Marzec 2025 roku okazał się dotychczas najlepszym miesiącem bieżącego roku dla kolei – zarówno pod względem przewozów pasażerskich, jak i towarowych. Z usług kolei skorzystało prawie 36,3 mln pasażerów, a przewieziona masa towarów przekroczyła 17,9 mln ton.

Przewozy pasażerskie – historyczny wzrost
W marcu koleją podróżowało o ponad 3 mln osób więcej niż w analogicznym okresie roku poprzedniego, co oznacza wzrost o 9,1%. Pasażerowie pokonali niemal 2,3 mld pasażerokilometrów, co daje wzrost o 7,6% rok do roku. Również praca eksploatacyjna osiągnęła imponujący wynik prawie 18,8 mln pociągokilometrów, co oznacza wzrost o 10,1%. Średnia odległość przejazdu jednego pasażera wyniosła 63 km – minimalnie mniej niż przed rokiem.
Pod względem liczby pasażerów, wykonanej pracy przewozowej i eksploatacyjnej, był to najlepszy marzec od 2012 roku. W zestawieniu z lutym 2025 r., marcowe wyniki również pokazują znaczącą poprawę – liczba pasażerów wzrosła o 13,9%, praca przewozowa o 6,3%, a eksploatacyjna o 9,4%.
– Ponad 100 mln osób podróżowało koleją w I kwartale 2025 r. – komentuje dr inż. Ignacy Góra, Prezes Urzędu Transportu Kolejowego. – To przełomowy wynik. Rosnąca liczba pasażerów to efekt poprawy punktualności, zwiększonego komfortu oraz skracającego się czasu podróży.
W całym pierwszym kwartale 2025 roku koleje obsłużyły ponad 101,8 mln pasażerów – o 5,5% więcej niż rok wcześniej. Praca przewozowa przekroczyła 6,5 mld pasażerokilometrów (+6,6%), a eksploatacyjna wyniosła 54,8 mln pociągokilometrów (+8,8%).
Przewozy towarowe – marcowe odbicie mimo ogólnego spadku
W segmencie towarowym marzec również przyniósł pozytywne sygnały – choć w porównaniu rok do roku odnotowano spadki, to w zestawieniu z lutym 2025 r. widoczne jest odbicie.
W marcu przewieziono 17,9 mln ton ładunków (spadek o 3,9% r/r), wykonano 4,7 mld tonokilometrów pracy przewozowej (-4,9%) i 6,6 mln pociągokilometrów pracy eksploatacyjnej (-5,1%). Średnia odległość przewozu jednej tony wyniosła 262,4 km, nieznacznie mniej niż rok wcześniej.
W porównaniu z lutym 2025 r. dane są bardziej optymistyczne: przewieziono o 1,3 mln ton więcej (+7,7%), praca przewozowa wzrosła o 10,6%, a eksploatacyjna o 9,9%. O 7 km zwiększyła się także średnia odległość przewozu jednej tony ładunku.
– Trudno w tej chwili osiągać poziom 20 mln ton miesięcznie, co jeszcze kilka lat temu było standardem – zauważa dr inż. Ignacy Góra. – Zmienia się struktura ładunków, a kolej musi dostosować swoją ofertę. Mimo to część firm dostrzega szansę na zysk w nowych warunkach.
W I kwartale 2025 r. koleją przewieziono 52,2 mln ton ładunków – o 3,6% mniej niż rok wcześniej. Praca przewozowa spadła o 4,7% (do 13,4 mld tonokilometrów), a eksploatacyjna o 4,8% (do 18,9 mln pociągokilometrów).