Jakie znaczenie podczas pracy ma ochrona słuchu?

tarnobrzeg.info 20 godzin temu

Zachowanie bezpieczeństwa jest absolutnie kluczowym czynnikiem podczas każdej pracy – zaniedbania w tym kontekście będą oczywiście prowadzić do powstawania sytuacji zagrażających zdrowiu, a choćby życiu pracownika. Dlatego istnieją odpowiednie przepisy prawne, które regulują poprawne zachowanie pracodawców oraz pracowników w zależności od wykonywanego zawodu i podejmowanych obowiązków. W wielu przypadkach narażony na uszkodzenie jest słuch człowieka, ponieważ jest on wrażliwy. Prawo nakazuje stosowanie środków ochronnych w określonych sytuacjach. Dowiedz się, kiedy powinno się stosować środki bezpieczeństwa i jakie normy powinny spełniać.

W jakich branżach niezbędna będzie ochrona słuchu?

Ochrona zdrowia jest regulowana w Polsce przez przepisy Bezpieczeństwa i Higieny Pracy. Znajdują się w nich również wskazania dotyczące zabezpieczenia słuchu, ponieważ częste oraz nieprzerwane narażenie na hałas może skutkować trwałymi ubytkami słuchu. Dlatego jeżeli poziom hałasu w danym miejscu pracy przekracza 80 dB, pracodawca ma obowiązek zapewnić pracownikom produkty ochronne. Wówczas jednak pracownicy nie mają jeszcze obowiązku użycia tych akcesoriów. Sytuacja ta zmienia się dopiero w momencie, w którym w miejscu pracy występuje ciągły hałas na poziomie 85 dB. Wtedy już każdy pracownik ma obowiązek używania narzędzi ochronnych słuchu – znaleźć je można na stronie https://www.bhpcentrum.pl/. Ich posiadanie jest w danych sytuacjach koniecznością.

Ochrona słuchu jest niezbędna wszędzie tam, gdzie poziom hałasu przekracza określony poziom. Często ma to miejsce w przypadku zawodów związanych z przemysłem ciężkim, a zatem w hutach, fabrykach, halach produkcyjnych – wszędzie tam, gdzie maszyny, prasy, młoty czy piece mogą generować hałas. Maszyny hałasują również w branży budowlanej i drogowej, stolarskiej, zbrojeniowej, muzycznej, a także na lotniskach czy w rolnictwie.

W jaki sposób chronić słuch?

Istnieją dwa podstawowe sposoby ochrony słuchu podczas pracy. Pierwszym z nich są wkładki przeciwhałasowe, zwane potocznie również zatyczkami do uszu. Są to niewielkie, lekkie przedmioty, które są wygodne w noszeniu oraz łatwo połączyć je z innymi akcesoriami ochronnymi, takimi jak np. kask czy okulary. Aby jednak dobrze spełniały swoją rolę, muszą być dobrze założone – aby ich użytkowanie było łatwiejsze, można postawić na wersje na pałąku lub sznurku.

Drugą możliwością są nauszniki przeciwhałasowe, które wiele osób nazywa również słuchawkami, co ma swoje podłoże w bardzo zbliżonym wyglądzie. Nauszniki zakrywają całe uszy miseczkami, w których znajduje się materiał dźwiękochłonny. Są one łatwe w obsłudze – wystarczy je nałożyć na uszy, aby zaczęły spełniać swoje funkcje. Dostępne są one również w wersjach nahełmowych, dzięki czemu można ich łatwo używać również z tymi akcesoriami ochronnymi. Warto również zwrócić uwagę na to, iż nauszniki mogą zawierać wbudowane radio, Bluetooth oraz mikrofon, dzięki czemu będzie można słuchać radia lub komunikować się z innymi pracownikami. Postaw na bezpieczeństwo swoich pracowników i zapewnij im wysokiej jakości środki ochronne.

Artykuł sponsorowany

Idź do oryginalnego materiału