Kiedy pasażerom przysługuje rekompensata za opóźniony lub odwołany lot?

pomyslynawyprawy.pl 3 dni temu

(artykuł sponsorowany)

Szacunkowo 20% wszystkich linii lotniczych notuje w swoich rozkładach lotu opóźnienia. Niekiedy są to różnice rzędu kilku minut, innym razem – kilku godzin. Czy w przypadku opóźnienia lub odwołania lotu można liczyć na rekompensatę od przewoźnika, a o ile tak, jak jej dochodzić?

Kiedy pasażerom przysługuje odszkodowanie od przewoźnika?

Zasady ustalania prawa do rekompensaty i wyliczana ich wysokości wynika z rozporządzenia Rozporządzenie (WE) nr 261/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 lutego 2004 r. Ustanawia się wspólne zasady odszkodowania i pomocy dla pasażerów w przypadku odmowy przyjęcia na pokład albo odwołania lub dużego opóźnienia lotów. Ten akt prawa unijnego jest stosowany bezpośrednio i obowiązuje na terytorium wszystkich państw członkowskich, jeżeli:

  • Lot zaczynał się z lotniska położonego na terytorium państwa członkowskiego.
  • Lot zaczynał się z lotniska położonego na terytorium państwa trzeciego, o ile port docelowy znajduje się na terytorium UE lub EOG, chyba iż pasażerowie otrzymali w państwie trzecim rekompensatę od europejskiego przewoźnika.

Zasadniczo nie ma więc znaczenia, czy podróżujesz liniami Ryanair, Lufthansa, czy LOT, prawo do dochodzenia odszkodowania będzie zawsze wyglądało tak samo. Pod warunkiem, iż pasażerowie stawią się do odprawy zgodnie z zaleceniami (lub w przypadku ich braku – z minimum 45-minutowym wyprzedzeniem). Rekompensata przysługuje też wyłącznie do usług przewozu lotniczego wykonywanych na podstawie standardowej taryfy. o ile pasażer lata za darmo lub na podstawie taryfy zniżkowej, która nie jest powszechnie dostępna, odszkodowanie nie należy się, chyba iż poszkodowany dostał po prostu bilet na lot w ramach programu lojalnościowego.

Kiedy przysługuje odszkodowanie za opóźniony lot?

Rozporządzenie mówi o dużym opóźnieniu jako podstawie dochodzenia odszkodowania i ma to niebagatelne znaczenie dla ochrony praw pasażerów. Na rekompensatę zasługuje wyłącznie opóźnienie w dotarciu do portu docelowego przekraczające 3 godziny. o ile samolot zdoła nadrobić część straty po drodze i np. zredukuje przesunięcie z 3 h 15 min do 2 h 45 minut, rekompensata z tytułu opóźnienia nie będzie przysługiwała, choć przez cały czas pasażerowie mogą żądać od przewoźnika opieki na lotnisku, o ile ma on uzasadnione przekonanie, iż lot ulegnie opóźnieniu.

Rekompensata za odwołany lot

Inaczej wygląda kwestia odszkodowania za lot odwołany. W tym przypadku najważniejsze znaczenie dla uprawnień pasażerów ma to, czy otrzymali oni informację o anulacji lotu z odpowiednio dużym wyprzedzeniem. Im jest ono większe, tym łagodniej kształtuje się ustalanie odpowiedzialności przewoźnika.

  • W przypadku wyprzedzenia minimum 14-dniowego pasażerom nie przysługuje odszkodowanie, a pasażer nie musi podejmować żadnych dodatkowych czynności.
  • W przypadku wyprzedzenia między 7 a 14 dni przewoźnik musi wypłacić odszkodowanie, chyba iż pasażerom zaoferowano zmianę planu podróży, umożliwiającą wylot najpóźniej 2 godziny przed planowym czasem odlotu i dotarcie do miejsca docelowego nie więcej, niż 4 godziny po planowym czasie przylotu.
  • W przypadku wyprzedzenia krótszego niż 7 dni zwalnia przewoźnika wtedy, gdy zaoferuje on pasażerom zmianę planu podróży, umożliwiającą wylot najpóźniej 1 godzinę przed planowym czasem odlotu i dotarcie do miejsca docelowego nie więcej, niż 2 godziny po planowym czasie przylotu.

