Wszyscy jesteśmy ekspertami i ekspertkami w wypełnianiu formularzy online. Robimy to, gdy zamawiamy coś online. A także, gdy zapisujemy się na nowe zajęcia. Albo gdy składamy wniosek o prawo jazdy. Czasem także, gdy zapisujemy się na spotkanie. Wypełniamy je też, gdy przekazujemy darowiznę lub zapisujemy się do newslettera. Czy jesteśmy jednak ekspertami/ekspertkami jeżeli chodzi o tworzenie formularzy?
Ponieważ wypełniamy tak wiele formularzy online, możemy łatwo zidentyfikować największe błędy. Łatwiej też wyłapiemy te, które zostały źle zaprojektowane. Zły formularz drażni na wielu poziomach:
- gdy formularz marnuje nasz czas, prosząc o niepotrzebne informacje
- gdy formularz nie jest przyjazny dla urządzeń mobilnych
- gdy formularz odświeża się i nie zapisuje wprowadzonych wcześniej informacji
Wśród nas są szczęśliwcy, którzy mają imiona powszechne, posiadające wystarczającą liczbę znaków. Podobnie w przypadku płci, zaimków, myślników w imionach. Są więc osoby, dla których wypełnianie formularzy jest łatwiejsze niż dla innych (nawet jeżeli przez cały czas bywa to problematyczne).
Wiele formularzy online stwarza bariery w podawaniu informacji, w tym przeszkody dotyczące rasy, płci, a choćby relacji. Redaktorzy stron internetowych (nawet kierując się najlepszymi intencjami) lub kreator formularzy mogą nieumyślnie stworzyć barierę dla użytkownika, co oznacza, iż taka osoba będzie sfrustrowana Twoją organizacją i nie wypełni Twojego formularza. A co za tym idzie, Ty nie uzyskasz pożądanych informacji.
W trosce o wyeliminowanie okropnych formularzy online, przedstawiamy kilka prostych działań, które sprawią, iż Twoje formularze będą bardziej inkluzywne, zachwycą odbiorców i pozwolą uzyskać dane, których potrzebujesz.
Kapitan i operator sieci komórkowej w pułapce formularzy online
Niektóre formularze wymagają podania tytułu (znanego również jako formy grzecznościowe): Wielmożny Pan, Profesor, Doktor, a choćby Kapitan! A ja tylko chcę przekazać darowiznę, nie pilotować statek!
Przykłady można mnożyć. Po treningu w klubie fitness zamiast prostej zapłaty gotówką za usługę zostajemy namówieni na wypełnienie formularza online. Zajmuje to więcej czasu niż proste przekazanie pieniędzy, ale jest zrozumiałe. Oświadczenie online jest po to, by nie pociągać klubu do odpowiedzialności gdybyśmy doznali kontuzji w ich obiekcie.
Co zaskakuje w formularzu? Prośba o podanie naszego operatora sieci komórkowej. Co więcej – jest to pole wymagane! A co nie jest takim polem? „Osoba do kontaktu w nagłych okolicznościach”. Miejsce, w którym jesteśmy (siłownia) i cel wypełniania formularza (zabezpieczenie przed urazem) powinno jasno wskazywać na priorytety, ale tak nie jest.
Wniosek: w formularzu nie pytaj o informacje, których nie potrzebujesz. To strata czasu osoby, która wypełnia formularz. Dodatkowo wydaje się to niestosowne. Dostosuj pytania do celu, miejsca i tego co chcesz uzyskać. Szablon formularza najlepiej stworzyć samodzielnie. W szybkim świecie online formularze długie i irytujące pozostaną niewypełnione.
Czego tak naprawdę potrzebujesz?
Czy naprawdę potrzebujemy informacji o stanie cywilnym osób, które wypełniają nasz formularz? jeżeli tak to czy dotyczy to zarówno kobiet jak i mężczyzn? A co z formularzami, w których należy wybrać płeć? Wiele formularzy pyta, czy jesteś mężczyzną, czy kobietą, ale problem ten dotyczy wyłącznie osób, które identyfikują się poza binarnym podziałem na mężczyzn i kobiety.
