Po wielu miesiącach starań Muzeum Lotnictwa Polskiego wzbogaciło swoje zbiory o nowy, wyjątkowy eksponat: dwumiejscowy, naddźwiękowy samolot myśliwsko-bombowy dalekiego zasięgu McDonnell Douglas F-4 Phantom II. Maszyna ważąca ok. 9 ton, trafiła do Krakowa pod koniec ubiegłego roku.
F-4 Phantom II przekazano do Muzeum w ramach depozytu z National Museum of the United States Air Force. W krakowskich zbiorach pojawił się konkretnie McDonnell Douglas F-4E-34-MC „Phantom” II, nr seryjny 67-0260, wyprodukowany w 1967 r. Został wycofany z użycia w 1992 r. i służył jako płatowiec ćwiczebny do nauki naprawy uszkodzeń bojowych w bazie Spangdahlem w RFN.
Phantom” od lat stanowił część ekspozycji Deutsches Museum Flugwerft Schleissheim. Dzięki porozumieniu z amerykańską instytucją otrzymano propozycję przeniesienia samolotu z muzeum niemieckiego do Polski.
Jak informuje Muzeum Lotnictwa Polskiego, przewiezienie tak dużego obiektu pomiędzy dwoma państwami stanowiło ogromne wyzwanie. Samolot bez silników „Phantom” waży ok. 9 ton.
– Konieczne było wynajęcie lawety niskopodłogowej, opracowanie trasy w najdrobniejszych szczegółach, zaprojektowanie konstrukcji podtrzymującej niektóre z elementów samolotu. Ale zanim doszło do transportu, trzeba było jeszcze eksponat przygotować do wyczerpującej podróży. Dlatego przez około 2 tygodnie ekipa Działu Konserwacji Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie wraz ze wsparciem bratniego działu z zaprzyjaźnionego Muzeum Techniki Wojskowej w Zabrzu pracowała w Monachium bez wytchnienia, aby sprawnie rozmontować „Phantoma” na mniejsze części i zabezpieczyć je przed transportem. Największym wyzwaniem było oddzielenie centropłata od kadłuba samolotu oraz stworzenie konstrukcji podtrzymującej centropłat na lawecie – jednak nie takie trudności pokonywali już nasi doświadczeni pracownicy! Ponadto dużą pomocą i radami służyli nie tylko pracownicy Muzeum Techniki Wojskowej w Zabrzu (którzy osobiście przyjechali do Monachium), ale i muzealnicy z niemieckiej instytucji – informuje Muzeum.
fot. Muzeum Lotnictwa w Krakowie
McDonnell Douglas F-4 Phantom II to jeden z najbardziej rozpowszechnionych samolotów bojowych w krajach będących sojusznikami USA i równocześnie symbol Zimnej Wojny. Ten dwumiejscowy, dwusilnikowy, odrzutowy, naddźwiękowy i wielozadaniowy samolot został opracowany na zamówienie US Navy w latach 50. jako pokładowy myśliwiec przechwytujący obrony floty. Phantomy należące do trzech rodzajów sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych – US Air Force, US Navy i US Marine Corps były także najliczniej występującymi amerykańskimi samolotami bojowymi podczas wojny w Wietnamie. Wykonywały zadania myśliwskie, uderzeniowe i rozpoznawcze, operując z baz lądowych w Wietnamie Południowym i Tajlandii oraz z lotniskowców pływających po Zatoce Tonkińskiej. Phantomy lotnictwa izraelskiego brały udział w wojnach z Egiptem i Syrią w latach 70. i 80., a należące do lotnictwa Iranu – w wojnie iracko-irańskiej w latach 1980-1988.Tekst pochodzi z Magazynu Militarnego MILMAG. Przeczytaj więcej na:https://milmag.pl/f-4e-phantom-nowy-eksponat-w-muzeum-lotnictwa-polskiego-w-krakowie/