Kolejki na lotnisku to przeszłość? Polski port wprowadza zmiany. Szybciej choćby o 50 proc.

gazeta.pl 1 tydzień temu
Zdjęcie: Fot. Dawid Zuchowicz / Agencja Wyborcza.pl / Facebook Lotnisko Chopina


Wizyta na lotniskach spędza sen z powiek wielu pasażerom. Stres, pośpiech, długie kolejki - to niestety częste zjawiska towarzyszące podróży. Nowoczesne technologie mają jednak na celu usprawnienie całego procesu, minimalizując czas oczekiwania oraz chaos. Jedno z takich rozwiązań jest w warszawskim porcie.
Boarding to nic innego jak proces wchodzenia na pokład samolotu. Wymaga odpowiedniego przygotowania i organizacji zarówno od pasażerów, jak i obsługi lotniska. Polega na weryfikacji karty pokładowej i dokumentu tożsamości przy przypisanej bramce, a następnie przejściu do maszyny. W miarę jak liczba podróżnych rośnie, lotniska inwestują w nowoczesne technologie, które mają przyspieszyć boarding i zwiększyć jego płynność. Przykładem takiej innowacji są bramki do self-boardingu, które już pojawiły się na warszawskim Lotnisku Chopina.


REKLAMA


Zobacz wideo Lotnisko w Katarze zachwyca. Przepych, drogie marki i... park


Jak wejść na pokład samolotu? Nowe technologie na Lotnisku Chopina w Warszawie
Nowy system działa w oparciu o automatyczne skanowanie kart pokładowych. Pasażer przykłada ją do skanera, a bramka otwiera się, umożliwiając wejście do rękawa samolotu. Obsługa lotniska nadzoruje cały proces i jest gotowa pomóc w razie potrzeby. Lotnisko Chopina w Warszawie wprowadziło to rozwiązanie jako pierwsze w Polsce. Dziesięć podwójnych bramek do self-boardingu zostało zainstalowanych w strefie Schengen przy bramkach 27-32, 36-37 oraz 38-41. System pozwala skrócić czas wchodzenia na pokład aż o 50 proc. niedługo podobne urządzenia pojawią się na lotnisku w Krakowie-Balicach, gdzie na początek planowany jest montaż dwóch testowych bramek.


Ile pasażerów obsługuje lotnisko Chopina w Warszawie? Rekordowe wyniki i plany na przyszłość
W 2024 roku Lotnisko Chopina obsłużyło rekordową liczbę 21,3 miliona pasażerów, co było najwyższym wynikiem w historii. Największe natężenie ruchu zanotowano 2 sierpnia, kiedy z portu skorzystało ponad 78 tysięcy osób. Miejsce obsłużyło również ponad 117 tysięcy ton cargo, co oznacza wzrost o 13 proc. w porównaniu do roku poprzedniego.


Aby sprostać rosnącemu popytowi, lotnisko inwestuje w rozbudowę infrastruktury. Planuje się zwiększenie liczby stanowisk postojowych dla samolotów wąskokadłubowych i szerokokadłubowych oraz modernizację terminala pasażerskiego, którego powierzchnia wzrośnie o 15 proc.
Idź do oryginalnego materiału