Zadaj sobie pytanie: czy Twoja organizacja naprawdę musi to wiedzieć? jeżeli tak, to w porządku. Pamiętaj jednak, iż nie każda osoba pasuje do tych dwóch pól. Upewnij się więc, iż Twoje formularze online są inkluzywne, oferując więcej opcji, aby użytkownicy nie czuli się wykluczeni.
Wniosek: Uwzględniaj więcej opcji, przynajmniej rozważ dodanie opcji „Wolałbym nie mówić”, jeżeli Twoja organizacja potrzebuje tych informacji, pamiętaj i szanuj wybrane określenia płci oraz ich znaczenie dla użytkownika końcowego. Jeśli wykorzystujesz kreator formularzy, dodanie opcji nic nie kosztuje. To często lepsze niż korzystanie z zaprojektowanych szablonów.
Formularz online bez ograniczeń
Widziałeś kiedyś rasistowski formularz? A takie istnieją. Zapytaj miliardy ludzi na całym świecie, którzy mają nazwiska składające się tylko z dwóch znaków. jeżeli Twój formularz uniemożliwia zapisanie się użytkownikom i przesłanie odpowiedzi – kto na tym traci? Podobnie w przypadku gdy imiona mają niestandardowe znaki (na screenie imię irlandzkie).
Potencjalnie – jeżeli wprowadzić ograniczenia co do długości imienia czy znaków, których można używać – istnieją miliardy ludzi, którzy nie mogą kupić Twoich produktów lub nie będą mogli zapisać się na Twoje wydarzenie.
Nie każdy nazywa się Jan Kowalski. Istnieją akcenty, myślniki, apostrofy, krótkie imiona z kilkoma znakami, długie imiona z wieloma znakami oraz imiona, w których imię i nazwisko mają zamienioną kolejność.
Ludzie, którzy tworzą formularze internetowe, bazy danych lub ontologie, często nie zdają sobie sprawy z tego, jak różne mogą być imiona ludzi w innych krajach. Tworzą swoje formularze lub bazy danych w sposób, który zakłada zbyt wiele informacji na temat zagranicznych użytkowników.”
– Personal names around the world – W3.org
Wniosek: poznaj swoich odbiorców, aby móc dostosować się do ich potrzeb w zakresie imion. Uwzględnij, jak najwięcej konwencji nazewnictwa. Tworzenie formularzy online nie jest łatwe, ale jeżeli znasz odbiorców lub zasięg, wiesz mniej więcej jakie pytania możesz skierować do swoich klientów. Poszukaj w mediach społecznościowych, z jakimi wyzwaniami spotykają się użytkownicy przy wypełnianiu formularzy.
Rasy i relacje w formularzu online
Niestety, formularze mogą narzucać ludziom tożsamość rasową bez poszanowania tego, jak się identyfikują, nie oferując wystarczającej liczby opcji do wyboru. jeżeli już musisz zapytać o rasę w swoim formularzu, pozwól na szeroki wybór opcji i uznaj różnice między podobnie brzmiącymi opcjami: na przykład „Czarnoskóry” może nie być tym samym, co „Afroamerykanin”, a „Iberyjski” może nie być tym samym, co „Latynos”.
Podobnie w przypadku relacji. Jak wiemy – często bywają one skomplikowane. Pytając o związek danej osoby z inną osobą, należy uszanować tę złożoność:
- „Małżonek/partner” zamiast „mąż/żona”
- „Rodzic/opiekun” zamiast „matka/ojciec”
- „Dziecko” zamiast „syn/córka”
- „Rodzeństwo” zamiast „brat/siostra”
Wysyła to natychmiastową wiadomość do użytkownika, iż szanujesz te osoby, choćby jeżeli nie pasują one do oczekiwanej normy.
