Masońskie polichromie z cieszyńskiej rezydencji hrabiego von Moennich

wolnomularstwo.pl 2 miesięcy temu

Muzeum Śląska Cieszyńskiego, kanał YouTube, czerwiec 2024

Przedmiotem analizy są malowidła ścienne ukończone pod koniec 1796 roku w Sali Egipskiej cieszyńskiej rezydencji Johanna de Matha Josepha hrabiego Larisch von Moennich (1766–1820), w tej chwili siedzibie Muzeum Śląska Cieszyńskiego. Zgodnie z lokalną tradycją, polichromie te odnosić się mają do oświeceniowych nurtów ezoterycznych, w szczególności do wolnomularstwa. Aby utrzymać, zmodyfikować bądź odrzucić tezę o wolnomularskiej proweniencji artystycznego projektu z pałacu Larischów, została przeprowadzona analiza tak treści, jak i formy przedstawień w Sali Egipskiej, a następnie dokonałem rekonstrukcji ich społecznego, w szczególności zaś kulturowego kontekstu. W centrum uwagi Prelegenta znalazły się osoby i środowisko inwestora oraz wykonawcy polichromii, a także szeroki nurt w kulturze europejskiej przełomu XVIII i XIX stulecia, określony fascynacją dziejami i kulturą starożytnego Egiptu oraz tradycją filozoficzną przypisywaną Egipcjanom i znaną dziś jako hermetyzm.

Powyższy referat prof. Cegielskiego został wygłoszony podczas tej konferencji:

Idź do oryginalnego materiału