Kolekcja tkanin dekoracyjnych Grid to efekt współpracy firmy Dekoma z projektantkami Anną Łoskiewicz-Zakrzewską i Zofią Strumiłło Sukiennik. Retro-futurystyczne wzory i kolorystyka to efekt wymieszania wielu inspiracji: estetyki lat 80., scenografii filmów „Wall Street” i „Tron”, fascynacji pierwszymi, bardzo uproszczonymi grafikami komputerowymi czy wreszcie kartografii.
Kolekcja tkanin Grid
W modzie, filmach i całej kulturze wizualnej często wracamy do przeszłości: lat dzieciństwa, nostalgicznych wspomnień, związanej z tym estetyki, kulturowych oraz technologicznych zmian i fenomenów. Czasem te powroty są niczym zapętlone podróże w czasie, bo wracamy do przeszłości skuszeni jej wizją przyszłości. Coś z tego ducha ma też kolekcja tkanin dekoracyjnych Grid.
„Inspiracją były m.in. początki technologii grafiki komputerowej – minimalistyczne linie na barwnym tle. Podstawowe narzędzia, które ta technologia oferowała, mogą w interesujący i niesztampowy sposób budować przestrzeń. Przejście tonalne nadaje głębi oraz trójwymiarowości tkaninie, a linie przywołują na myśl podział stosowany w mapach. Sam welur dodaje również interesujący efekt załamywania się światła, co szczególnie widać, kiedy materiał jest udrapowany, bądź jest stosowany na trójwymiarowych obiektach” – opowiada Zofia Strumiłło-Sukiennik.
Pięć miast
Tym, co łączy pięć dekoracyjnych, welurowych dzianin z kolekcji Grid, jest nadrukowany motyw regularnej siatki oraz barwny gradient, zmieniający się na szerokości kuponu. Każda z pięciu tkanin nosi nazwę jednego z pięciu miast: Warszawy, Bejrutu, Miami, Neapolu i Reykjaviku. Warszawa ma kolory miejskiego pejzażu stolicy w pochmurny dzień: mamy tu niebieskoszare niebo i szaro-beżowe fasady budynków. Miami to zachód słońca nad egzotyczną plażą rodem z serialu „Miami Vice” i nieco kiczowatych grafik z lat 80.: zmienia się od słonecznej żółci do głębokiego różu.
W Bejrucie miętowa, pastelowa zieleń zmienia się stopniowo w nasycony szmaragd. W Neapolu przechodzimy od ciepłej, musztardowej żółci do khaki, a charakterystyczna dla Grid siatka ma kolor żółty. Z kolei szary gradient Reykjaviku przywodzi na myśl zapadający zmierzch, a siatka jest czarna. Dekoracyjny charakter tkanin dopełnia połysk weluru Spring, który posłużył jako baza do nadrukowania wzorów.
Retro-futurystyczny wzór, zaprojektowanego przez Anną Łoskiewicz-Zakrzewską i Zofię Strumiłło-Sukiennik, pomimo nawiązań do przeszłości, ma ponadczasowy charakter: łatwo go wkomponować do różnorodnych wnętrz, od tych inspirowanych mid-century, po całkowicie współczesne, minimalistyczne czy choćby industrialne.
Na Manhattanie
Szóstym miastem związanym z kolekcją Grid jest Nowy Jork. To w Wielkim Jabłku powstała na zamówienie Dekomy sesja zdjęciowa, którą zrealizował kreatywny duet: Małgorzata Bernady i Boris Miller. Jako lokalizację wybrali oni okolice parku High Line, stworzonego na dawnej estakadzie kolejowej, przebiegającej od Meatpacking District po Hudson Yards. Sceneria wieżowców Manhattanu podkreśla architektoniczne skojarzenia ze wzornictwem Grid: geometryczna siatka wzoru do złudzenia przypomina regularne podziały szklanych fasad budynków. Na zdjęciach wykonanych przez Borisa Millera możemy też zobaczyć fragmenty konstrukcji samej estakady High Line.
Nowe życie kolejowej estakady
Park High Line to unikalny projekt rewitalizacji miejskiej przestrzeni – efekt pracy studia architektonicznego Diller Scofidio+Renfro oraz wybitnych projektantów zieleni: Pieta Oudolfa i Jamesa Cornera. Otwarty w 2009 roku, gwałtownie stał się jedną z najważniejszych atrakcji turystycznych Nowego Jorku, przyciągając corocznie kilka milionów zwiedzających zafascynowanych fuzją architektury i naturalistycznych nasadzeń roślinności.
Wisząca na wysokości 10 metrów nad ziemią kolejowa trasa zaczęła powstawać w 1929 roku, aby zastąpić tradycyjną, naziemną linię, która w gęstej miejskiej zabudowie była miejscem licznych wypadków. Mimo ogromnych kosztów, które pochłonęła ta inwestycja, już w latach 50. linia przegrała w starciu z transportem samochodowym i regularne połączenia zawieszono. Tory zarosły krzakami, a choćby drzewami; w latach 80. część estakady wyburzono. Dopiero podjęta w 1999 roku inicjatywa miejskich aktywistów doprowadziła do zamiany dawnej estakady w promenadę. Transformacja High Line spowodowała, iż zapuszczona okolica stała się najgorętszym miejscem na rynku nieruchomości w Nowym Jorku.
O projektantkach
Zofia Strumiłło-Sukiennik prowadzi pracownię projektową Zofia Strumiłło – Sukiennik STUDIO. Jest również współwłaścicielką marki SPLOT, zajmującej się wprowadzaniem na rynek unikatowych mebli i elementów wyposażenia wnętrz, oraz twórcą innowacyjnego betonu architektonicznego BIEL studio.
Anna Łoskiewicz-Zakrzewska projektantka wnętrz, mebli oraz przedmiotów codziennego użytku, a także twórczyni instalacji artystycznych i scenografii. Od 2021 roku prowadzi pracownię – Łoskiewicz Studio. Skupia się na projektach przestrzeni publicznych, targowych, wystawienniczych oraz biurowych.
Wspólnie w latach 2011-2021 współtworzyły pracownię projektową Beza Projekt, zdobywając uznanie, zarówno w Polsce, jak i za granicą. Ich projekty wnętrzarskie to m.in. wnętrza warszawskiego ULu, przestrzeni coworkingowej The Nest, baru Wozownia, cukierni Kukułka czy krakowskiej agencji reklamowej Hand Made. Studio ma też na swoim koncie projekty produktowe dla m. in. MDD, Mikomax, Vox i pod własną marką.
Marka: Dekoma | dekoma.eu