Modowe zachwyty miesiąca: 10 premier, które elektryzują jesień 2025

miumag.pl 3 godzin temu
Od mocy rzemiosła po eksperymenty z formą – jesień 2025 to sezon, w którym moda stawia na jakość, znaczenie i autentyczność. Polskie i światowe marki prezentują kolekcje, które łączą nowoczesne krawiectwo, sztukę i indywidualny styl. Oto dziesięć projektów, o których mówi branża – od Vicher i Louis Vuitton po Monday Artwork i Swarovski.


VICHER „REBIRTH” – nowy język kobiecości


Kolekcja REBIRTH marki VICHER na sezon AW25/26 to rozwinięcie idei mody intuicyjnej, zakorzenionej w naturze i emocjach. Dyrektor kreatywna Inez Wicher inspirowała się surowym krajobrazem wyspy Lanzarote, gdzie lawa, wiatr i ocean tworzą organiczne formy. W projektach dominują rzeźbiarskie linie i paleta naturalnych barw: czerń, karmel, turkus i burgund. Ubrania mają przemyślane konstrukcje i faktury przypominające lawowe skały, co tworzy kontrast między siłą a miękkością. Kolekcja powstała z myślą o kobietach, które traktują modę jako narzędzie samowyrazu, a nie tylko ozdobę.


VICHER


Louis Vuitton × Takashi Murakami – powrót kultowej współpracy


Po niemal 20 latach Louis Vuitton ponownie łączy siły z japońskim artystą Takashim Murakamim, w ramach siódmej edycji projektu Artycapucines. Premiera kolekcji zbiegła się z targami Art Basel Paris 2025, gdzie marka była oficjalnym partnerem wydarzenia. Na monumentalnej instalacji w Grand Palais pokazano 11 torebek Capucines inspirowanych światem Murakamiego. Ekspozycję zdominowała ośmiometrowa rzeźba ośmiornicy oświetlona motywem Superflat Jellyfish Eyes – charakterystycznym dla artysty od 2001 roku. Połączenie luksusowego rzemiosła Louis Vuitton z pop-artowym językiem Murakamiego nadało ikonicznej torebce zupełnie nowy, artystyczny wymiar.


TOUS


W.KRUK × Nosowska „PEŁNIA” – jubileuszowa biżuteria z przesłaniem


Marka W.KRUK, obchodząca w tym roku 185-lecie istnienia, zaprosiła do współpracy Katarzynę Nosowską. W efekcie powstała kolekcja PEŁNIA – linia biżuterii o nowoczesnym, geometrycznym designie i symbolicznej warstwie znaczeniowej. Motywem przewodnim jest kula, interpretowana w różnych skalach i fakturach – od gładkich, lśniących powierzchni po chropowate struktury przypominające księżycowy pył. Każdy element (naszyjniki, sygnety, pierścionki, kolczyki i broszki) opatrzony jest grawerunkami „JESTEM PEŁNIĄ” i „W PEŁNI SOBĄ”. Biżuteria została wykonana z rodowanego mosiądzu, srebra i kolorowej emalii, a jej formy łączą nowoczesność z tradycją rzemieślniczą W.KRUK.


NOSOWSKA X W.KRUK


Marcell Pustul i jego THE SALON – nowa przestrzeń artystyczna w Warszawie


Projektant Marcell Pustul otworzył swój pierwszy autorski butik THE SALON przy ulicy Tamka 49 w Warszawie. To miejsce zaprojektowane w całości przez twórcę – minimalistyczne, surowe i funkcjonalne, inspirowane berlińskim designem. Beton, stal i skóra tworzą tło dla kolekcji, w których kluczową rolę odgrywa konstrukcja i krawiecka precyzja. THE SALON ma być przestrzenią otwartą na wydarzenia artystyczne – wernisaże, rozmowy i spotkania z twórcami. Podczas otwarcia zaprezentowano prace Magdaleny Szmydtke, Mishy Waksa i WaveKida.


