Pierwszy sklep The Body Shop został otworzony w 1976 roku angielskim Brighton. Założycielka, Anita Roddick miała wtedy rewolucyjną ideę: tworzenie kosmetyków w etyczny sposób (jeden z pierwszych producentów, który nie robił testów na zwierzętach), z naturalnych składników i w opakowaniach, które można samemu napełnić.
To chwyciło i na zawsze zmieniło świat kosmetyków. W szczytowym momencie The Body Shop miało 3000 sklepów w 70 krajach. W 2006 roku Roddick sprzedała swoją markę jeszcze większemu gigantowi: francuskiemu L’Oréal. Rok później zmarła.
The Body Shop bankrutuje w wielu krajach. W Polsce jakoś się trzyma i dalej będzie się rozwijać
Portal dlahandlu.pl, pisze, iż "marka stopniowo traciła tożsamość, przechodząc w ręce kolejnych właścicieli: L’Oréal, brazylijskiej grupy Natura & Co, a w listopadzie 2023 roku – niemieckiego inwestora Aurelius". Popadała też w coraz większe problemy finansowe.
W ostatnich miesiącach firma ogłosiła upadłość w Holandii i Belgii. Wycofała się też USA i zamknęła kilkadziesiąt sklepów w Kanadzie. Po restrukturyzacji udało się jednak odratować oddziały we Francji i Niemczech. W Wielkiej Brytanii najpierw zamknięto ponad 75 sklepów i zwolniono 700 osób, ale potem wznowiono działalność na mniejszą skalę.
W Polsce pod koniec 2023 roku sieć The Body Shop miała 15 sklepów m.in. w Złotych Tarasach i sklep online. Punkty są zarządzane przez spółkę Alshaya Poland (prowadzi też u nas markę Victoria's Secret). Również w naszym kraju marka kiepsko sobie radzi, ale ma plany na rozwój.
"Choć Alshaya Poland odnotowała w 2023 roku wzrost przychodów o 28,1 proc. oraz pozytywne przepływy operacyjne w wysokości niemal 16 mln zł, spółka wciąż walczy z dużymi stratami. Na koniec roku skumulowana strata netto wyniosła ponad 281 mln zł, przewyższając kapitał zapasowy i połowę kapitału zakładowego" – podaje portal dlahandlu.pl.
Spółka w marcu 2024 roku zaczęła kontynuować działalność dzięki wsparciu właściciela grupy: Retail International Company. Tak więc na razie w Polsce The Body Shop będzie dalej istnieć i nie są planowane jakieś większe zwolnienia. Spółka ma przede wszystkim rozwijać sprzedaż przez internet. Sektor e-commerce stanowił prawie 1/3 (28 proc.) przychodów w zeszłym roku.
W tym tygodniu pisaliśmy w NaTemat, iż czarne chmury zebrały się też nad polskim oddziałem marki Duka. W tym roku zamknęła 20 sklepów i znalazła się w sanacji. Możliwe, iż również i tę sieć czeka restrukturyzacja.