Historyczne wzrosty konsumpcji owoców – badania Kantar Polska

radioswinoujscie.pl 2 godzin temu

Żródło: PAP Mediaroom

Badania zrealizowane w czerwcu, lipcu i sierpniu 2025 roku pokazały kolejne wzrosty ilości Polaków, którzy jedzą owoce. Borówki i śliwki ustanowiły swoje historyczne rekordy konsumpcji, dla malin i truskawek był to najlepszy sierpień w historii. Dla jeżyn i czerwonej porzeczki – drugi wynik w historii, a dla czarnej porzeczki i jej przetworów najlepszy od początku pandemii. Kolejny wzrost miesięczny zanotowały jabłka, które w tym roku zatrzymały wieloletni trend spadkowy. Rekordowy był również wskaźnik różnorodności spożycia owoców i warzyw przez Polaków.

Za nami najlepszy sierpień w historii wielu gatunków jagodowych – truskawek, malin, borówek. Tył to miesiąc rekordowy także dla śliwek. Wybitny dla jeżyn, czerwonej i czarnej porzeczki. Całości obrazu dopełnia niezaspokojony popyt na aronię i jej przetwory, wynik jabłek i rekordy spożycia warzyw.

Konsumpcja owoców w sierpniu

Najczęściej spożywanym owocem sierpnia 2025 były jabłka – sięgnęło po nie 79% Polaków. To kolejny miesiąc wzrostu ilości konsumentów jabłek. Wynik ten oznacza 25,4 mln osób deklarujących ich konsumpcję. Więcej w lipcowym materiale pt. Polacy wracają do jabłek – ponad 2 miliony nowych konsumentów w dwa miesiące

Na drugim miejscu znalazły się śliwki (71%). Trzecie miejsce należy do borówek (66%).

Ponad połowa Polaków deklarowała spożywanie malin (58%). Jedna trzecia wiśnie i truskawki (po 34%), czerwone porzeczki (30%), jeżyny (29%) oraz przetwory z czarnej porzeczki (28%).

Historyczna wysoka konsumpcja badanych owoców:
• jabłka – 25,4 mln, trzeci kolejny wzrost miesięczny i „rok do roku”, potwierdzenie zatrzymania trendu spadkowego
• śliwki – 23 mln konsumentów – historyczny rekord konsumpcji w sierpniu
• borówki – 21,5 mln konsumentów – historyczny rekord konsumpcji
• maliny – 18,7 mln konsumentów – historyczny rekord konsumpcji w sierpniu i drugi wynik w historii pomiarów
• wiśnie – 11,1 mln konsumentów
• truskawki – 10,9 mln konsumentów – rekord konsumpcji w sierpniu, po historycznym rekordzie konsumpcji – w czerwcu br. jadło truskawki 93% dorosłych Polaków (30 mln)
• czerwona porzeczka – 9,9 mln konsumentów – historyczny rekord konsumpcji w sierpniu i drugi wynik w historii pomiarów
• jeżyny – 9,4 mln – drugi wynik w historii, przy imponujących wzrostach ilości konsumentów od początku pomiarów (45% w ciągu 5 lat)
• czarna porzeczka i jej przetwory – 9,1 mln konsumentów – rekord sierpnia i najlepszy wynik od 6/2020, czyli badania w na początku pandemii.

Dołączony do panelu miód jadło w sierpniu 40% Polaków, tj. 12,9 mln konsumentów. W porównaniu z wynikiem z lipca – liczba osób deklarujących spożycie wzrosła o ponad 1,3 mln.

Wzrost liczby konsumentów owoców „sierpień do sierpnia”

Analiza konsumpcji „rok do roku” pokazuje wzrosty spożycia praktycznie wszystkich badanych gatunków. Największe wzrosty osiągnęły wiśnie (11 p.p.) i borówek (9 p.p.).

W sumie borówki jadło w sierpniu rekordowe 21,5 mln Polaków. W skali roku borówce przybyło aż 3,2 mln nowych klientów. „Sierpień do sierpnia” wzrost ilości konsumentów wiśni wyniósł 3,6 mln. Jadło je w sierpniu 11,1 mln osób.

W porównaniu do sierpnia 2023 roku – 2 lata – największy procentowy wzrost liczby konsumentów należy do borówki i wynosi 16%. Na drugim miejscu śliwki – 13%, na trzecim czarna porzeczka i jej przetwory – 7%.

W skali 3 lat, porównanie „sierpień 2025 do sierpnia 2022 roku”, największy wzrost zanotowały jeżyny – 24%, dalej borówki – 20% i śliwki – 17%.

W liczbach bezwzględnych, w okresie 5 lat – od sierpnia 2020 do sierpnia 2025 roku, czyli od początku realizacji monitoringu do dziś, najbardziej wzrosło spożycie śliwek, borówek i jeżyn.

Śliwki zyskały 7,1 mln, co dało w sierpniu br. poziom 23 mln konsumentów. Borówki zyskały 6,9 mln konsumentów, przypomnijmy, w sierpniu br. jadło je 21,5 mln Polaków. Na trzecim miejscu podium jeżyny – 4,2 mln nowych konsumentów. W sierpniu 2025 roku jeżyny jadło już 9,4 mln osób.

Wyniki badań konsumpcji 2020-2025

Monitoring pozwala poznać konsumentów kilkudziesięciu gatunków. Badania dostarczają informacji na temat ich liczby i częstotliwości konsumpcji poszczególnych gatunków i ich przetworów. Są realizowane od lutego 2020 przez Kantar Polska we współpracy z INSPIRE smarter branding. Zadanie finansowane jest ze środków Funduszu Promocji Owoców i Warzyw.

Letnie fale monitoringu zrealizowano w dniach 13-18 czerwca, 11-16 lipca oraz 8-13 sierpnia 2025 r. na reprezentatywnej próbie 1015 Polaków w wieku 15+. Techniką wywiadów bezpośrednich w domach respondentów (CAPI). Kantar pytał Polaków o spożywanie warzyw, owoców i ich przetworów podczas poszczególnych posiłków.

Więcej o letniej konsumpcji owoców na stronie CoreTeam.pl

Wyniki równie budujących badań konsumpcji warzyw w materiale pt. Polacy jedzą coraz więcej warzyw

Stale aktualizowane wynik badań kilkudziesięciu gatunków dostępne są na stronie WczorajNaTalerzu.pl

#Fundusze Promocji

Opracowanie w ramach realizacji przez Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw zadania „CORE TEAM – promocja konsumpcji owoców i warzyw i forum współpracy sektora, V edycja”.

Projekt realizowany jest pod honorowym patronatem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi.

Źródło informacji: Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw

Idź do oryginalnego materiału