Fałszywe oceny i recenzje hoteli oraz innych obiektów noclegowych, pojawiające się na popularnych platformach internetowych, wcale nie są rzadkością. Jak informowała w kwietniu tego roku "Rzeczpospolita", jeden z takich serwisów w 2024 roku wytropił i usunął aż 2,7 miliona tego typu wpisów. Ponadto w ciągu dwóch lat ich liczba wzrosła niemal dwukrotnie. To oznacza, iż wielu turystów mogło zasugerować się opiniami, które nie były dziełem prawdziwych gości i mogły mocno odbiegać od tego, co dany obiekt rzeczywiście oferuje. Unia Europejska postanowiła zatem stworzyć dokument, za pomocą którego oferty publikowane w sieci staną się znacznie bardziej wiarygodne.
REKLAMA
Zobacz wideo PODRÓŻE MAŁE I DUŻE [Co to będzie? odc.19]
Unia Europejska kontra fałszywe opinie. Giganty turystyczne idą śladem KE
W poniedziałek 1 września 2025 roku Komisja Europejska zaprezentowała nowy "Kodeks postępowania dla wiarygodnych opinii online dotyczących zakwaterowania turystycznego". Jak wskazuje portal pl.eureporter.co, dokument ma na celu zapewnienie większej wiarygodności ocen i recenzji online z sektora turystyki oraz zakwaterowania. Nie wprowadza on nowych przepisów, ale jest zbiorem adekwatnych praktyk dla hotelarzy i platform internetowych, które umożliwiają dokonywanie rezerwacji noclegów. Kodeks pozwoli na lepszą współpracę UE z podmiotami z sektora turystycznego. Ma to przede wszystkim ułatwić odróżnianie recenzji publikowanych przez prawdziwych gości danego obiektu, od tych, które uznaje się za fałszywe. Dzięki temu turyści będą mogli podejmować bardziej świadome wybory. Według serwisu Fly4free wsparcie wobec inicjatywy i stosowanie nowych praktyk zadeklarowało kilka dużych platform, takich jak Booking.com, Airbnb czy Lastminute.com.
Sprawdź również: Nie włożyli walizek do samolotu. Polscy turyści dowiedzieli się o tym po wylądowaniu
Wiarygodne recenzje online są niezbędne dla zaufania w turystyce. Dzięki temu nowemu Kodeksowi postępowania podnosimy poprzeczkę w całej Europie, zapewniając, iż tylko prawdziwi goście mogą wystawiać recenzje. Oznacza to jaśniejsze, sprawiedliwsze, bardziej wiarygodne, przejrzyste i rzetelne informacje dla wszystkich. To korzyść dla podróżnych, korzyść dla dostawców zakwaterowania turystycznego i krok naprzód w kierunku większej odporności sektora turystycznego
- skomentował Komisarz ds. zrównoważonego transportu i turystyki, Apostolos Cycykostas, cytowany przez pl.eureporter.co.
Tych opinii nie napisali goście. UE zakazuje kupowania sobie ocen
Podstawową kwestią jest uniemożliwienie wystawiania ocen i recenzji osobom, które nie odbyły wizyty w danym obiekcie. Platformy, które zaangażowały się w sprawę, zostały zobowiązane do weryfikacji źródła wpisów, a więc powiązania ich z kontem użytkownika czy numerem rezerwacji. Ponadto sami użytkownicy otrzymają możliwość zgłaszania podejrzanych opinii, a właściciele obiektów będą mogli odpowiadać na krytyczne komentarze. Platformy obiecały także regularną aktualizację danych o obiektach, aby do osoby rezerwującej od razu trafiały najświeższe recenzje oraz opisy. Podobnych zasad jest więcej, a pierwsze spotkanie osób zaangażowanych w inicjatywę ma odbyć się na początku lutego 2026 roku. Na ten moment nie wiadomo, kiedy kodeks zacznie oficjalnie obowiązywać. Co ważne, liczba osób i platform zainteresowanych współpracą może jeszcze wzrosnąć, ponieważ inicjatywa ma charakter otwarty. Na taką współpracę mogą zdecydować się operatorzy obiektów noclegowych, stowarzyszenia oraz serwisy internetowe. Podpisując dokument, podmioty zobowiązują się do podjęcia działań w celu zapewniania wiarygodności i przejrzystości ocen oraz recenzji publikowanych w sieci.
Źródła: pl.eureporter.co, fly4free.pl, turystyka.rp.pl
Dziękujemy, iż przeczytałaś/eś nasz artykuł.
Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Wiadomościach Google.