O Muzeum Skody już raz pisaliśmy, ale… 7 lat temu! Zdecydowaliśmy, iż najwyższy czas odświeżyć informacje. Mieści się ono w miejscowości Mlada Boleslav, w pobliżu fabryki, w której przez cały czas produkowane są samochody tej marki. Skoda to jedna z najdłużej istniejących na świecie marek samochodowych! Ponownie zapraszamy Was do Muzeum Skody, aby odkryć jej tajemnice!
Lokalizacja i dojazd
Miejscowość Mlada Boleslav, w której mieści się Muzeum Skody, znajduje się kilkadziesiąt kilometrów od Pragi, ale droga ze stolicy jest bardzo dobra – prowadzi tu autostrada. Do muzeum drogowskazy prowadzą już z samej autostrady, więc traficie tam na pewno.
Muzeum Skody mieści się w oryginalnych dawnych halach produkcyjnych fabryki. Jest ono nowoczesne i przestronne. Wykorzystywane są tu techniki multimedialne, ale główną rolę grają oryginalne eksponaty – oczywiście samochody, ale i rowery. Na zwiedzanie Muzeum Skody zaplanujcie sobie około półtorej godziny. Wycieczka do pobliskiej fabryki to już plan na większą część dnia, ale musicie pamiętać o tym, żeby na taką formę zwiedzania umówić się wcześniej. Przewodnicy mówią w innych niż czeski językach, ale niestety nie w polskim. W naszym języku znajdziecie tu jedynie ulotki.
W budynku Muzeum Skody znajduje się także warta polecenia restauracja, więc możecie zaplanować tu także posiłek.
Muzeum Skody – bilety i godziny otwarcia
Muzeum Skody czynne jest codziennie od 9:00 do 17:00, z wyjątkiem 31 grudnia (czynne od 9:00 do 14:00). Nieczynne jest od 24 do 26 grudnia i 1 stycznia. Koszt biletu wstępu jest różny, a zależności od opcji, którą wybierzemy. Opcje te z kolei zależne są od tego, czy zwiedzamy samą wystawę, czy też fabrykę oraz oczywiście od kwestii ewentualnego przewodnika i języka. Zwiedzanie muzeum bez przewodnika to koszt 100 Koron dla osoby dorosłej i 50 dla dziecka poniżej 15 lat (dla dzieci poniżej 6 roku życia wstęp jest bezpłatny). Za zwiedzanie z przewodnikiem w innym języku niż czeski, zapłacimy odpowiednio 180 i 90 Koron. Do fabryki możemy udać się jedynie z osobą oprowadzającą. W takim wypadku kupujemy bilet łączony (muzeum + fabryka) i płacimy odpowiednio 300 i 150 Koron. Zarówno zwiedzanie z przewodnikiem, jak i wizytę w fabryce należy umówić wcześniej. Do samego muzeum wejdziecie z marszu.
Szczegółowe informacje znajdziecie na stronie Muzeum Skody (dostępna w języku czeskim i angielskim).
Krótka historia Skody
Założycielami pierwszej fabryki, która dała początek tej obecnej, byli dwaj Vaclavowie: Klement i Laurin. Tworzyli oni wyjątkowo zgrany zespół. Rozpoczęli współpracę w 1895 roku i początkowo zajmowali się głównie produkcją rowerów. Ich projekty były innowacyjne i wychodzące poza ramy współczesności. Od samego początku nie chodziło jednak o technologię samą w sobie, ale o to, aby technologia służyła w mądry sposób ludziom.
Vaclav Klement pochodził z Velvarów, miasta położonego na północ od stolicy Czech. Rodzina (a adekwatnie macocha) wcześnie wysłała go do pracy, jako pomocnik miejscowego kowala, ale jego nauczyciel, widząc potencjał chłopca, załatwił mu pracę w księgarni. Uczył się nadal, dzięki czemu mógł wyjechać do Pragi. Tam został urzędnikiem, a jako dobry pracownik dostał szansę pracy w nowej księgarni w miejscowości Mlada Boleslav, którą z czasem przejął. Księgarnia ta była miejscem, gdzie sprzedawano również rowery – pierwsze owoce jego późniejszej współpracy z Vaclavem Laurinem. Rowery właśnie gwałtownie stały się wielką pasją Klementa. Był on osobą ciekawą świata i ambitną, co miało zdecydowany wpływ na to, jak potoczyły się jego losy.
Vaclav Laurin urodził się w Kamieniu, w biednej rolniczej rodzinie. Rodzice robili wszystko, aby wyszkolić go na inżyniera. Uczył się w szkole rzemiosł i zdobywał doświadczenie w różnych warsztatach na terenie północnych kraju, uczył się także obsługi maszyn parowych. Był bardzo ambitny, ciągle szukał nowych wyzwań i rozwijał umiejętności. Jako wybitny technik interesował się nowinkami, wytrwale pracował nad swoimi pomysłami i rozwijał je, szukając perfekcji. Był współwłaścicielem firmy produkującej rowery w Turnowie, ale kooperacja ta nie układała się po jego myśli. Kiedy rozstał się ze wspólnikiem, Klement zaproponował mu współpracę.
