Łagów Lubuski – atrakcje i interesujące miejsca w Łagowie

mynaszlaku.pl 1 rok temu

Łagów Lubuski to dawniej miasto, a w tej chwili miejscowość, do której chętnie przyjeżdżają turyści. Wyróżnia się od innych miejsc w woj. lubuskim. Znajduje się nad dwoma jeziorami: Jeziorem Łagowskim oraz Jeziorem Ciecz. Największą atrakcją turystyczną jest tam Zamek Joannitów, do którego można wejść na wieżę widokową. w tej chwili znajduje się tam hotel. Tereny na północ od centrum to obszar Łagowsko-Sulęcińskiego Parku Krajobrazowego. W miejscowości mieszka około 1400 osób. Łagów uznawany jest na Perłę Ziemi Lubuskiej, podobno jako najładniejsza miejscowość w regionie. Nie dziwimy się, ponieważ faktycznie jest tam bardzo ładnie.

Parking w Łagowie

Aby zwiedzić Łagów Lubuski, najlepiej zaparkować tuż przy kościele na dużym parkingu. Postój tam jest bezpłatny, a brama cały czas otwarta. Dojazd ze Świebodzina zajmuje 25 minut, z Zielonej Góry 55, a z Gorzowa Wielkopolskiego 60 minut.

• Współrzędne parkingu: 52.3342, 15.2939.

Łagów Lubuski – zwiedzanie i interesujące atrakcje

Rozpoczęliśmy zwiedzanie Łagowa Lubuskiego przy bramie Zamku Joannitów. Wyszliśmy z parkingu i skręciliśmy w prawo. Brama zamkowa była zamknięta, ponieważ obiekt otwarty był w późniejszych godzinach. Skręciliśmy w prawo i doszliśmy do kościoła świętego Jana Chrzciciela. Tereny te, jak i sama świątynia związana była z Joannitami, którzy w 1341 roku otrzymali je pod swoje panowanie. Wtedy nastąpił największy rozwój miejscowości. Miejscowość zastawił zakonowi margrabia Ludwig za 400 grzywien srebra.

Za kościołem skręciliśmy w prawo do Parku Zamkowego i doszliśmy nad Jezioro Ciecz. Tam była drewniana promenada z ławkami. Dalej mieliśmy plac zabaw oraz amfiteatr. My skręciliśmy w prawo i poszliśmy na Sokolą Górę. Tam w lesie istniało we wczesnym średniowieczu grodzisko z wałami ziemnymi. To także miejsce, w którym odkryto najstarsze ślady osadnictwa. 1000 – 650 lat p.n.e. zamieszkiwała tam ludność kultury łużyckiej. Początkowo istniała tam osada otwarta, w której mieszkańcy wyrabiali naczynia ceramiczne. Osada została zniszczona w pożarze. Później było tam wcześniej wspomniane grodzisko. Na Sokolej Górze znajduje się również cmentarz z kamiennymi nagrobkami.

Łagów uzyskał prawa miejskie w 1727 roku, jednak w 1931 utracił je ze względu na małą liczbę mieszkańców. Przystanęliśmy chwilę na Sokolej Górze, a później wracaliśmy do centrum miejscowości. Nie szliśmy jednak tą samą drogą, tylko lasem nad amfiteatrem. Stamtąd świetnie było widać Zamek Joannitów. Zeszliśmy do ulicy Bolesława Chrobrego i skręciliśmy w lewo. Doszliśmy do Bramy Marchijskiej, przez którą podczas drogi przejeżdża się samochodem. Brama należała do fortyfikacji obronnych miasta. Wybudowano ją w XVI wieku. Zwana jest również Brandenburską lub Niemiecką. Wcześniej w XIV wieku stała tam brama drewniana z czasów średniowiecza. Przez lata była przebudowywana.

Poszliśmy dalej i po chwili była kolejna brama – Brama Polska. Tę wzniesiono w XV wieku, chociaż w XIV istniała tam brama drewniana. Tutaj, gdzie w tej chwili znajdują się okna, to dawniej znajdowały się otwory strzelnicze. Szliśmy już ulicą Zamkową do kanału pomiędzy jeziorami – Jeziorem Łagowskim i Jeziorem Ciecz. Tam był drewniany taras, na który weszliśmy, żeby obejrzeć Jezioro Łagowskie. w okresie w wypożyczalniach można wypożyczyć sprzęt, a choćby wypłynąć w rejs rekreacyjny. Nad jeziorami znajdują się plaże, które są chętnie zajmowane przez mieszkańców oraz turystów.

Po zwiedzaniu Łagowa Lubuskiego pojechaliśmy, żeby zobaczyć pomnik Chrystusa w Świebodzinie.

Łagowsko-Sulęciński Park Krajobrazowy

Łagowsko-Sulęciński Park Krajobrazowy znajduje się na północ od miasta. Zlokalizowany jest na terenie dwóch gmin: Łagowa i Sulęcina. Powstał w 1985 roku w celu ochrony i zachowania walorów krajobrazowych Pojezierza Łagowskiego. Można tam znaleźć trzy rezerwaty: Buczyna Łagowska, Nad Jeziorem Trześniowskim oraz Pawski Ług. Najwyższym szczytem parku jest Bukowiec mierzący 225 m n.p.m. znajdujący się w pobliżu Wielowsi.