
Organizatorzy targów berlińskich ogłosili kolejne sukcesy i rekordy. Zauważyli, iż światowa turystyka ma teraz świetne perspektywy po tym, jak odbiła się od pandemii.
Na targach ITB Berlin rozmawiano o wielkich megatrendach, jak zrównoważony rozwój i cyfrowa rewolucja – a wszystko to pod sztandarem sztucznej inteligencji, która pomaga nam płacić szybciej, a podróże uczynić jeszcze bardziej płynne, jakby maszyny wiedziały, kiedy mamy dość czekania w kolejkach. jeżeli chodzi o zrównoważony rozwój, branża doszła do wniosku, iż przyszły rozwój i wykorzystanie zasobów muszą iść w parze
Szczególnie mocno podczas Konferencji ITB Berlin 2025 wybrzmiały takie zagadnienia, jak asystenci wspomagani sztuczną inteligencją, zrównoważone usługi mobilne czy inteligentne systemy rezerwacji. – ITB Berlin 2025 po raz kolejny pokazało odporność branży i jej innowacyjny pęd. Przejście na zrównoważone koncepcje, integracja AI i transformacja cyfrowa otwierają ogromne możliwości. Targi pokazały dobitnie, iż jako branża możemy naprawdę kształtować tempo zrównoważonej i inkluzywnej turystyki, ale tylko wtedy, gdy będziemy ze sobą współpracować – powiedział dr Mario Tobias, dyrektor generalny Messe Berlin.
Nawiązał tym samym do „Dnia Turystyki Wolnej od Barier” (niem. „Tag des barrierefreien Tourismus”), który odbył się w środę 5 marca w ramach ITB Berlin. Wydarzenie skupiło się na tworzeniu miejsc turystycznych bez barier, projektowaniu ofert z myślą o dostępności dla różnych grup, podróżowaniu bez przeszkód dla dzieci i młodzieży, a także na wykorzystaniu cyfrowych narzędzi i sztucznej inteligencji, by wspierać turystów z różnymi rodzajami niepełnosprawności.

Wiele działo się także na platformie ITB Innovators, służącej do prezentowania innowacji w branży turystycznej, które mają wpływ techniczny, społeczny lub ekonomiczny. ITB Innovators patrzy w przyszłość, łącząc innowacyjne produkty, nowości i usługi od dostawców wystawiających się na wiodących na świecie targach turystycznych. Platforma prezentuje najnowsze światowe innowacje turystyczne.
W 2025 roku innowacjami turystycznymi są m.in.: Wirtualny Menadżer Sprzedaży, Platforma „Cause We Care” służąca do ukierunkowanej redukcji emisji CO₂, Wirtualny asystent Runnr.ai sterowany sztuczną inteligencją, karta Unlimited eSIM firmy World Mobile – transformacja łączności podróży, czy nowa aplikacja agroturystyczna w Albanii. Na stronie internetowej www.itb.com znajdują się szczegółowe opisy poszczególnych innowacji.
Organizatorzy ITB Berlin podkreślają skuteczność i rosnącą popularność towarzyszącej targom platformy komunikacyjnej Meet & Match. Platforma Meet & Match, wprowadzona na ITB Berlin. Odegrała ona kluczową rolę w rozwoju międzynarodowego dialogu. Dzięki niej uczestnicy wydarzenia mogli nawiązać ponad 80 000 istotnych kontaktów biznesowych jeszcze przed rozpoczęciem targów. Niestety, nie cieszyła się ona dużym zainteresowaniem wśród wystawców polskiego stoiska. Można było znaleźć na niej m.in. VisitGdańsk, VisitPoznań, Miasto Łódź, Happy Valley Resort Szklarska Poręba, Zdrojowa Hotels Sp. z o.o, 4 Travel Sp. z o.o., Dzikie Bieszczady Sp. z o.o., AKADEM Incoming Polen, The Polish Hotel Holding Group, kilku bloggerów i dziennikarzy turystycznych.
Sukces ITB Berlin 2025 stanowi pozytywny sygnał dla branży turystycznej na rok 2025. W tym roku wydarzenie zgromadziło 100 000 uczestników przez trzy dni dla profesjonalistów, z czego 87% stanowiły osoby z zagranicy. To imponujący dowód na globalne znaczenie Targów Turystycznych ITB Berlin, które nieustannie przyciągają rosnącą międzynarodową publiczność.

Biznesowi goście, dziennikarze turystyczni, twórcy cyfrowi, influencerzy i blogerzy mieli okazję spotkać się z ponad 5800 wystawcami z całego świata, w tym z ponad 170 krajów. Media i twórcy treści mogli znaleźć najnowsze informacje o ITB Berlin oraz Konferencji ITB Berlin , a także poznać najgorętsze turystyczne trendy.
W przyszłym roku odbędzie się jubileuszowa sześćdziesiąta edycja ITB Berlin. Będzie ona miała miejsce w dniach 3-5 marca 2026 roku. Rocznica podkreśli przeszłość, teraźniejszość i przyszłość podróży dzięki specjalnych wydarzeń. Szczegóły zostaną podane w nadchodzących tygodniach.
Nadal te główne targi turystyczne na świecie pozostaną wydarzeniem B2B. Jak w poprzednich latach, znana na całym świecie Konferencja ITB Berlin odbędzie się obok targów, na żywo, bezpośrednio na terenie wystawowym w Berlinie.
Autor: Agnieszka Nowak i Leszek Nowak, www.2ba.pl