
Port lotniczy we Frankfurcie planuje wdrożenie nowoczesnych, przechodnich skanerów bezpieczeństwa, wykorzystujących sztuczną inteligencję. Technologia ta, po rocznym okresie testów, zostanie zastosowana w kilku terminalach.
Obecnie skanery QPS Walk2000 są używane do kontroli pasażerów w strefie A Terminalu 1, a niedługo pojawią się również w innych punktach kontroli w Terminalu 1 oraz nowym Terminalu 3.
Jak poinformowało lotnisko, niemiecka Policja Federalna zatwierdziła szerokie wdrożenie tej technologii, podkreślając, iż zapewni ona większy komfort i wygodę podróżnym.
„Zamiast zatrzymywać się w niewygodnej pozycji podczas skanowania, pasażerowie mogą po prostu przejść przez urządzenie w normalnym tempie” – wyjaśniono w komunikacie.
Technologia oparta na falach milimetrowych pozwala na przenikanie przez odzież, a zaawansowane oprogramowanie AI wykrywa potencjalnie niebezpieczne przedmioty w czasie rzeczywistym. jeżeli system wykryje zagrożenie, kontrola obejmuje tylko wskazany obszar, eliminując konieczność ponownego skanowania całego pasażera.
– Jesteśmy pierwszym lotniskiem na świecie, które ustanawia nowy standard kontroli bezpieczeństwa pasażerów dzięki skanerowi 360° – podkreślił Alexander Laukenmann, szef działu lotnictwa Fraport.
Podczas fazy testowej lotnisko współpracowało z niemiecką Policją Federalną, aby dopracować działanie systemu i umożliwić jego certyfikację. Jak zaznaczył Laukenmann, jest to część szerszej strategii usprawniania odpraw pasażerskich poprzez nowoczesne technologie, które przyspieszają i ułatwiają kontrole, jednocześnie utrzymując wysoki poziom bezpieczeństwa.
Operator lotniska, firma Fraport, poinformował, iż zainwestował już 22 miliony euro w modernizację punktów kontroli bezpieczeństwa, w tym w nowoczesną technologię tomografii komputerowej (CT).