Kościół w Słopanowie – drewniana świątynia z XVII wieku z fascynującymi malowidłami

grafywpodrozy.pl 4 godzin temu
Zdjęcie: Kościół w Słopanowie

Kościół w Słopanowie to prawdziwe cudo. Z zewnątrz nic nie zapowiada, iż środek nas zauroczy, ale po przekroczeniu ciężkich drewnianych drzwi stajemy zachwyceni. Każdy skrawek ściany pokryty jest późnorenesansową i barokową polichromią. Trudno się skupić. Ale my szukamy konkretnego rysunku. Poszukuje diabła, ale o tym za chwilę.

Spis treści

• Gdzie znajduje się Słopanowo
  • Kiedy można zwiedzać kościół w Słopanowie
  • Kościół w Słopanowie – krótka historia
  • Słynny diabeł ze Słopanowa
  • Święty Mikołaj na malowidłach
  • Poszukiwanie diabła
  • Inne interesujące miejsca w okolicy
  • Internetowy przewodnik po Polsce
Kościół w Słopanowie z zewnątrz nie ma żadnych zdobień

Gdzie znajduje się Słopanowo

Wieś Słopanowo leży w województwie wielkopolskim między Szamotułami i Obrzyckiem. Tuż przy drodze wojewódzkiej nr 185. Jednak, żeby dotrzeć do centrum wsi i zabytkowego kościoła, należy z niej w pewnym momencie zjechać. Przy kościele znajduje się duży darmowy parking.

Kiedy można zwiedzać kościół w Słopanowie

Nie mamy dobrych wiadomości. Choć to zabytek wyjątkowy nie żadnej procedury, które umożliwiałyby zwiedzenie kościoła. Do małych kościołów w Wielkopolsce często trudno dostać się do środka. Dlatego zdecydowaliśmy się na wycieczkę w niedzielę. Nabożeństwa w Słopanowie odprawiane są w niedzielę o godzinie 07.30 i 11.00. To chyba najlepsze rozwiązanie. Podobno kościół do zwiedzania w dni powszednie udostępnia kościelny. Wioska jest maleńka, więc pewnie łatwo do niego dotrzeć, ale tego rozwiązania nie testowaliśmy.

Kościół w Słopanowie – krótka historia

Kościół w Słopanowie powstał w roku 1695. Świątynia powstała dzięki fundacji Jana Kąsinowskiego sędziego wałeckiego, wówczas właściciela wsi. Konsekracja kościoła św. Mikołaja odbyła się w 1699 r. W latach 1699-1701 wykonano późnorenesansową i barokową polichromię we wnętrzu kościoła. Remont kościoła, a następnie konserwacja polichromii miały miejsce w latach 1951-1953 i 1953-1954.

Słynny diabeł ze Słopanowa

Twórca malowideł pozostaje anonimowy, ale przypuszczalnie był to amator. Jakiś ludowy artysta, który dostał swoją szansę. Wykorzystał ją znakomicie. Jego dzieło wymyka się z ówczesnych reguł. Nie ma co owijać w bawełnę. Facet po prostu odleciał. Najlepszym przykładem jest rysunek szatana, który ciągnie karczmarkę do piekła. Obok wypisane są jej grzechy. Na pierwszym miejscu przewina – „bo nie dolewała”. Grzech zaprawdę godny wtrącenia w ogień piekielny. Każdy fan piwa to potwierdzi. Tylko spoglądając na diabła, któremu bliżej jest do wielkanocnego zajączka, trudno się nie uśmiechnąć.

Święty Mikołaj na malowidłach

Patronem kościoła jest św. Mikołaj. Stąd na malowidłach znajdziemy sceny z życia świętego. Uderzenie w twarz na soborze nicejskim Ariusza, posądzonego o herezję. Narodziny legendy o prezentach na dzień Mikołaja. Na jednym z rysunków św. Mikołaj wrzuca w nocy monety do domu biednej rodziny. Oczywiście jest też makabryczna historia o karczmarzu, który do beczki z solą zapakował trójkę dzieci. Święty Mikołaj je wskrzesił. Malowidła powstawały przez cztery lata. Kościół dotrwał do naszych czasów w bardzo dobrym stanie. W latach 50. XX wieku polichromia poddana została renowacji. To chyba najbardziej oryginalny kościół w Wielkopolsce. Szkoda, iż tak mało turystów tu dociera.

Poszukiwanie diabła

Na miejsce dotarliśmy rano tuż przed mszą. W kościele czekali już pierwsi wierni. Kilka minut zajęło nam podziwianie malowideł. Powoli kończył się nam czas. Diabła na rysunku nie odszukaliśmy, a za chwilę przed ołtarzem mógł się pojawić ksiądz. Odpuściliśmy poszukiwania.

– Przepraszamy, gdzie jest ten słynny diabeł – spytaliśmy szeptem starszego pana.

– Szukajcie na suficie pod chórem – dostaliśmy wskazówkę, dzięki której bez problemu odszukaliśmy interesujące nas malowidło. Rzeczywiście jest nieźle ukryte.

Inne interesujące miejsca w okolicy

• Most w Stobnicy – nieczynny most nad Wartą przyciąga tysiące turystów
  • Cichy Memoriał w Puszczy Noteckiej
  • Pałac w Kobylnikach – spacer po malowniczym parku i poszukiwanie tajemniczego cmentarza
  • Obrzycko atrakcje i zabytki

Internetowy przewodnik po Polsce

Zapraszamy do naszego Interaktywnego przewodnika po Polsce. Mapa ułatwi nawigację po naszych artykułach. Każde zaznaczone na mapie miejsce posiada aktywny link, który przeniesie was do obszernego artykułu. Fotki, historia, zabytki, legendy, godziny otwarcia muzeów, ceny biletów i wiele przydatnych wskazówek. Z mapą planowanie podróży po Polsce staje się proste. To prawie 200 opisanych dokładnie miejsc. W przypadku niektórych miast znajdziecie obszerny przewodnik. I oczywiście mnóstwo fotek, które uwielbiamy robić. Zapraszamy do podróży z nami. Mapa pozostanie zawsze jako pierwsza publikacja na naszej stronie. Będzie zawsze pod ręką. Zaglądajcie tu, ponieważ będziemy cały czas nasz przewodnik rozwijać i uaktualniać.