Co wybieramy na urlop?
Rodzinne wakacje są wciąż najczęściej wybieraną formą wypoczynku (48 proc.), ale kilka mniej popularne są podróże objazdowe (41 proc.) i city breaki (38 proc.). Na znaczeniu zyskują również wyjazdy aktywne – sportowe, przygodowe czy z elementami wellness. Wzrost zainteresowania tego typu wypoczynkiem wiąże się z poszukiwaniem bardziej angażujących form spędzania wolnego czasu.
Aż 56 proc. badanych organizuje dłuższe wyjazdy (1-2 razy w roku) za pośrednictwem biur podróży. Główne powody? Komfort, oszczędność czasu i bezpieczeństwo. Jak mówi Katarzyna Szepczyńska, dyrektor departamentu sprzedaży ubezpieczeń turystycznych w Europa Ubezpieczenia, to ostatnie ma coraz większe znaczenie i obejmuje nie tylko jakość usług, ale także ochronę ubezpieczeniową, traktowaną jako element standardowej oferty.
Podróże planowane cyfrowo
Coraz więcej osób planuje podróże dzięki narzędzi online: 50 proc. korzysta z serwisów rezerwacyjnych, 40 proc. przegląda strony internetowe i aplikacje biur podróży, a 11 proc. wspiera się choćby sztuczną inteligencją. Równie ważne są jednak tradycyjne kanały – 48 proc. respondentów preferuje osobisty kontakt z agentem.
Przy wyborze oferty z biura podróży przez cały czas najważniejsze pozostają cena (66 proc.) i kierunek wyjazdu (63 proc.). Rośnie znaczenie jakości zakwaterowania (53 proc.), lokalizacji (47 proc.) i rodzaju wyżywienia (43 proc.). Klienci coraz świadomiej analizują także kwestie związane z transportem i opiniami o biurze podróży.
Ubezpieczenia stają się standardem
Niemal 80 proc. respondentów deklaruje, iż wykupuje ubezpieczenie podróżne przed wyjazdem. Co trzecia osoba robi to zawsze. Natomiast46 proc. decyduje się na polisę w zależności od celu podróży i czasu wyjazdu. Tylko 10 proc. badanych nie korzysta z takiej formy ochrony.
Eksperci Europa Ubezpieczenia podkreślają, iż turysta 2025 roku to osoba wymagająca. Jest świadoma celu podróży, aktywna i poszukująca nie tylko atrakcji, ale i poczucia bezpieczeństwa. Firmy turystyczne i ubezpieczeniowe muszą za tymi potrzebami nadążać.
Raport powstał na podstawie badania ARC Rynek i Opinia przeprowadzonego w maju 2025 r. na grupie 600 respondentów podróżujących zagranicznie.
Przeczytaj także:
- Dlaczego marzenia Polaków o wakacjach często pozostają w sferze planów
- Polacy oszczędzają na codzienności, by zafundować sobie luksusowe wakacje
- Milion pracowników mniej do 2029 roku. ZPP: Czas postawić na inkluzywność na rynku pracy
- Workation na stałe w kulturze pracy? Coraz więcej firm otwiera się na elastyczne modele