W małej miejscowości Ozimek w województwie opolskim znajduje się najstarszy w Europie łańcuchowy most wiszący, wykonany w całości z żelaza. Do jego budowy zużyto ponad 14 ton stali i prawie 57 ton odlewów z żeliwa. Most jest największą dumą Ozimka, a jego wizerunek znajduje się w herbie miasta. Ciekawostką jest to, iż przy sprawdzaniu jego nośności, w pierwszej kolejności wpędzono na niego stado bydła, a dopiero w późniejszym czasie przejechał nim wóz obciążony ładunkiem. Poznajcie historię tego wyjątkowego obiektu.
Most w Ozimku nad rzeką Mała Panew został oddany do użytku w 1827 r. Zaprojektował go inspektor hutniczy Karl Schottelius, a wykonała go miejscowa Huta Małapanew. Most ma długość 31,5 metra i szerokość 6,6 metra. Do jego budowy zużyto ponad 14 ton stali i prawie 57 ton odlewów z żeliwa. Wówczas była to pionierska, pierwsza na kontynencie konstrukcja tego typu. Innowacyjne, w latach budowy, konstrukcyjne rozwiązanie mostu stanowiło wzór dla wielu kolejnych mostów wiszących, w tym w Niemczech przez rzekę Argen czy Golden Gate w San Francisco.
Od kilkunastu lat odwiedzam i fotografuję miejsca mniej znane i opuszczone. o ile ktoś chciałby dołożyć cegiełkę do moich podróży i wesprzeć mnie w tym co robię, zapraszam do postawienia mi >Wirtualnej Kawki<. Wszystkie zebrane kwoty przeznaczam na paliwo, dzięki temu mam możliwość realizowania swoich dalszych podróży.
Ważąca około 55 ton konstrukcja oparta jest na murowanych przyczółkach. Specyficzną jej cechą są żeliwne ażurowe pylony, ustawione po obu stronach rzeki, przez które przewieszono łańcuchy. Łańcuchy te składają się z kutych elementów połączonych sworzniami, zamontowano w bramach dzięki podparć łożyskowych. Cały most składa się z około 1600 żelaznych części, w dużej mierze kutych manualnie.
Nośność tego mostu oszacowano na 3 tony. Ciekawostką jest to, iż przy sprawdzaniu jego nośności, w pierwszej kolejności wpędzono na niego stado bydła, a dopiero w późniejszym czasie przejechał nim wóz obciążony ładunkiem.
Most ucierpiał podczas powodzi w 1830 r., jednak został wówczas naprawiony i wzmocniony. Do 1938 r. był jedyną mostową przeprawą w Ozimku. W 1945 r. uszkodził go radziecki czołg, który próbował po nim przejechać. Mimo naprawy most został wyłączony z ruchu kołowego i służył już tylko jako przeprawa piesza. W 1969 r. został wpisany do rejestru zabytków województwa opolskiego.
W 2009 r. nastąpiła renowacja mostu, został on cały odnowiony, a jego konstrukcja wzmocniona została stalowymi linami. Most był także wielokrotnie nagradzany. W 2012 roku został uznany przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego za Zabytek Zadbany, w kategorii architektura przemysłowa i dziedzictwo techniki. Jako pierwszy obiekt w Polsce otrzymał prestiżową nagrodę Footbridge Award 2014. Do dzisiejszych czasów, jako jeden z nielicznych, przetrwał praktycznie w stanie oryginalnym.
W 2017 r. prezydent Andrzej Duda wpisał obiekt na listę pomników historii. Starania o uznanie zabytku jako Pomnika Historii rozpoczęły się już w 2013 r. Ówczesny Burmistrz miasta Ozimek, Jan Labus tak wspominał o nim na łamach portalu opolskie.pl: – „Most był obiektem zamkniętym, korzystali z niego jedynie hutnicy. Kiedy pracowałem tutaj obok w biurowcu, kiedy na niego spoglądałem, było mi żal, iż zamknięty jest od dla mieszkańców i turystów. Kiedy zostałem burmistrzem, zrodziła się inicjatywa remontu tego obiektu. Ustaliliśmy, iż kupimy most i skutecznie przekonałem do tego pomysłu radę gminy i udało się”.
Kalendarz na 2025 rok
Tak jak i w poprzednich latach, tak i w tym roku, postanowiłem stworzyć swój autorski kalendarz ze zdjęciami miejsc, które odwiedziłem. Rok temu kilkadziesiąt osób zakupiło taki kalendarz, może w tym roku także jest ktoś zainteresowany powieszeniem takiego kalendarza na ścianę?
Tym razem postanowiłem dodać krótki opis do każdego zdjęcia, w prawym dolnym rogu znajduje się informacja, co to za miejsce i gdzie się znajduje.
Koszt kalendarza to 45 zł plus koszt wysyłki (InPost 17 zł)
Jest to format A3 pionowy, 30x45cm
13 kart, 12 miesięcy + okładka
Po zebraniu zamówień, zacznę realizować przesyłki.
Zainteresowanych proszę o komentarz lub wiadomość na maila [email protected]
Z góry dziękuję za każde zamówienie.
Fotografie, które wykorzystane zostały w kalendarzu widoczne są na zdjęciach poniżej.