Niezależnie od okoliczności, odwołując lot, przewoźnik powinien przekazać pasażerom szczegóły dotyczące alternatywnego połączenia. Co istotne z odwołaniem w skutkach zostało zrównane też przyspieszenie lotu o co najmniej godzinę. Chcesz dowiedzieć się, czy w przypadku Twojego lotu masz prawo do odszkodowania? Zajrzyj na: https://skysupport.pl/ryanair-odwolany-lub-opozniony-lot/ i powierz analizę swojej sprawy profesjonalistom!

Jak wyliczana jest wysokość odszkodowania?

Wysokość odszkodowań lotniczych jest uzależniona długości lotu, przy czym trasa, jaką musi pokonać samolot, jest mierzona po najkrótszym odcinku ortodromu:

  • W przypadku lotów wewnątrzwspólnotowych do 1500 km wysokość rekompensaty wynosi 250 euro.
  • W przypadku lotów wewnątrzwspólnotowych powyżej 1500 km oraz pozostałych między 1500 a 3500 km wysokość rekompensaty wynosi 400 euro.
  • W przypadku pozostałych lotów wysokość odszkodowania wynosi 600 euro.

Odszkodowanie może być wypłacone wyłącznie w formie pieniężnej, np. gotówką lub przelewem. Przewoźnik nie może zwolnić się z odpowiedzialności poprzez wydanie np. voucheru na inny lot. Chyba iż pasażer wyrazi zgodę na taką zamianę.

Odszkodowanie a opieka przewoźnika

Prawa do odszkodowania nie należy utożsamiać z prawem do opieki. o ile lot został opóźniony o minimum 2 godziny w przypadku lotów do 1500 km (i odpowiednio 3 lub 4 godziny dla dłuższych tras), przewoźnik ma obowiązek zapewnić pasażerom posiłki i napoje w ilości adekwatnej do czasu oczekiwania, darmowe połączenia telefoniczne lub korespondencję e-mail. jeżeli oczekiwanie przedłuża się na następny dzień, opieka powinna objąć także opłatę za nocleg i transport z lotniska do miejsca zakwaterowania i z powrotem.

Jeżeli przewoźnik nie zadba o sytuację pasażerów (w szczególności zaś dzieci i osób o specjalnych potrzebach) i będą musieli pokryć oni koszty utrzymania z własnych kieszeni, odszkodowanie można rozszerzyć również o poniesione wydatki. Tu warunkiem jest przedstawienia rachunków lub faktur. Dlatego nie warto spieszyć się z wyrzucaniem dowodów zapłaty.

Kiedy przewoźnik może zwolnić się z odpowiedzialności?

Unijny ustawodawca daje przewoźnikowi prawo do zwolnienia się z odpowiedzialności i obowiązku wypłaty odszkodowania, ale nie jest to takie proste. Linie lotnicze muszą wykazać, iż nie mogły przewidzieć, ani zapobiec przypadkowi siły wyższej, a także, iż podjęły wszystkie racjonalne działania, aby zrealizować przewóz lotniczy zgodnie z umową. Jakie sytuacje pozwalają na wyłączenie odpowiedzialności linii lotniczych?

  • warunki atmosferyczne, które uniemożliwiają bezpieczne rozpoczęcie lotu (np. burze, silne opady śniegu lub porywisty wiatr),
  • katastrofa naturalna (np. zalanie pasa startowego),
  • strajki strony trzeciej (np. personelu lotniska),
  • zagrożenie dla bezpieczeństwa lotu (np. informacje o umieszczeniu niedozwolonych przedmiotów na pokładzie samolotu),
  • wada fabryczna samolotu, której wystąpienie nie jest winą przewoźnika.

Ciężar dowodu spoczywa na przewoźniku i to on będzie musiał wskazać konkretną przyczynę uniemożliwiającą prawidłową realizację umowy przewozu lotniczego.

Odszkodowania lotnicze – dlaczego warto skorzystać z pomocy profesjonalistów?

Spory z przewoźnikami to często sprawy o znacznym stopniu skomplikowania. Dodatkowo pasażerowie, którzy chcą dochodzić rekompensaty pieniężnej, w pierwszej kolejności mają obowiązek wyczerpania postępowania reklamacyjnego. Polski ustawodawca w stosunku do roszczeń opartych o przepisy unijne przewidział krótki, bo zaledwie 1-roczny termin przedawnienia.

Dlatego warto skorzystać z pomocy doświadczonej firmy odszkodowawczej, która pomoże odzyskać należne odszkodowanie. Powierzając swoją sprawę fachowcom, masz pewność, iż Twoja sprawa zostanie szczegółowo przeanalizowana, a postępowanie reklamacyjne i sądowe – poprowadzone z najwyższą starannością!

Idź do oryginalnego materiału