

Targi pracy to ważne wydarzenie w kalendarzu każdego pracodawcy. Dla wielu firm to okazja, by się zaprezentować i porozmawiać z potencjalnymi kandydatami twarzą w twarz. Dzięki temu można zrozumieć ich potrzeby i oczekiwania, a przede wszystkim przyciągnąć talenty. Jednak sukces na targach nie bierze się z przypadku. Wystąpienie na takich targach wymaga przygotowania, przemyślanej strategii i spójnej komunikacji. Jak się do tego wszystkiego zabrać?
Dlaczego udział w targach pracy ma sens?
Udział w targach pracy ma to coś, czego nie mają klasyczne ogłoszenia w Internecie czy na szyldzie firmy. To bezpośredni kontakt z potencjalnym kandydatem. To moment, w którym możesz pokazać nie tylko, jakie masz oferty, ale jaką firmą jesteś jako zespół, środowisko i jaką macie kulturę pracy. Kandydaci często podejmują decyzje emocjonalnie. A emocje uruchamiają się wtedy, gdy mają możliwość spotkać ludzi, posłuchać ich historii, a choćby po prostu się uśmiechnąć.
Dla pracodawcy to również okazja, by zbadać, jak marka jest postrzegana wśród kandydatów. Możesz zdobyć od nich bezpośredni feedback. Dowiesz się, czy Wasze oferty są atrakcyjne i czy komunikacja jest na odpowiednim poziomie.
Możesz także nawiązać relację z uczelniami, organizacjami branżowymi czy mediami. To doskonały sposób na promocję firmy. Wzmocnisz także wizerunek eksperta poprzez udział w prelekcjach lub warsztatach. Napełnij torby bawełniane z nadrukiem gadżetami, ulotkami z najważniejszymi informacjami i ruszaj na targi!
Przygotowania krok po kroku do targów. Przewodnik dla pracodawców
Targi to wydarzenie, które nie ukrywając, wymaga logistycznego zaplecza. Im wcześniej przygotujesz się to targów, tym lepiej. Dobrze, jeżeli poświęcisz na to dwa do trzech miesięcy przed wydarzeniem.
Określ cel udziału
Zanim zamówisz roll-upy, cukierki i parasole reklamowe, odpowiedz sobie na pytanie: dlaczego moja firma wybiera się na targi? Zerknij na poniższą listę, aby doprecyzować cel wizyty na targach.
Czy chcesz:
- pozyskać CV kandydatów na konkretne stanowiska,
- zbudować świadomość marki,
- promować program stażowy i praktyki,
- zebrać zgłoszenia do bazy talentów?
Od celu zależy wszystko. Od tego, kogo wyślesz na stoisko, przez materiały reklamowe, po sposób komunikacji. Nie musisz mieć jednego celu, możesz mieć ich kilka.
Stwórz dedykowany zespół na targi
Na targi nie warto wysyłać przypadkowych osób. Najlepiej sprawdzi się kilka duetów. Na początek dobierz parę rekruter i osoba z działu HR. To doskonały zespół, który wyjaśni kandydatom procesy i etapy rekrutacji.
Następnie przyda się ambasador marki i pracownik operacyjny. Ten duet dobrze zna się na realiach pracy w firmie i potrafi opowiedzieć o niej od środka. Przyda się także osoba techniczna i ktoś z działu marketingu. Pomogą oni obsłużyć prezentacje, materiały czy poprowadzą rejestry danych.
Zaplanuj materiały i komunikację
Przygotuj zestaw materiałów, które ułatwią Ci i Twojemu zespołowi poruszanie się po targach. Na początek przydadzą się oferty pracy i ulotki z kodem QR. Pod linkiem umieść aktualne rekrutacje. Następnie weź broszury o firmie. Zapisz na nich wartości, przedstaw zespoły i procesy.
Dobre wrażenie zrobią drobne upominki reklamowe od videodruk.pl. Mogą to być kubki, smycze, notesy czy powerbanki. Zadbaj o to, żeby pasowały do profilu Twojej firmy i były faktycznie użyteczne. Pracownikom branży beauty raczej nie przyda się pendrive.
Następnie zadbaj o wizualną oprawę stoiska. Przydadzą się roll-upy, tło z logo firmy czy ekran z prezentacją. Pamiętaj, iż jeżeli zdecydujesz się na prezentacje, zadbaj o kogoś, kto będzie ją obsługiwał i w razie czego odpowie na pytania z nią związane.
Przydadzą się także formularze kontaktowe. To już od Ciebie zależy, czy zdecydujesz się na formę papierową, czy elektroniczną. Dzięki temu zapiszesz dane kandydatów.
Zadbaj o 2-3 mocne i spójne komunikaty i postaraj się nie zalewać odbiorców chaotyczną lawiną informacji. To może ich potencjalnie zniechęcić.
Przemyśl, jak mówić o firmie
Nie każ każdemu pracownikowi improwizować. Warto przygotować krótką prezentację firmy, która odpowie na pytania:
- czym zajmuje się firma,
- na jakie role rekrutuje,
- dlaczego warto do niej dołączyć,
- jak wygląda typowy proces rekrutacyjny?
Dodatkowo przygotuj odpowiedzi na typowe pytania, jakie padają na targach: „Jakie są możliwości rozwoju?”, „Czy można pracować zdalnie?”, „Ile trwa staż?”, „Czy zatrudniacie bez doświadczenia?”.
Stwórz coś, co zapadnie w pamięć
Stoisko powinno być czymś więcej niż ladą i garścią ulotek, które znikną w gąszczu innych pracodawców. Możesz zaproponować coś, co wyróżni Twoją firmę na tle innych jak np. mini quiz wiedzy o przedsiębiorstwie z drobną nagrodą. Świetnie sprawdzają się też zabawy, takie jak wypisywanie swoich supermocy na tablicy.
Możesz także zorganizować szybkie konsultacje CV z rekruterem, który oceni jakość i dopasowanie dokumentu do stanowiska pracy. Te drobne aktywności sprawiają, iż ludzie zatrzymują się dłużej i zapamiętują firmę.
artykuł sponsorowany