Początki firmy nie wyglądały spektakularnie – na całość kadry składali się założyciele, dwóch pracowników i jeden uczeń. Początkowo produkowali głównie rowery (Slavia), a później motocykle (Slavia Typ A) pod marką Laurin & Klement. Pierwszy samochód zaprezentowali dopiero po 10 latach działalności w 1905 roku. Był to legendarny L&K Voiturette A, bez nadwozia ani szyb, zbudowany na drewnianej ramie. Kosztował wtedy około 3 600 Koron. Wcześniejsze produkcje około-samochodowe to bardziej motory z bocznymi lub przednimi wózkami dla pasażerów.
W 1925 roku Laurin i Klement zdecydowali się na sprzedaż swojej, już wtedy znanej firmy, koncernowi Skoda (Szkoda) z Pilzna. Były to czasy światowego kryzysu gospodarczego, a koncern zbrojeniowy Skoda mógł zainwestować pieniądze w rozwój nowo przejętej firmy. Założyciele z Mlada Boleslav po fuzji pracowali niezmiennie w firmie. W latach 30. była to już najważniejsza fabryka samochodów w Czechosłowacji. Co ciekawe, samochody produkowane po połączeniu obu firm miały początkowo dwa loga: Skoda i Laurin & Klement.
W 1991 roku Skoda została włączona do grupy Volkswagen i w tej chwili produkowanych jest 11 modeli aut: Octavia, Fabia, Superb, Rapid, Scala, Kodiaq, Kamiq, Karoq, Enyaq IV, Kushaq i Slavia. Firma w Mlada Boleslav przez cały czas produkuje samochody i wciąż nieprzerwanie rozwija się od ponad 125 lat. w tej chwili fabryka eksportuje samochody do 100 państw na całym świecie. Wciąż kieruje się mottem z czasów Klementa i Laurina: „Tylko to, co najlepsze możemy zrobić, jest wystarczająco dobre dla naszych klientów”.
Zwiedzanie
Muzeum Skody to blisko 2000 metrów kwadratowych i ponad 500 eksponatów. Muzeum podzielone jest na trzy części – Ewolucje, Tradycja i Precyzja. Na zwiedzanie, tak jak wspominaliśmy, zarezerwujcie sobie minimum 1,5 godziny. Nie musicie trzymać się wyznaczonych ścieżek. Możecie swobodnie poruszać się po pomieszczeniach wystawowych. Znajdziecie tu mnóstwo pamiątek z ważnych dla firmy i marki wydarzeń, przyjrzycie się z bliska częściom, z jakich budowane były pierwsze modele, ale przede wszystkim z bliska przyjrzycie się pięknym eksponatom różnych modeli, które przez lata wyszły z fabryki.
Na pierwszy rzut oka może się wydawać, iż muzeum takie nie jest niczym ciekawym dla dzieci. Nic bardziej mylnego. Do dyspozycji oprócz tradycyjnych malowanek i książeczek w „kąciku czytelniczym” są także małe Skody – plastikowe samochodziki, na których dzieci mogą odpychać się pomiędzy eksponatami.
W Muzeum Skody znajduje się także Archiwum Firmy, w którym znajdują się wszystkie ważne dokumenty, od powstania fabryki w 1895 roku aż do czasów współczesnych. Można tam zobaczyć m.in. pierwszą umowę między założycielami Firmy Vaclavem Laurinem i Vaclavem Klementem oraz projekt Umowy łączącej ich ze Skodą Pilzno. Zarchiwizowane są tu także dokumenty związane z projektami pojazdów i ich prototypami. Większość dokumentów jest dostępnych dla ogółu, ale wizytę należy uzgodnić telefonicznie, najlepiej z dwutygodniowym wyprzedzeniem.
Skoda czy Szkoda?
W naszym języku i świadomości istnieje wiele nazw światowych marek, które my Polacy wymawiamy źle. Są wśród nich między innymi marka kosmetyczna Douglas („duglas”), samochody Hyundai („handej”) czy tak często źle nazywane Lamborghini (często słyszymy „dż” zamiast „g”). Skoda niestety również jest na tej liście. Nazwa firmy oryginalnie zaczyna się od czeskiej litery Š, którą powinniśmy czytać jako „sz”. Tak więc prawda jest, iż jeżdżąc w Polsce Skodą, jeździmy tak naprawdę Szkodą.
Warto?
Jeżeli wybieracie się do Pragi, to zajrzyjcie do Muzeum Skody po drodze koniecznie! Na pewno będzie to niezapomniane wrażenie – nie ma takiej możliwości, żeby nie zachwycił Was któryś z prezentowanych tu modeli. A o ile to dla Was za mało, to koniecznie wybierzcie się na przejażdżkę testową – wirtualna jazda w okularach VR klasycznym modelem 110 spodoba się i młodszym i starszym zwiedzającym.
W Muzeum Skody możecie kupić bilet łączony z opcją zwiedzania domu, w którym urodził się Ferdinand Porsche. Muzeum to znajduje się w Libercu (ok. godzina jazdy z Mlada Boleslav).