Jeśli w latach 2001–2021 kupowałeś pakowane produkty chlebowe w jednej z największych sieci spożywczych w Kanadzie — a dotyczy to prawdopodobnie większości mieszkańców kraju — możesz ubiegać się o część wypłaty, na którą zgodzili się detaliczny gigant Loblaw oraz jego właściciel, George Weston Ltd. Wnioski o odszkodowanie można składać do 12 grudnia.
Zgodnie z informacjami przekazanymi przez Veritę, niezależnego zarządcę ugody, każdy zgłaszający otrzyma minimum 50 dolarów.
Kwota może jednak wynieść 100 dolarów lub choćby więcej — informuje Jay Strosberg z kancelarii Strosberg Wingfield Sasso LLP, reprezentującej powoda w zbiorowym pozwie złożonym w Ontario.
„To świetna okazja dla Kanadyjczyków, by odzyskać część wydanych środków” — powiedział w rozmowie z CBC News.
Ostateczna wypłata zależy jednak od liczby osób, które złożą roszczenia przed upływem terminu.
Jak podaje Verita, od rozpoczęcia procesu 11 września napłynęło już ponad 1,4 miliona zgłoszeń — z wyłączeniem Quebecu, gdzie prowadzona jest osobna procedura. Oto najważniejsze informacje:
Jeśli nabywałeś pakowane pieczywo — takie jak bochenki w torebkach, bułki, małe bułeczki, bajgle, naan, angielskie muffiny, tortille, pity czy wrapy — do użytku domowego między 1 stycznia 2001 r. a 31 grudnia 2021 r., spełniasz kryteria.
Dostępne są dwa formularze zgłoszeniowe online: jeden dla mieszkańców Quebecu, drugi dla osób z pozostałych prowincji.
Paragony nie są wymagane, ale trzeba podać, jaki rodzaj pakowanego pieczywa kupowano ostatnio i gdzie dokonano zakupu.
W jednym gospodarstwie może zgłosić się dowolna liczba dorosłych osób. Warunkiem jest ukończenie 18 lat w momencie składania wniosku i zamieszkiwanie w Kanadzie do 31 grudnia 2021 r.
Wypłaty mają być realizowane w ciągu sześciu do dwunastu miesięcy po zakończeniu terminu zgłoszeń — na konto bankowe poprzez przelew Interac lub w formie czeku.
Strosberg podkreśla, iż jeżeli zawarte zostaną dalsze ugody, możliwe będą wyższe wypłaty, ponieważ postępowanie zbiorowe przez cały czas trwa.
Pozew obejmuje również inne sieci spożywcze, jednak według Strosberga żadna z nich nie uczestniczy w tej chwili w rozmowach ugodowych.
Podane w formularzu dane będą przechowywane przez administratorów.
Jak zaznacza prawnik, służyć ma to zarówno kontroli i spełnieniu wymagań prawnych, jak i ewentualnym przyszłym ugodom. Zapewnia przy tym, iż wszystkie dane osobowe zostaną ostatecznie usunięte.
To pewne wyzwanie — mówi Strosberg. Największy problem nie wynika z kilku dodatkowych zgłoszeń z jednego adresu, ale z aktywności botów.
Według niego boty przesłały już miliony fałszywych wniosków.
Administratorzy korzystają z „zaawansowanych narzędzi”, aby monitorować liczbę formularzy wysyłanych z konkretnych adresów IP — unikalnych identyfikatorów przypisywanych urządzeniom w sieci.
Mimo to — jak podkreśla — organizatorzy ufają mieszkańcom Kanady i zachęcają jak najwięcej osób do składania roszczeń.











