
Lotnictwo masowe jak nigdy wcześniej
Na przestrzeni ostatnich dekad transport lotniczy przeszedł fundamentalną zmianę. Według Allianz Trade liczba pasażerów wzrosła od 1970 roku trzynastokrotnie, a globalna flota samolotów komercyjnych podwoiła się od początku XXI wieku. Z transportu dostępnego dla nielicznych stał się powszechnym środkiem przemieszczania się po świecie.
W danych z raportu widać jednak drugą stronę tej historii. Choć emisje CO₂ na kilometr spadły o około 66 proc. od 1970 roku, łączna emisja branży wzrosła aż o 182 proc. To konsekwencja boomu na podróże lotnicze i ekspansji siatki połączeń. W 2023 roku sektor odpowiadał za ok. 2,5 proc. globalnych emisji CO₂, a po uwzględnieniu również smug kondensacyjnych i tlenków azotu udział lotnictwa w globalnym ociepleniu wzrasta do ok. 6 proc.
Wzrost popytu do 2050 roku pod presją ograniczeń
Raport przewiduje, iż globalny ruch lotniczy niemal potroi się do 2050 roku – z 4,6 mld pasażerów do 12,4 mld. Europa będzie rosnąć wolniej, ale i tak o 52 proc. Wzrost dotyczy głównie tras krótkich, na których – jak wskazuje Allianz Trade – najbardziej realna jest zmiana środka transportu na kolej. w tej chwili ponad połowa pasażerów w UE podróżuje samolotami na trasach krajowych lub wewnątrzunijnych.
Jednak choćby tak duża zmiana nie wystarczy, aby zneutralizować ślad węglowy lotnictwa. „Poprawa efektywności nie zachodzi w tempie wystarczającym do zrównoważenia wzrostu popytu” – wskazują autorzy raportu.
SAF nie rozwiążą wszystkiego, ale bez nich się nie uda
Analitycy Allianz Trade podkreślają, iż kluczową rolę w dekarbonizacji lotnictwa mają odegrać zrównoważone paliwa lotnicze (SAF). Ich zastosowanie może obniżyć emisje choćby o 60-90 proc. Problem w tym, iż dziś SAF odpowiadają za zaledwie 0,3 proc. globalnego zużycia paliwa lotniczego. Produkcja jest droga, skala niewystarczająca, a dostęp do surowców ograniczony.
Przykładowo paliwo HEFA, dziś najbliższe komercyjnego wdrożenia, zapewnia choćby 80-procentową redukcję emisji, ale wymaga dużych ilości surowców lipidowych i wodoru. Kosztuje około 2-3 razy więcej niż paliwo lotnicze pochodzenia kopalnego. Natomiast technologie oparte na syntezie Fischera-Tropscha (FT-SPK) czy power-to-liquid (PtL) mają niemal zerowy ślad węglowy, ale są niezwykle energochłonne i kapitałochłonne.
Technologie przyszłości pomogą – ale dopiero za dekady
SAF to nie jedyna ścieżka ograniczania emisji. Allianz Trade wskazuje również na rozwój samolotów napędzanych wodorem lub energią elektryczną, a także na modernizację istniejącej floty. Problem polega na tempie zmian. Średni wiek samolotów wzrósł do 15 lat, a zaległości produkcyjne największych producentów sięgają 17 tys. maszyn. To oznacza, iż szybka wymiana floty jest nierealna bez zwiększenia mocy produkcyjnych i przyspieszenia certyfikacji nowych technologii.
Do 2050 roku globalne inwestycje potrzebne do dekarbonizacji transportu lotniczego mają wynieść 5,1 bln dolarów. Największa część tej kwoty przypadnie na rozwój źródeł odnawialnych, produkcję SAF i infrastrukturę wodorową.
Autorzy raportu zwracają uwagę, iż zmiany w sektorze lotniczym mogą tworzyć nowe szanse rozwojowe dla krajowych gospodarek. Wskazują m.in. na inwestycje w produkcję SAF oraz rozwój infrastruktury wodorowej – kierunki, które mogą wzmocnić lokalny rynek lotniczy. Co więcej, przy spodziewanym wzroście ruchu lotniczego w Europie polski Centralny Port Komunikacyjny (CPK) może odegrać istotną rolę w przyszłej strukturze transportowej regionu.
Lotnictwo przed epoką trudnych decyzji
Potrzeba inwestycji, rosnące koszty emisji, duże zaległości produkcyjne i ograniczona dostępność alternatywnych paliw sprawiają, iż sektor stoi przed jednym z największych wyzwań w swojej historii. Rozwiązania istnieją, ale ich wdrożenie będzie kosztowne i czasochłonne. A tempo wzrostu popytu sprawia, iż lotnictwo nie może pozwolić sobie na opóźnienia.
Polecamy także:
- Biopaliwa z polskich słoneczników mogą znaleźć się w samolotach
- Green Wedge w globalnym konkursie innowacji. Jedyny polski startup w finale
- Polacy w pułapce odpoczynku. Realny urlop wciąż jest luksusem

![Polska zostawiła konkurencję daleko w tyle. Dwa miasta w top 4. Chodzi o czystość [RANKING]](https://bi.im-g.pl/im/42/f1/1e/z32447298IER,Najczystsze-miasta-na-swiecie---Krakow-liderem-.jpg)