Marcell Pustul


Monday Artwork – klasyka w nowoczesnym wydaniu


Marka Monday Artwork, założona przez Luizę Kubis, wprowadza trzecią kolekcję zimową, skupioną na jakościowych okryciach wierzchnich. Płaszcze z wełny, alpaki i moheru, sztruksowe marynarki i lekkie satynowe zestawy tworzą bazę sezonu AW25/26. Uwagę przyciągają sztuczne futra wykonane z naturalnych włókien – moheru, bawełny i wiskozy – które imitują prawdziwe futro bez użycia materiałów pochodzenia zwierzęcego. Kampania kolekcji została sfotografowana analogowo, by oddać klimat lat 80. i 90., które od początku są estetycznym punktem odniesienia marki.


MONDAY ARTWORK


DOLLINA – showroom na Mokotowskiej i kolekcja inspirowana Warszawą


Marka DOLLINA otworzyła 15 października swój pierwszy showroom przy ulicy Mokotowskiej w Warszawie. To miejsce zaprojektowane w duchu minimalizmu i nowoczesnej elegancji. Otwarciu towarzyszyła premiera kolekcji jesień/zima 2025, inspirowanej Warszawą – miastem kontrastów i architektonicznej różnorodności. Projekty łączą kobiece kroje z miejską energią i funkcjonalnością, co wpisuje się w DNA marki stworzonej przez Dorotę Gol.


DOLLINA


TOUS „Soul of Amber” – bursztyn w nowoczesnej odsłonie


Hiszpańska marka TOUS stworzyła pierwszą kolekcję dedykowaną Polsce – Soul of Amber. Inspiracją stał się bursztyn, nazywany „bałtyckim złotem”, symbolizujący ciepło i autentyczność. W linii znalazły się kolczyki, bransoletki, zawieszki i nausznice wykonane z bursztynu i srebra vermeil. Jednym z centralnych motywów jest odświeżony symbol marki – Bold Bear, reinterpretowany z wykorzystaniem polskiego bursztynu. To kolekcja celebrująca lokalne dziedzictwo w języku współczesnego designu.


TOUS


Aruelle „Sleek Couture” – luksusowa odzież domowa


Marka Aruelle redefiniuje pojęcie „homewearu”. Kolekcja Sleek Couture AW25/26 to połączenie wygody i elegancji w duchu nowoczesnego minimalizmu. W linii pojawiają się oversize’owe szlafroki, lekkie komplety i kapcie w stonowanej palecie kolorów – od szarości po beż i biel. Wszystkie modele wykonano z miękkich, elastycznych tkanin, które zachowują kształt i są przyjemne w dotyku. Aruelle proponuje garderobę, która łączy komfort z wyrafinowaniem – odpowiedź na potrzebę stylu 24/7.


ARUELLE


God Save Queens – tweed i „power dressing” w nowej wersji


Polska marka God Save Queens prezentuje jesienną odsłonę mocy: kapsułę tweedową, wieczorowe sukienki i drop bielizny Second Skin w nowych kolorach. Linia Executive Tweed reinterpretuję klasyczny power dressing, łącząc kobiecość z siłą. Marynarki, spódnice i sukienki mają nowoczesne fasony, transparentne warstwy i plecionkowe wykończenia. Tweed, dotąd zarezerwowany dla biura, zyskuje lekkość i sensualność – to elegancja „na własnych zasadach”.


God Save Queens


Swarovski Creators Lab – jubileusz 130 lat w świetle kryształu


Z okazji 130-lecia marka Swarovski zaprosiła do współpracy siedem światowych brandów, w tym Off-White, Oakley, PUMA, Gufram, Loop Earplugs, A Bathing Ape i BE@RBRICK. W ramach projektu Creators Lab powstały limitowane edycje akcesoriów i przedmiotów użytkowych ozdobionych kryształami. To kontynuacja idei laboratorium twórczego, w którym klasyczne rzemiosło spotyka się z popkulturowym designem – pokazując, jak wszechstronny może być język światła.


SVAROWSKI
Idź do oryginalnego materiału