Krytyczna Teoria Samochodowa – James Lindsay
Krytyczna teoria samochodowa, ruch intelektualny i społeczny oraz luźno zorganizowane ramy analizy prawnej oparte na założeniu, iż samochód nie jest naturalną, ugruntowaną cechą fizycznie odrębnych podgrup pojazdów, ale społecznie skonstruowaną (kulturowo wymyśloną) kategorią, która jest wykorzystywana do uciskania i prześladowania pieszych.
Ten wątek na Twitterze autorstwa Jamesa Lindsaya wprowadza logikę Krytycznej Teorii Ras (i każdej innej teorii krytycznej) w nowe tory. Chodzi o to, iż teorie krytyczne są łatwe do tworzenia i nadużywania. Warto przeczytać.
Prowadzisz samochód. Zatrzymujesz się, aby przepuścić kogoś na przejściu, przechodzień wchodzi na jezdnię, nie rozglądając się. Samochód nadjeżdżający z przeciwka nie zatrzymuje się i uderza w tę osobę. Kto ponosi winę?
Jeśli myślimy systemowo, wszyscy oprócz pieszego. Każdy. Każdy, kto prowadzi samochód, sprzedaje samochody, naprawia samochody, itp.
Mamy system, który skłania ludzi do jeżdżenia samochodami, do *potrzebowania* jeżdżenia samochodami, do *niemożności* rozwiązywania swoich problemów bez jeżdżenia samochodami. W którym ludzie czerpią zyski ze sprzedaży samochodów, produkcji samochodów, tankowania paliwa do samochodów, wydobywania i rafinacji paliwa, metalu, gumy, itp.
Wszyscy ci ludzie, wszyscy, którzy wspierają gospodarkę samochodową, są współwinni tej i każdej śmierci, obrażeń lub niedogodności w ruchu drogowym, nie wspominając o różnym wpływie na ludzi, ponieważ nie wszyscy mają samochody lub równie dobre samochody. Są to szkody systemowe oparte na samochodach.
Cały ten system i wszyscy jego beneficjenci są zatem współwinni kultury samochodowej, która zabija dziesiątki tysięcy ludzi rocznie. Mają swój współudział w jeździe samochodem, który racjonalizują jako normalny i uzasadniony, ponieważ przynosi im korzyści. Życie za kierownicą samochodu jest dla nich wygodne.
Nie tylko ludzie, którzy jeżdżą samochodami, ale także ludzie, którzy polegają na systemie gospodarczym i korzystają z niego dzięki samochodom (i ciężarówkom), ludzie, którzy kładą drogi, ludzie, którzy opracowują komponenty stosowane w samochodach lub gospodarce od nich zależnej, są współwinni i świadomie ignorują te sprawy.
Tak właśnie działa myślenie systemowe. To jest marksistowska teoria samochodowa. To jest Krytyczna Teoria Samochodowa.
To niedorzeczne bzdury.
A teraz wróć na górę i zastosuj ten format do nastolatka, który zachorował na zapalenie mięśnia sercowego po otrzymaniu eksperymentalnych terapii genowych, tzw. szczepionki na Covid.
Baw się dobrze!
Przy okazji, niesamowicie łatwo jest wymyślić teorię krytyczną. Gdybyśmy chcieli, w ciągu kilku miesięcy moglibyśmy mieć całe czasopismo z “akademickimi” artykułami, które doprowadziłyby to do absurdu. To takie proste.
Artykuły mogłyby dotyczyć tego, w jaki sposób systemowa nienormatywność jest powiązana z kapitalizmem, rasizmem, seksizmem itp. itd. Mogliby zagłębić się w różne aspekty tego, jak neoliberalizm zależy od gospodarek opartych na samochodach. Mogliby robić tak wiele absolutnie bezsensownych rzeczy, które intelektualiści uwielbiają!
Wniosek? Potrzeba autonomicznych samochodów, prymitywne społeczeństwo bez samochodów, które w jakiś sposób nie jest prymitywne, programy rządowe mające na celu uczynienie posiadania i obsługi samochodu bardzo drogim, zdelegalizowanie samochodów albo dróg, itp. Cokolwiek lewicowo-marksistowskiego można z tym powiązać.
Źródło: Critical Car Theory, James Lindsay
Zobacz na: „Wokeizm” to współczesne czary – Gene Callahan
Queerowa polityka Michela Foucaulta
Negacja Rzeczywistości – James Linsday | Sekretne Religie Zachodu, cz. 1 z 3
Myślenie pojęciowe, a myślenie stereotypowe – Andrzej Wronka, Kazimierz Ajdukiewicz, Józef Kossecki
Karoń o formie komunikacji jaką jest DYSKURS, prowadzący do KONSENSUSU