Więcej kroków, które możesz podjąć
- Uwzględnij możliwość nawigacji przy pomocy klawiatury: upewnij się, iż do wszystkich pól formularzy można uzyskać dostęp przy użyciu przycisków klawiatury. Od urządzeń wspomagających po uszkodzone touchpady — to konieczność. Do tego warto zadbać o możliwość wypełnienia przy pomocy dowolnego urządzenia.
- Dołącz etykiety do formularzy: oznacz istotne elementy formularza, aby powiadomić wszystkich użytkowników o tym, czego się od nich oczekuje.
- Pokaż postęp: jeżeli formularz online jest długi, pasek postępu jest przydatny do zarządzania oczekiwaniami czasowymi użytkownika i wymaganymi informacjami na każdym etapie.
- Zadbaj o odpowiedni kontrast: wiele formularzy stara się używać stylowego, wyszarzonego tekstu. Wyszarzony przycisk lub tekst jest akceptowalny tylko jeżeli jest to nieaktywny element, którego nie można użyć. jeżeli użytkownik chce uzyskać informacje o formularzu lub wejść w interakcję z polem, należy zapewnić odpowiedni kontrast kolorów.
- Jeszcze raz… nie proś o więcej, niż potrzebujesz. Przyjrzyj się dokładnie, jakie informacje są dla Ciebie kluczowe. Resztę pomiń.
Przed uruchomieniem przetestuj formularz. Następnie przetestuj go ponownie.
Zbierz opinie na temat swojej pracy przed wysyłką. W świecie online formularze można testować bezustannie. Najlepiej zwrócić się do różnych osób, aby upewnić się, iż uwzględniono w nim jak najwięcej scenariuszy.
Możesz też wykorzystać testy jako sposób na nawiązanie kontaktu z ambasadorami marki, którzy kochają i wiernie wspierają Twoją organizację non-profit, zebrać swoich największych sympatyków i zachęcić ich do przyciągania jak największej liczby znajomych niezależnie od wieku, płci, stanu cywilnego, rasy etc. Zorganizuj dzień testów użytkownika. Zaoferuj im prezent — kartę podarunkową, darmowy lunch lub wycieczkę po Twojej organizacji w zamian za ich opinie na temat Twojego formularza. W ten sposób uzyskasz potrzebne informacje, a także pokażesz pracę swojej organizacji wielu nowym sympatykom!
6 skutecznych narzędzi do poprawy dostępności stron internetowych: praktyczny przewodnik dla organizacji pozarządowych
Kolejne zadania na stronie internetowej
Wykonaj poniższe kroki, aby Twoje formularze były bardziej inkluzywne i dostępne.
Formularze online są niezbędną częścią życia w sieci i wszyscy je wypełniamy. Choć nie jest to wyczerpująca lista (a kilka nam brakuje), kroki te znacznie przyczynią się dostosowania formularzy do potrzeb ludzi i budowania zaufania wśród osób, które zdecydują się udostępnić Ci swoje dane.
Dowiedz się więcej (UWAGA, materiały w języku angielskim):
- Ułatwianie dostępu do prezentacji
- 10 rzeczy do uwzględnienia przy projektowaniu (lub przebudowie) na swojej stronie internetowej
- Poprawa ułatwień dostępu w miejscach pracy organizacji non-profit
Oryginalny tekst został opublikowany 24 lipca 2023 roku na blogu NTEN. Został przetłumaczony z języka angielskiego i zredagowany.
Przeczytaj także:
- Podcast (YT): Pomagać poprzez technologię. Jak tworzyć produkty cyfrowe w organizacjach społecznych?
- Artykuł: Dlaczego dane są ważne dla organizacji społecznej?
- E-learning: Wizualizacja danych – narzędzia do opowiadania historii opartych o dane
- Link niespodzianka: Dokąd prowadzi? Kliknij i się przekonaj!