badań Amazon.pl. Tak wysoki odsetek może oznaczać, iż duże serwisy sprzedażowe będą przyciągać coraz większy ruch w sieci, co daje małym i średnim przedsiębiorcom nowe możliwości dotarcia do klientów, bez konieczności inwestowania we własny e-sklep i logistykę. W sklepie Polskie Marki na Amazon.pl jest ich już 1,2 tys. Wielu polskich sprzedawców wykorzystuje tę obecność także do rozpoczęcia eksportu swoich produktów.
Rozpoczynając myślenie o globalnej sprzedaży, warto skorzystać z tych usług, które oferują nam marketplace’y
Kanałem sprzedaży zagranicznej coraz częściej stają się internet i platformy sprzedażowe. Jak podkreśla Karolina Opielewicz, to duże wsparcie szczególnie dla małych i średnich przedsiębiorców, ponieważ jest to tanie rozwiązanie, które nie wymaga profesjonalizacji i budowy własnego sklepu internetowego.
– Rozpoczynając myślenie o globalnej sprzedaży, warto skorzystać z tych usług, które oferują nam marketplace’y. Jesteśmy wtedy bezpieczniejsi w kwestii przewozu towarów, dostarczania paczek, nie musimy dbać o każdy szczegół procesu cross-borderowej sprzedaży – wyjaśnia dyrektorka generalna KIG.
To właśnie wielokanałowość przynosi przedsiębiorcom najlepsze efekty sprzedażowe
Marketplace’y to także łatwy sposób na dotarcie do dużej bazy klientów w kraju. Z badań Amazon wynika, iż 86 proc. Polaków czuje się bezpieczniej, kupując w znanych serwisach sprzedażowych, co oznacza, iż ruch na nich powinien dynamicznie przyrastać.
– Klienci uwielbiają kupować na marketplace’ach z kilku względów. Przede wszystkim mają dostęp do ogromnej gamy produktów od różnych sprzedawców i lokalnych, i zagranicznych. Mogą swobodnie wybierać, bazując na ocenach produktów i sprzedawców, więc czują się bezpiecznie. Dodatkowo mogą z łatwością dokonywać zwrotów, o ile jest taka konieczność – mówi Agata Jasińska, menedżerka ds. usług handlowych Amazon.pl. – Z naszego doświadczenia jednoznacznie wynika, iż to właśnie wielokanałowość przynosi przedsiębiorcom najlepsze efekty sprzedażowe, a klientom daje możliwość wyboru, co z ich perspektywy jest najważniejsze.
Sklep Polskie Marki uruchomiliśmy w 2024 r.
W październiku 2025 roku minął rok od uruchomienia sklepu Polskie Marki na Amazon.pl – inicjatywy, która stała się ważnym impulsem dla rozwoju polskiego e-handlu i eksportu. Projekt, wzorowany na zagranicznych rozwiązaniach takich jak Made in Italy, powstał z myślą o promocji i wspieraniu lokalnych producentów w sprzedaży internetowej.
– Sklep Polskie Marki uruchomiliśmy w 2024 roku. W tym czasie dodaliśmy 200 kolejnych polskich marek i w tej chwili jest ich już ponad 1,2 tys. Sklep Polskie Marki jest wyjątkowym miejscem – powstał w odpowiedzi na potrzeby klientów, z których aż 84 proc. deklaruje, iż wybierze produkt polskiego pochodzenia, jeżeli ma taką możliwość – podkreśla Agata Jasińska. – W tym sklepie marki mogą wyeksponować swoją lokalność oraz skorzystać z wyjątkowych działań marketingowych i akcji sprzedażowych.
90 proc. polskich MŚP na Amazon sprzedaje za granicę
Jedno konto na Amazon.pl daje firmom dostęp do 10 sklepów w Europie bez dodatkowej rejestracji, a co za tym idzie możliwość łatwego skalowania biznesu. Statystyki z 2024 roku wskazują, iż 90 proc. polskich MŚP na Amazon sprzedaje za granicę, a ponad połowa z nich pochodzi z mniejszych miast i miejscowości. Wartość ich eksportu sięga 5,1 mld zł. W 2024 roku co minutę na Amazon sprzedawało się 70 produktów od polskich sprzedawców – w sumie było ich 35 mln.
– Chętnie posługuję się przykładem pani, która plecie kosze wiklinowe i sprzedaje je do całej Europy poprzez Amazon. Rozbudowała ona swoją firmę właśnie dzięki temu, iż znalazła nisze sprzedażowe na zupełnie innych rynkach, w tym na rynku amerykańskim – mówi Karolina Opielewicz.





