„Kamień milowy” w lotnictwie. Samolot cywilny przełamał barierę dźwięku

news.5v.pl 20 godzin temu

Podczas lotu testowego na pustyni Mojave w Kalifornii, który odbył się we wtorek, samolot XB-1 trzykrotnie przekroczył barierę dźwięku. Jak pisze „WP”, próba ta była kamieniem milowym dla firmy Boom Supersonic, producenta małych samolotów, która ma nadzieję sprawić, iż naddźwiękowe podróże lotnicze będą dostępne dla wszystkich.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podczas pierwszego przekroczenia bariery dźwięku samolot osiągnął prędkość 1,122 macha. W ciągu kolejnych 20 minut maszyna jeszcze dwukrotnie uzyskała szybkość wyższą od dźwięku.

Wtorkowy lot odbył się w tej samej przestrzeni powietrznej, w której po raz pierwszy przełamano barierę dźwięku w 1947 r. Firma Boom Supersonic potrzebowała specjalnego pozwolenia od Federalnej Administracji Lotnictwa, aby móc przeprowadzić tę próbę.

„Naddźwiękowy lot XB-1 pokazuje, iż technologia naddźwiękowych lotów pasażerskich już nadeszła” – napisał w oświadczeniu Blake Scholl, szef Boom Supersonic.

Następca Concorde nadchodzi? Czegoś takiego nie było od ponad 20 lat

„WP” przypomina, iż minęły ponad dwie dekady, odkąd Concorde, komercyjny naddźwiękowy odrzutowiec, po raz ostatni przewiózł ludzi przez Atlantyk. Legendarny projekt, który był wspólnym przedsięwzięciem rządów Wielkiej Brytanii i Francji, spełniał marzenia o szybkich podróżach między Europą a Ameryką, ale wysoka cena biletów sprawiała, iż był poza zasięgiem większości podróżnych.

Do wycofania Concorde’a przyczyniła się także katastrofa we Francji w 2000 r., w której zginęło 113 osób. Samoloty te ostatecznie przestały latać w 2003 r.

Zdaniem „WP” władze Boom Supersonic są przekonane, iż mogą pokonać bariery, które uziemiły Concorde’a i sprawić, iż podróże naddźwiękowe będą przystępne cenowo i bardziej ekologiczne. Naddźwiękowy samolot Overture tej firmy ma być zaprojektowany tak, aby wykorzystywać zrównoważone paliwo lotnicze.

Ekspert ostrzega przed przedwczesnym entuzjazmem

Overture ma być samolotem pasażerskim, który będzie przewoził od 64 do 80 pasażerów. Będzie poruszał się z prędkością 1,7 macha, czyli 1,7 razy większą od prędkości dźwięku, a zatem ponaddwukrotnie szybciej niż zwykły samolot pasażerski. W czerwcu ub. roku firma ukończyła budowę fabryki Overture w Greensboro w Karolinie Północnej i poinformowała, iż docelowo będzie w stanie produkować tam 66 maszyn rocznie.

„WP” cytuje amerykańskiego eksperta lotniczego Boba van der Lindena, według którego wtorkowy test dobrze wróży firmie Boom Supersonic, ale z drugiej strony najprawdopodobniej niedługo pojawią się wyzwania, przed którymi stanął Concorde.

— Długa, długa, długa droga między tym lotem testowym, a zbudowaniem naddźwiękowego samolotu pasażerskiego – powiedział van der Linden. — I kolejne pytanie dotyczące transportu naddźwiękowego brzmi: czy jest na to rynek? Czy rozwiązali problemy, z którymi nie poradził sobie Concorde? To wciąż nie jest pewne — dodał.

Idź do oryginalnego materiału